Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridtravare
Läst 1222 ggr
Ledin
0

Priserna för oss ridtravare dyrt eller för billit?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nå då tar jag upp detta ang priserna på våra söta vbl som blivit ridtravare. Som ni säkert har märkt så varierar priserna rätt mycket på dom. Jag har sett upp 25 000 å bortskänkes som billigast. Då tycker jag att min är billig släpper som ni vet för rätt hem/tjej för 5000:- då ingår sadel,träns,täcken mm pass å allt e fixat. Men är det för billit? Jag tänker så här hon är 11 år är inte så vaker men fin häst (hon har stora öron å ett utåttåad på ena fram) Men så kan hon ju lite så som dressyr bra trav o super skön galopp. Hoppa kan hon men det e väll inte hennes starkaste sida. Sen ser jag anonnser på vbl som inte kan något alls i ridväg. Åldern är runt 5-7 år dom ska dom ha 10 000:- är den värd det? Här är jag klyven både ja o nej. Ja för att det e en stor häst nej för att den inte kan något. Sen har vi dom som bortskänkes dom kan oftast inget är redan räddade en gång i livet å igen så ska någon rädda dom. Vad händer med såna? Varför har ingen satsat på dom? Varför ska friska hästar slaktas? Sjukt allså… Men vad tycker ni ang priserna om vbl som är nu ridhästar och vad säger ni om dom där-i-mellan???

steffy
0

travare bruka slaktas för att ingen vill ha dem, då dem ``bara `` är till för att gå på bana, och inte är ridhästar. det kan vara svårt att bli av med travare, så därför tycker vissa att de är bättre att slakta dem, då de tror att de ej kan sälja sina travare.
det är min erfarenhet.

Cilla89
0

Alltså det med travare är svårt, jättesvårt! Det finns ju dem som blir inkörda som 1 åring och körs hårt så sören tills dem inte håller mer eller vill helt enkelt inte gå på travet och sen säljs billigt i princip blir bortskänken. Sen finns det dem som bara varit ridhästar, blivit inridna som 3 åringar och gått den vanliga vägen och som blir riktigt duktiga!!

Så innan man kan säga ett pris så tycker jag man ska kolla på bakgrunden. Har den blivit inkörd som 1-2 åring gått på travet så hade jag inte gett mycket pengar.. Men om det är travare som blivit inriden som 3-4 åring och inte gått på travet hade jag kunnat tänka mig att ge mer pengar..

så det är verkligen svårt att säga..

Mangis
0

Jag tycker också att det beror på vad hästen kan, men definitivt inte att det ska vara ett för lågt pris! Många travare vandrar runt p.g.a. att de hamnar hos okunniga människor som inte klarar av att skola om dem till ridhästar på tillräckligt kort tid för att de ska vara nöjda. (Därför finns vi i ridtravarföreningen till för just de som kanske tagit sig vatten över huvudet och vill peppa dem att ge sig iväg till tränare och få proffessionell hjälp.)

Tillbaka till ämnet: en häst bör ju prissättas efter kunskaper och möjlig potential. Dessutom anser jag att säljaren har ett ansvar för att hästen hamnar hos "rätt" person (inom rimliga gränser, givetvis). En allroundhäst som ridtravaren kommer aldrig kosta lika mkt som en specialicerad häst på högre nivå, men en välutbildad ridtravare borde hamna på samma nivå som ett halvblod (eller vilken annan ras som helst) med motsvarande utbildning och potential.

