Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 2244 ggr
vetgirig
0

led rep

Är det någon som en gång för alla kan tala om för mig hur långt ett ledrep bör vara? Har fått många mått.

Undrar också om man i Nh måste ha hästen att gå 3 meter bakom? Läste det här någonstans och blev lite undrande för jag har hört att det inom Nh räcker om hästen bara inte går före eller går förbi när man stannar. Vilket är rätt?

Tummelisa
0

Den metod jag använder mig av så passar det bra med ett rep på 4-4.5 m rep. Jag använder repet i andra övningar också.

Jag tillåter inte mina hästar att gå förbi eller över mig. Men de behöver absolut inte gå 3 meter bakom,  det ska de också kunna göra om man vill det. Jag har mycket nära kontakt med mina hästar och vill ha de ganska nära mig. Allt ska vara harmoniskt med ömsesidig respekt.  Dominans är lättast att få över hästen och det kan gå fort, men leder inte till någon harmonisk ömsesidig respekt.

Men notera att detta är mitt sätt. Du får gallra bland svaren.

CBA
0

Jag personligen föredrar ett 3 meters (till vardags men vid markarbete använder jag 5 meter)…då har man lite till övers om hästen av någon anledning skulle börja konstra.

Nej, man MÅSTE inte ha hästen 3 meter bakom sig när man leder den….så länge den inte går upp brevid dig eller framför dig. Det är ju att föredra att inte ha hästen precis bakom ryggen heller ifall man skulle råka snubbla eller om hästen hoppar till för något.

Jag vill ha hästen runt 1.5 meter ifrån mig för där har jag min personliga zoon….så det beror nog mest på vart du väljer ha din personliga zoon. Det spelar ingen roll om man har hästen 3….5 eller 1 meter bakom sig, tar hästen till flykten hinner den ikapp dig snabbare än du hinner blinka ändå.

Känn efter där du tycker det känns bra och kör efter det Flört

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Tummelisa
0

Ja det är ju helt individuellt hur man vill ha det själv. Inte tränar man sin häst på ett sätt för att det står skrivet någonstans eller för att någon annan tycker det är bra. Grunden kan vara lika, för utan grund blir det inget hus, men alla hus är inte lika när de är klara.

CBA
0

Nä alla är individer, både människa och häst och ett sätt passar inte alla utan man måste prova och se vad som fungerar för just en själv och den hästen man tränar.

Det är därför det är så viktigt att sålla och ta dom bitarna man känner skulle kunna fungera och prova fram en egen "metod".

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Matilda
0

#4 Så känner jag. Jag försöker plocka "gobitarna" från olika ställen och sätta ihop det till mitt eget :)

PimTheGreat
0

# 3 Det där lät bra Tummelisa…… Cool

lisette
0

måste bara fråga. när jag var 10-15 år gammal. då FANNS inte detta att hästen skulle gå bakom en. man skulle ha hästen på sin högra sida. punkt slut.

är NH ngn jäkla fluga som bara dykt upp?

Tummelisa
0

Man kan nog kalla det en fluga. Det står i var och varannan hästannons att hästarna är hanterade enl NH (?) Nh är så mycket mer än att leda hästen bakom sig. men det är de de flesta fastnat i. Egentligen är det ju ett urgammalt sätt att hantera hästar hämtat från utlandet. Själv har jag plockat ut lite delar, eller egentligen inte, många gånger handlar det ju om att forma något som man vill ha det. Men i nuläget tycks allt kallas för NH.

Matilda
0

För mig är Nh säker hästhantering och att kunna förstå min häst och få ett stakare band. En självklarthet helt enkelt…men för det så går jag inte runt och säger att min häst är hanterat enl Nh, utan kan mer säga att den till viss del är hanterad enligt nh principerna. Men egentligen så är det i slutändan bara sunt förnuft…

Hoppas någon förstår mitt svamel, brukar ibland ha svårt att uttrycka mig…

scotch
0

jag anser att det är lite upp till var o en hur långt bak man vill ha sin häst. alla så har vi ju en personlig "svär"  men man får ju inte vara ivägen för hästen utan att den kan få ha sitt område o röra sig på. NH ordet är nog inget än sund hästhantering. blir oxå lite trött på det där ordet för det säger inte ett dugg. alla som håller på med häst är egentligen häst tränare , posetivt eller negativt……… eller så är det oxå vanligt att hästen tränar sin ägare.. hästar är experter på o träna inkallning tex.. för vem har inte haft en häst som står i stallgången o så skrapar man lite i golvet ..DÅ kommer matte rusande för o kolla, vips så har den lärt sig inkallning på oss. smarta djur det där. Ett annat exempel, så kanske den sprattlar lite när hovslagaren ska försöka sko, för då kommer matte med lite käk. dom lär sig så otoligt fort både bra o dåliga saker.

lisette
0

# 10 aahaa är det DET tosan vill? jag har henne i gången när jag mockar. hon krafsar konstant med hovarna…

Kiara
1

Svar på huvud frågan, jag använder Hööks ledrep som är 3,5 meter och av en bommuskvalité som jag gillar, rätt tyngd, rätt pris 55kr Flört

Faran med NH som med alla metoder är att det ska vara så, nej hästen ska vilja följa dig och var och ur den går är mindre viktigt, bara du har kontroll på hästen. Du skulle mycket väl kunna gå bakom hästen och valla den, det är lite svårare men användbart.

Jag har tre hästar och tre sätt att leda dom, det är för att dom är olika till sätt och temperament och för att hålla kontakten med dom så vill jag ha dom på olika plats. Men ingen av som leder jag tre meter bakom mig vi daglig hantering.

När jag marktränar då kan jag ha dom gående långt efter mig det mycket för att jag vill lära mig kommunicera med hästarna. Jag har ibland även longerlinan som jag leder i för att kunna hålla hästen långt bakom mig och fortfarande känna att jag har kontakt. Jag testar då var gränsen går för min förmåga att kommunicera just med denna hästen.

#7 NH är inget nytt, namnet dök upp för mig första gången någon gång på 80 talet, och när det gäller att hantera hästar på det visset så lärde jag mig det av en gammal remontryttare för ca 25 år sedan…han ledde inte hästen vid sidan även om han var pensionerad militär. Han jobbade med att rida in hästar och kommunicera med dom sen när hästarna placerades då började man leda dom vid sidan. Men Vidars (han hette så) hästar var vana att gå lie bakom och drog då inte iväg med den unga oerfarna soldaten. Annars är det just militärens vilja till kontroll och raka led som är grunden till att "vi" leder hästen som vi gör. Bönderna dom ledde inte sina hästar så, dom gick tryggt med dom lite bakom sig.

#10 det är det jag alltid sagt vi människor är lättdresserade, det är väll det som egentligen är NH att se sin egen betydelse i det hästen gör. För mig är inte NH att stå och vifta med grimskafftet efter något schema, det är att tänka häst.

jen
0

hmm ca 3 meter är nog mitt rep…

när jag leder den så behöver det inte vara 3meter emellan oss, det viktigaste är att vi har samspelet oss emellan Flört