Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 7287 ggr
[elofff]
3

Lära hästen stegra

Jag ska lära min häst att stegra och jag vet riskerna så jag vill bara ha tips på hur jag ska lära hästen. :)

Det lättaste sättet för mig är nog att bromsa och driva samtidigt, men då kan han börja stegra när jag ryggar. Ska jag varva ryggningsträning och stegringsträning så han lär sig skillnaden?

Finns det kanske något annat bra kommando som man kan använda till stegring?

[Wijsa Kaberg]
9

Varför ska du göra det ??? Obestämd

[elofff]
5

Därför att det blir häftiga bilder och det är sjukt roligt att sitta på ryggen :)

WornOut
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilka hjälper/komandon/röstkomandon använder du vid ryggning?

När jag ryggar min kille sitter jag i stopp-sits, "bumpar" med skänklarna och ev smackar.

När jag stegrar med honom sitter jag i en helt annan vikt (vilket jag dock har svårt att förklara närmare med ord), trycker med skänklarna en gång och ev "pussar".

Om man bara anv'nder olika hjälper för olika saker så borde inte hästen koppla ihop de :)

[elofff]
1

Wow vilken häftig bild!

När jag ryggar lättar jag i sadeln, drar varannan tygel och trycker med varannan skänkel. Hur lärde du hästen att stegra på pusskommando? :)

WornOut
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag "hjälper" honom upp i stegringen med sitsen.. nästan gungar upp honom.. haha! Låter ju jätteknepigt men :) Sen gjorde jag precis som du pratade om i första inlägget. Hålla och driva på samma gång. Men med hjälp av sitsen är det så mycket enklare och man behöver inte dra och slita i dom!  De första gångerna tog jag vara på när han själv var väldigt pigg/glad/laddad och jag kände att jag hade nära till en stegring om jag "provocerade" ;)

Lite halvful spontan bild när jag hade en annan häst som handhäst ;)

Emshify
8

TS och #3 Även fast du använder ett särskilt kommando för stegringen så betyder inte det att hästen inte kan börja stegra utan att du bett den om det.
Man får givetvis lära sin häst vad man vill, men jag tycker alltid att man ska ha i baktanke att stegring är ett dominant beteende som kan bli väldigt farligt. Genom att lära hästen att stegra lär du också hästen att den kan stegra, och den kan därför börja ta till det i situationer då den vill komma undan. Det kan dessutom bli missförstånd om hästen rids eller hanteras av en annan person än du. Detta gäller givetvis inte bara stegring utan också andra dominanta beteenden.
Jag har också börjat lite smått med trickträning och det är ett jättekul sätt att kommunicera med sin häst, men personligen tränar jag bara in "underlägsna" beteenden som t.ex buga eftersom såna beteenden inte kan få samma tråkiga konsekvenser.

Brollan1
6

Hur kommer ni att känna det när ni i framtiden får höra att dom som har hästen då var tvungen att avliva den för att den var "farlig" därför att den stegrar och skadat ovetande ryttare allvarligt?

Om man lär hästar liknande saker så gör man hästen en riktig otjänst och skall ha i tanken att alldrig sälja den till någon annan som i sin tur säljer den till någon som inte vet eller kan hantera liknande "trick".

Troligen så är ni inte hästens sista ägare.

Om hästen blir illa behandlad så kommer den att använda dessa "trick" mot dom som inte vet bättre.

Att vilja lära hästen stegra säger bara hur lite ni tänker på framtiden och hur lite ni bryr er om just den hästens liv.

Lycka till med förståndet

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mantissa
1

#6 och #7 Helt klart bra skäl till varför man bör tänka sig för både två och tre gånger innan man lär in denna typ av beteende.
Men TS skrev i #0 att hon är medveten om riskerna. Vet man vad man håller på med så är inte denna typ av beteende farligare att lära in än en piaff.
Jag vet för övrigt flera som aldrig skulle komma på tanken att sälja sina hästar. De avlivar hellre om omständigheterna förändras så drastigt att familjemedlemmen inte kan behållas. Säger inte att TS tänker så, men hur hon tänker framgår inte av texten. Bra och rätt att upplysa, men det kändes som en lite väl anklagande ton.