divansson
0

två av trvarna vi hade fick vi sälja för 20 000 sammanlagt för export till irland.. nu är ena och tävlar i kanada, andra är död.. :( sen hade vi en JÄTTEFIN avelsmärr, hon är/var mamma till en Miljonär, och Syster med en miljonär! endå ville ingen enns ha henne när hon skänktes bort! Heelt sjukt!!då fick vi lov att åka med henne ut i skogen och slaktaren fick göra sitt.. lika med två andra Jättefina hästar! ena av dem hade hoppat 1.60 Lätt! han vara en vallack på 6år.. ingen villa ha honnom när han bortskänktes heller.. ut i skogen med en till… sen var det en till, fasst han fick mjölksyra när han stog och sov ibland.. han kunde ha 200 i puls då.. fick lov att avliva honnom…

sen en ja känner, hade en vbl hingst på 12år, Lätthoppas, lättlärd, snäll.. det kom en tjej och provred, jag gick med en bit.. hästen var jättesnäll! MEN hon piskade på hästen så mycket i galoppen så hästen stegrade.. då var det ingen som ville få han… Avlivad…

Cilla89
0

Jag tycker verkligen det är synd att dem kostar så lite.. För ett halvblod på 4 år som inte gjort mer än gå ut och in från hagen, kan man lätt få ge 20.000 för medans om det skulle vara ett varmblod istället så 5000 kr.. Och varför är det så? Jag tror det handlar mycket om att travare kommer i fel händer.. Föräldrar som inte kan nånting köper en billig travare till sitt barn som inte heller kan nånting.. Det blir bara så fel.. Jag vet själv två tjejer på ridskolan som är 13 år båda två, de kan inte ett smack om hästar och likaså deras föräldrar. Dem två ville som alla andra ha en egen häst, och det fick dem, och vad blev det? Jo, två precis inridna travare, hur bra blev det? Katastrof, dem kan i princip inte hantera dem, och rider dem så rammlar dem av.. Jag tror travare har fått ett dåligt ryckte..

Så som jag hör runt omkring mig i skolan, ridskolan o.s.v. så är travare ingen vettig häst, det är till dem som vill ha nått att rykta på och skumpa rundor på i skogen, och det är "pinsamt" att rida med sånna som har travare.. Och det är verkligen synd att det är så :O

divansson
0

chattar med grannens kusin nu, hon ska få hem tre varmblod imorgon! :D hon säger att hon vill försöka hjälpa till att förstöra ryktet om att travare är skithästar.. :D Wiiie! nu bli ja glaaa!

Ledin
0

Ja men så ser jag flera vbl som hoppas ute på tävlingarna och sen så har jag även lykas se 2 st på dressyr som gick jätte fint. Åh, det e ju dom som vi som äger travare ska lyfta fram å visa upp. Sen finns det massor å åter massor som är skit bra skogshästar som andvänds som turridninghästar o nybörjarhästar ingen som ser dom att dom är snälla och skit bra på det dom gör. Men om jag då som har ett sto om jag skulle tex rida en tävlig låt säga hoppa och det går kanon bra vi tävlar i 2 år i banhoppningen å allt e tipptopp å jag väljer sälja henne då kan jag inte säga jag vill ha 30 000 å hon har hoppat å fått priser i 130 cm hoppning folk skulle ju tro man är dum i kålat om man tar sånt pris. Men där imåt min hyresvärds hästar som inte gör ett jävla skit dom kan folk köpa för 60 000.- å då är dom bara inridna. Tycker det e så surt av folk som ser ner på dom (VBL allså). Ut ffs med era travare å visa vad ni går för, är min flickor intresserade av forsätta med hästar i sena tonåren då ska jag lätt köpa en yngre vbl som vi utbildar, vbl dom har ju ett skönt lynne och tåliga hästar ett hjärta av guld mm. Mitt vbl ja hon är mera en skogsmulle som kan lite mera och som man kan jobba med. Men man vet ju aldrig jag kanske köper en egen vbl om några år igen då jävlar ska jag ut å tävla lite visa vart skåpet ska stå :D

