Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 759 ggr
NinjaKakan
0

Köpa häst ?- Lite matnyttig info.

För att göra en lång historia kort så har jag en chans att köpa tillbaka min bästa kompis. Inför detta eventuella hästköp(inget som är bestämt ännu) så känner jag att jag behöver lite råd om ja, lite allt möjligt helt enkelt. Försäkring, att tänka på rent allmänt, tandläkare osv osv.

Min första fråga är, vilket försäkringbolag har ni och varför? Hur mycket betalar ni i månaden och vilka saker ingår i eran försäkring? Jag har kollat runt lite, och min tanke är väl själv att ha det högsta livbeloppet (tror det heter så), täcka alla skador och även lägga till t.ex buköppnings osv. Alltså vill jag ha en försäkring med allt så att säga.

Hur mycket äter er polle för i månaden? Det är ju väldigt inviduellt från häst till häst såklart och jag syftar på just storhäst då hon är 17 och 165 ungefär. Och vad äter er häst?

Har ni era hästar i box eller lösdrift året runt? Jag har ju mina funderingar om just lösdrift. Vad tycker ni man ska tänka på? Fördelar och nackdelar för lösdrift och box?

Tandläkaren skall ju också räknas in såklart och vad ligger det på när det väl händer så att säga? Är det något speciellt man bör tänka på?

Utrustning har jag. Både täcken,borstar osv. Det enda som jag behöver köpa ev är träns och en sadel om jag inte kan köpa det av nuvarande ägaren vill säga. Några tips i sadelröran? Vad ska man tänka på och vilket pris är rimligt för att lägga på en bra och hållbar sadel? Något märke ni har som ni trivs bra med?

Ja frågorna är många helt enkelt. ^^