Brollan1
2

jag skriver bara med hästens bästa i tanken och att lära den att stegra är då inte med hästens bästa i tanke. Den kan inte rå för vad folk lär den. Den har ingen som försvarar den. Mäniskor kan försvara sig själva. Men hästen får sedan stå för vad mäniskorna har lärt den att göra även om den skadar dom som inte vet.

Tänk på vad ni lär hästarna.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

mandyosv
0

Satt på en idiothäst en gång som stegrade då den inte ville gå någonstans, bröt nästan bäckenbenet, ingen kul känsla att nästan inte kunna gå då man haft en hel ponny över sig! Bara så duvet. Ibland blir stegringen föööööör hög & då slår de över

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Gronstedt
0

#10: Men berodde det på att den var lärd att stegra?

[RMSLiners]
1

Jag har suttit på en häst som var lärd att stegra så i och med det så stegra den också vid "protest" tex när vi skulle över ett dike och den inte ville. Nu lyckades ju jag hålla mig kvar i sadeln, knäckte ryggen dock, och jag var då inte beredd på det. Det blev sista gången jag red den hästen för stegring är inget jag kan hantera.

ebengtssson
0

tänk på att hästen blir förvirrad av att den ena stunden får stegra och när den själv gör det så får den smäll för då var den dum! Fråga bl.a Linn Ztrelin om hon tyckte det var så roligt när hennes häst stegrade över (dock var han inte inlärd utan stegrade i protest..)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Gronstedt
1

#13: En häst blir inte förvirrad mer förvirrad av det än den blir att att man förhåller om den fattar fel och går fram för böjande skänkel! Det viktiga är att man har tydliga kommandon för det ena och det andra, hästen lär sig snart att den SKA göra något vid kommando och INTE FÅR göra det utan kommando - antingen det är stegring eller tempoökning eller vad som helst.

Visst, det finns risker med att lära hästen stegra, men det kan jämföras med till exempel galopp- och travhästar, som tränas att gå emot tygeln och öka på det som dressyrfolk kallar förhållning. Man måste alltid veta vilka kommandon hästen lärt sig, annars blir det fel.

WornOut
2

Ojojoj vilka tråkiga toner det blev här..

Jag kan bara tala för mig själv, men jag kommer alltid ha kvar min häst. Han kommer aldrig få någon ny ägare. Och iom det så är det jag som har ansvaret och bestämmer vilka som ska upp på hans rygg eller inte. Därmed är alltså det eventuella problemet, med missförstånd som leder till olyckor, bortblåst.

Min häst vet exakt när jag ber att han ska göra något och inte. Oavsett vilket trick det är jag tränar med honom, så ska han inte "erbjuda" det om jag inte har "frågat" efter det.

Tycker att folk bara kan hålla käften, om dom inte har något vettigare att skriva än massa dryga kommentarer utan grund.

mandyosv
0

#11 Nej den var bara allmänt dum. Men jag menar att stegring som stegring så är det inte trevligt om de slår över baklänges!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Emshify
9

#15 Jag skulle inte kalla det dryga kommentarer utan grund, utan snarare lite omtänksamma uppmaningar till att inte göra något som så lätt kan skada dig och hästen (det var ju inte för att vara dryg eller taskig som jag skrev mitt första inlägg, utan av omtanke). Finns ju så mycket annat roligt att lära hästen än att stegra, personligen ser jag inget direkt skäl till att göra det. Men jag har sagt det och jag säger det igen - Alla gör som de vill.

KallaMigMimmi
7

jag tycker inte man ska lära en häst att stegra om man inte har riktigt mycket kunskap till det. Att bromsa och driva samtidigt och provesera hästen till att stegra är värkligen brist på kunskap. Det ska vara ett prov på bra ledarskap, inte för en häftig bild!

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

PennyScarlett
12

Du får ursäkta min framfusighet, men att det ser häftigt ut på bild och att det är "kul" att sitta på ryggen tycker jag är verkligt dåliga skäl för att börja lära hästen en såpass farlig sak. Jag tänker nu berätta av egen erfarenhet, eftersom det var en sån häst jag köpte och det har lämnat ett stort sår i hjärtat.

I våras ville jag köpa en häst och fastnade för ett varmblod vid namn Lucky. Hon var väldigt vacker och verkade trevlig och vi åkte för att titta på henne. Jag fick testa att rida henne och det gick helt okej. Mamma förklarade då för hon som hade hästen att jag behövde en verkligt trygg häst eftersom jag hade blivit hästrädd efter ett antal olyckor som lett till flera operationer, samt att jag har en muskelsjukdom som kräver att hästen har mjuka gångarter och att jag inte behöver "bråka" med den. Ägaren försäkrade om att detta var den perfekta hästen för mig, så det slutade med köp.

Första ridturen jag skulle ta på Lucky blev en rejäl katastrof. Hon försökte vända hem ett par gånger (vilket jag anser normalt när hon är nyanländ) men fortsatte framåt när jag bad henne, fram tills vi kom till en korsning. Där bestämde sig Lucky för att hon inte tänkte gå längre och började studsa på frambenen. Jag ville inte ge mig utan fortsatte försöka få henne i rätt riktning, vilket ledde till att hon stegrade HÖGT. Fick ge med mig eftersom jag inte ville riskera att råka ut för fler olyckor. Efter det red jag endast med sällskap och då gick det bra, men en dag bestämde jag mig för att försöka igen. Häststackaren stegrade 10 gånger på mindre än 1 km och det var tack vare hornet i westernsadeln som jag lyckades hålla mig kvar.

Dagen efter hade jag så ont i mina leder att jag inte kom upp ur sängen. Nacke och axlar värkte och jag visste inte var jag skulle ta vägen. Mamma var förargad och ringde Luckys förra ägare som då berättade att DOTTERN som hade ridit hästen hade lärt hästen att stegra på "skoj".

Vi fick sälja Lucky till några som var villiga att försöka träna bort beteendet, men jag kan inte beskriva vilken sorg jag känner för detta och för den ansvarslösa, så kallade, ridningen som fd ägarens dotter hade fått lov att hålla på med.

Går någonting någonsin på tok när du gör detta "trick" med din häst, så kan det innebära livsfara för er båda. Så jag ber, från mitt hjärta, att du hittar något annat häftigt med din häst som du kan ta bilder på, för jag lovar att inte ens alla coola hästbilder i världen, är värda risken för dig och hästen samt framtida ägare.

Var rädda om er!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

WornOut
1

#19 Jag tycker otroligt synd om dig att det gått så illa och beklagar dina tidigare upplevelser..

Men.. Som jag redan skrivit så kommer jag inte sälja min häst, och jag kommer med andra ord bestämma vilka som ska upp på hans rygg.
Jag känner mig 100% säker med min häst, även vid stegring, och alltså säker på att inget skulle hända.
Om något mot all förmodan skulle hända så är det själklart mitt fel och jag får ta på mig det.
Jag skulle dessutom inte lärt min häst att stegra om det inte var "rätt" häst att lära det.

Jag tänker inte ägna mitt liv åt att oroa mig för saker som kan hända… Det finns för mycket annat i livet att grubbla och må dåligt över.

[elofff]
0

Men alltså vafaaan ta och skärpa er. Jag gjorde en ny tråd för att jag inte orkade leta reda på fakta bland alla varningar i andra trådar om att lära hästen att stegra.

#7. (brollan 1). Ja när nästa ägare ringer och säger att de har avlivat min fina, fina häst så blir jag jävligt arg för jag har självklart varnat dom innan att hästen kan stegra. Hörrdu, du känns inte så erfaren om du försöker få mig ledsen.

WhoCares-01
1

nu orkade jag inte läsa igenom allt men men.

någon skrev att om hästen lär sig stegra så vet  den att den kan ta till det för att komma undan saker i framtiden… du tror inte att hästen redan vet det?? har aldrig varit med om en häst som inte KAN stegra…. Alla hästar kan… att stegra är lek för föl och unghästar… tror inte det finns en eda häst som aldrig stegrat som föl…

att lära hästen stegra på kommando är en helt annan sak… gjorde det med min första ponny för en herrans massa år sedan… och visst det hände at han stegrade ibland när jag försökte rygga då kommandot var ganska likt… han var dessutom gammal och jag visste att bara jag skulle ha honom. hade kvar honom i nio år fram till hans död förra sommaren.

sen vill jag märka att det är ingen som har md saken att göra om någon vill lära sin häst dessa trick… det är helt upp till var och en. sen kan det ju vara bra att verkligen förklara för en eventuell ny ägare vad som gäller. och vara noga med vilken köpare man väljer till sin häst.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

[elofff]
0

#22: Det var bra skrivet.

Såååå, tips till tråden? Hur ska jag börja? Vilken plats är bäst att börja på?

WhoCares-01
0

börja i paddocken =) jag skänklade som vanligt, alltså frammåt och höll tillbaka med höjd hand =) tänk på att använda ett annat röstkommando än när du ryggar/driver frammåt. glöm inte att ge mycket beröm vid minsta lilla frammsteg. ha massor av godis i fickan. =) skär upp morötter eller ha foderpellets eller vad din häst nu tycker bäst om =)

framför allt(!) ha roligt =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Brollan1
3

Passande namn " WhoCares".

JTphoto
6

Att lära hästen stegra genom att skänkla samtidigt som man bromsar är helt fel. Det ger hästen dubbla signaler och den enda anledningen till att den då stegrar är för att det är hästens sista utväg.

Du hindrar hästen från att backa eller möjligtvis lägga sig ner genom att skänkla och du hindrar hästen från att gå fram genom att bromsa. Hästen ka då bara gå åt ett hålln nämligen uppåt.

Jag tycker som många andra att det låter vansinigt att lära hästen stegra för att det är kul och blir bra bilder. Jag tycker inte att du ska lära din häst stegra, men eftersom jag inte vill att du ska sätta din häst i den situationen som beskrivs kan jag ge dig ett tips.

Börja med att lära hästen från marken, lär den att nudda en platta tillexempel. Sätt ett komando på detta och höj sedan platten med tiden till hästen måste lätta på frambenen för att nå den.

Men snälla, tänk dej för!

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

[elofff]
0

Tackar för tipsen!

#24: Jomen det låter som något jag skulle kunna köra på. Han älskar att lära sig saker och lär sig saker 1000 gånger snabbare med lite godis! Och i agree - man ska ha roligt med sin häst! Känns som allt för många har glömt det.

#26: Hästen lättar redan på frambenen om jag drar i tyglarna och skänklar. Tror han lärde sig att göra så pga det du beskrev, men nu märker iaf inte jag att han "mår dåligt" av det, utan han tar det som ett kommando bara. Så jag tänkte att jag lika gärna kan börja från det lilla jag har. Alltså hästen har lika mycket bjudning då jag gör det kommandot som när jag gör andra saker. Tycker du det låter bra/dåligt?

:)

[MajaWrangstadh]
1

Alltsa… dumt tycker ja, att lära hästen att stegra alltsa. Man vet aldrig vad som kan hända (som manga redan papekat). Okej om man har en häst som man haller pa med tricktraning med och redan är erfaren i detta, men om anledningen endast är för att "det blir häftiga bilder"… nje.

[elofff]
0

#28:  Okej

juliafrojd
0

Pekar inte ut någon men ville bara säga att jag tycker inte man behöver vara så "negativ" (om man kan uttrycka sig så), jag menar hon skrev ju i #0 att hon vet riskerna och så, sen är de ju hennes problem om de blir konflikter (säger inte att de händer) men man vet ju aldrig själv har jag lärt min ponny att stegra (dock från marken än så länge).. :-)

PennyScarlett
6

30# Hennes problem?? Är det någon som tänker på hästen i det hela?

Det kan lika gärna bli hästens undergång och då är problemet verkligen inte hennes längre.

Jag tycker verkligen att det råder stor brist på kunskap och erfarenhet och jag står fast vid att man inte under några som helst omständigheter ska lära hästen att stegra om man inte är en gammal cirkustant som har dicennier av erfarenhet med sånt här.

Men visst. Riskera både ditt och hästens liv, för all del.

[elofff]
2

#31: Så vad är det som är så otroligt synd om hästen då? Att jag lägger till en risk att han kan stegra över och dö? Högst osannorlikt och vart ska man dra gränsen till vad man får göra med sin häst? Hoppar du med din häst? Tänk att man ens kom på idén att sitta på hästryggen över ett 1.40 hinder, men nu är det en av de största sporterna i världen. Så jäkla farligt, men sjukt roligt.

[elofff]
0

Alltså det blev så otroligt tråkiga toner här. Jag känner mig ju som en djurplågare. Lås tråden tack

juliafrojd
0

#31 Jag har inga problem, klart jag tänker på hästen men somsagt hon skrev i #0 att hon visste riskerna och tar de som att hon har vett nog och känner hästen väl för och lära in ett sådant trick! ;)

JTphoto
0

#27 Jag står fast vid det jag sagt. Att lära en häst stegra är inte bra. Det är absolut inte bra att lära hästen stegra genom att bromsa samtidigt som du skänklar. Det är samma sak som att trycka på gaspedalen och brospedalen i en bil - på samma gång. Även om du inte märker det ger det fortfarande dubbla signaler. Även om häst inte "mår dåligt" av det blir det fortfarande en farlig situation.

När du sitter på hästens rygg och ska lära den stegra har du ingen som helst kontroll över hur högt hästen stegrar och du kan inte stoppa den. Du sätter då både dig själv och hästen i stor fara. Därför tycker jag du bör lära den stegra från marken först, så hästen lär sig göra en kontrollerad och stadig stegring innan du sitter på ryggen.

Men jag säger det ingen, snälla, för din skull, var försiktig.

fridak
0

att driva framåt för skänkeln samtidigt som man bromsar med handen gör ju bara att hästen protesterar, och det tillslut genom att resa sig. Det är egentligen inget vidare kommando men visst det fungerar om man vill att hästen ska resa sig så fort den tänker bakåt men ryttaren skänklar framåt.

T.ex om hästen skulle bli rädd på något ställe, du vill fortfarande framåt och driver men hästen tänker inte framåt utan reser sig då för att slippa drivningen framåt. Så fort du inte har äkta framåtbjudning kan du räkna med att hästen kan reser sig.

Det är kanske mer lämpligt att först lära stegring från marken med något helt annat kommando som man sedan tar med sig även upp på ryggen.

eemiliaa
5

Gud, har läst igenom hela tråden nu..jag är chockad.. vart är "hästvärlden, eller rättare sagt hästmänniskorna" påväg? Vill lära hästen stegra för att ta coola bilder..  jo alltså, jag är seriöst tom på ord..

haha, jag vet verkligen inte vad jag ska skriva, jag tycker det är sinnessjukt. det är lätt att glömma bort att hästen faktikst är ett djur, med åsikter och som väger 600kg. det är ofattbart.

jag har en 4åring, en tonåring med andra ord, han har kommit på att han kan stegra när han inte får som han vill. han har dock bara gjort det 3 gånger. vet du vad jag gör när han gör så? jag blir så förbannat jävla arg på honom, jag ger honom en riktig tillrättavisning så som ledarhingsten gör, och säger det här beteendet e inte ok. jag triggar inte fram det och ger honom godis för det.

dessutom stegrade han en gång när jag skulle ta in han från hagen, då höll han på att slå över och efter det så har han inte gjort det igen. men jag känner att det är ren idioti att lära hästen att stegra. nu går jag inte på dig personligt för jag kan tänka mig att du inte är så gammal och har inte så jätte mycket  erfarenheter, men alltså tänk dig riktigt noga för innan du börjar experimentera med din häst.. för guds skull!!

Brollan1
5

Om ni nu vill lära hästen levad så kan ni ju alltid skicka in en ansökan till "Spanska ridskolan" i Wien och gå deras utbildning. Där lär man några få talangfulla lipizzanerhästar levade efter minst 3års grundlig grundskola och 2 år i högskolan och endast om hästen har psyke och talang för det. Alldrig annars.

Lycka till i Wien

Ridchey
0

Jag tycker att det är väldigt mycket dåliga toner i denna tråd, varför acceperar ni inte bara att hon vill lära hästen detta? hon är medveten om riskerna, och jag tror även att hon vet om att detta är något man måste ha kunskap om innan man utför det.

att ni sedan drar elaka slutsatser som ni inte ens vet något om egentligen får mig att bli lite irriterad. jag själv är inte världens proffs, men jag försöker inte heller vara det genom att skriva som er där ovan.

lär hästen att stegra du, du är medveten om riskerna och du har säkert kunskapen som behövs. men ett tips är att ha något annat mål med det istället för att bara tycka att det ska bli fint på bild. säg istället att det är för att man ska få ett fint band mellan häst och ryttare? :)

sedan är också bra om du och hästen kan lite trick sedan innan, vilket ni säkert kan. tex. buga, puss, hov :)

själv har jag lärt en ridskolehäst lite trick, och jag ser inga problem med det. hästen vet att man inte ska göra det om inte vi ber om det.

YOU GO GIRL!

examynia
1

jag har inte nån åsikt om detta i denna tråden men har följt den ändå.. å jag ser att personen som startade tråden har avslutat sitt medlemskap så antar att hon inte kan läsa längre..

så att ni vet de iaf..

PennyScarlett
3

39# Alla här som har avrått henne från att göra det har goda och grundliga skäl till VARFÖR de/vi inte accepterar det. Hade hon verkligen varit medveten om riskerna så hade hon inte ens kommit på tanken att lära hästen stegra för den sakens skull. Det handlar inte om att skapa dåliga toner, utan om att undvika ett flertal obehagliga situationer som med nästan alls säkerhet kommer att uppstå. Vi säger detta till henne för att vi blir oroliga både för henne och för hästen. Ingen här är intresserad av att tracka någon, men utgå ifrån att folk som avråder hästägarna från att göra såna, rent ut sagt, dumma saker, framförallt tänker på hästens bästa. Det gör oss inte till dåliga eller taskiga människor.

WornOut
2

#35 och flera andra med samma åsikt:

Ni säger mer eller mindre att det inte är ok att gasa ochj bromsa på samma gång för att hästen får dubbla singnaler osv.. Tänk efter lite..
I den vanliga klassiska dressyren till exempel används extremt ofta "dubbla signaler" ex. en skänkelvikning? En samling? En avsaktining? Igångsättning? Galoppiruett? Piaff? Passage? En halt? Öppna/sluta?
Och även i hoppningen och all annan ridning om du och hästen har kommit en liten bit i er utbildning.

Allt handlar om tryck-eftergift.

Varför skulle det vara så extremt mycket negativare för hästen att gå "upp" för tryck än att gå bakåt eller åt sidan för det? Tror inte det är speciellt mycket naturligare för en häst att röra sig i en öppna än att stegra i en lek..?

Brollan1
5

Hur mycket skada kan hästen göra i en öppna, sluta ,igångsättning och allt annat som vi lär dom i jämförelse med att stegra? Jag ser inte fördelarna för hästen att kunna stegra på kommando, bara nackdelar? Alla andra rörelser är gymnastiserande och dynamiska men stegring, det har mera att med att uppfylla någons ego att ha lyckats göra det än nyttan för hästen.

Hästar kan allt redan men dom saker som är farliga skall inte uppmuntras då dom i ett senare skede mycket väl kan användas mot oss. Att slipa ett trubbigt verktyg vasst gör det betydligt farligare än annars.

KallaMigMimmi
3

Ni som säjer att ni aldrig Aldrig ska sälja eran häst. Har ni då bestämt er för att låta den somna in, Om ni inte kan ha kvar den pga tiden eller pengar inte räker till vid studier eller jobb, eller pga skada olyka?..man kan Aldrig siga Aldrig. Visst vill man inte gå run och olyckstänka hela tiden men ska veta att allt kan hända.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

different-taste
0

Personen som skrev denna tråd frågade om en sak och ist vart det massa babbel om annat, räcker vell att en skrev att det var negativt och sådant.. den som vill lära sin häst stegra te.x det e ju den's ansvar och så vidare. Hon bad inte om åsikter kring massa annat, hennes tråd liksom.

fridak
2

#42 fast det ska egentligen inte vara dubbla signaler vid de exempel du skriver. signalerna ska vara separerade, du ska inte driva samtidigt som du bromsar med säte eller tygel.

#45 man får räkna med att få diverse olika svar när man ställer en fråga. Om man tar ett väldigt extremt exempel: om någon ber att få veta det mest effektiva sättet att ta sitt liv, då hoppas jag väldigt många skriver att det inte är en utväg utan att man bör söka hjälp. Tycker inte det räcker med ett svar då. Lär man fel häst stegra på fel hjälper så kan det gå riktigt illa.

viktoria91
1

#44 Ja, kan jag inte ha kvar henne får hon somna in då hon haft en svår senskada och är rädd för att nån annan skulle rida upp den. En död häst lider inte, bättre död än att säljas vidare och riskera att få det dåligt. Hon är lite speciell och envis, uppskattas inte av alla direkt. Knappast troligt att hon skulle tas bort av min ekonomi då mina föäröldrar älskar henne och gärna hade betalat.

elli-kleo
3

Skulle utan problem kunna skriva ett A4 om vad jag tycker och inte tycker om det här.

Tycker att det är tråkigt att det ALLTID ska blir så mycket negativa kommentarer på dessa inlägg.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

JTphoto
0

#42 Som 43 och 46 säger.

De är inga dominanta rörelser som görs för att tillexempel försvara eller liknande. Men det är en stegring.

Hästen stegrar inte om den inte verkligen måste. Det betyder att man till en början behöver driva och bromsa mycket innan hästen "flyr".

En öppna är inte ett beteende hästen tar till i samma situationer som en stegring.

Jag tycker också vissa komentarer är tråkiga och inte så genomtänkta.

Men även om TS skriver att hon känner till riskerna får man räkna med att många kommer skriva det endå.

WornOut
1

#49 Ville bara kommentera det du skrev "hästen stegrar inte om den inte måste" "rörelse som görs för att försvara eller liknande" ..

Aldrig befunnit dig i en hage hos några hästar?
Självklart räknas stegringen som ett dominant utförande, men det är många gånger enbart en lek.

JTphoto
4

#50 I situationen som beskrivs; Att man driver samtidigt som man bromsar, det framkallar inte en stegring i form av lek, utan i form av försvar. Jag utryckte mig otydligt och ber om ursäkt.

Men var snäll och skriv inte nedlåtande, för jo jag har varit inne i en hage med hästar.