Ledin
0

Kan föresten säga att min dam e inkörd som 2åring å travtränad men hon missköttes (slog henne) så dant av det stallet hon var på så hon ville inte bli någon travhäst. Sen hade hon inte det speedet som krävdes, å jag antar att hon gav upp helt enkelt. Hon var mycket deppig å nere men dom lyfte upp henne å hon fick tillbaka livsgnistan. Å när jag fick henne ja då har jag fått lyfta fram allt jag sett som positiva saker å struntat i de mera negativa sakerna. Så nu är hon så fin o vacker tycker hon själv :) å jag med föresten. Å varför jag säljer henne e pga tiden inte finns då jag har en dotter på 5 år här hemma som jag inte vill ställa på stallbacken helt själv när jag ska rida. Då passar det bättre med mer gemensama hästar som russen, då tar man en tur med vagn. Å så tar men en liten tur senare med "deras" sto senare. Skulle aldrig annars släppa vbl för hon å jag fann varandra så bra dirr.

JoJos
0

att släppa din häst för 5000 är en sak men att skicka med så mycke utrustning tycker jag du borde höja priset.. annars sälja utan utrustning..

jen
0

vi gav 12000 för Kalle i det här skicket och utan tillbehör. (se bilden) men eftersom han hade egenskaperna som vi sökte så köpte vi honom…

jag tycker inte det var för dyrt. om han hade sett ut som han gör idag så hade jag nog kunnat gett ca 15000kr för honom.

fridak
0

tycker du kan höja priset på din travare till 10.000 lätt! med all den utrustningen så borde det vara dyrare. sen kan du ju alltid sänka priset till perfekta köparen;)

Believer
0

#10. du kan inte sätta in en bild hur han ser ut idag? =P tror jag försvann härifrån precis efter du fått hem honom och lagt ut dom där bilderna.

AliceL
0

höj priset lite.. om det är några so mverkligen vill ha honom så betalar dom ju lätt me rän 5000! men om några jättegulliga som inte har så mkt pengar tittar kan man ju alltid sänka sig lite.. ;)

jen
0

#12 ok, här kommer en bild på honom från oktober. (har ingen nyare bra bild tyvärr)

Ledin
0

nja jag har hittat en jätte bra tjej som jag kände lite sen gammalt å jag har sagt 5 000 (då jag fick henne själv oxå så vill jag inte käna några pengar på sälja) så 5 000 det har jag lagt ut på sadeln o täcke å sen allt annat som kostat det hoppar jag över. Men visst kunde jag satt ut henne för 10 000 iaf då det har svarat en massa :S för måga på annonsen. Tror jag e uppe nu 50 st som svarat å e intresserade.

Men iaf vad tycker ni om priserna för övrigt vad e rimlit att ta för en någorlunda utbildad ridtravare??? Det är jag intresserad av. 15 000:-  för en sån häst? Är det för dyrt eller e det ett bra pris?

fridak
0

för en utbildad travare så är 15 000 normalt, ev gränsen på högt på "hästmarknaden" idag. men eg. är det ett väldigt bra pris, iaf om man inte siktar på att tävla i högre klasser utan hålla sig till skogsridning, träning, klubbisar, lätta tävlingar

Ledin
0

Nu är hon såld till en jätte bra tjej som ville ha en å rida ut på och rida lite dressyr på å det passa perfekt både hästen och mig. Känndes så skönt att äntligen hitta en bra tjej. Och ja jag släppte henne för 5 000:- med allt då jag tyckte att tjejen va så bra lugn o trevlig o Stina gilla henne med. Bra stall bra hästar och bra hästfolkvänner hadde hon oxå.

Lauth
0

Jag har sagt att ska jag sälja min ridtravare så är det för 25 000 kr utan utrustning. Jag har lagt ner både mycket tid/pengar på honom så i dagsläget är han värd detta. Han är betydligt mer välriden än många "vanliga" ridhästar. Men jag sitter heller inte i den sitsen att jag måste bli av med honom. Det är en stor skillnad.

Om någon prompt vill ha honom kostar han 25 papp. Sen köper jag mig en ny häst (kanske ett fullblod, är lite sugen på ett sådant) och rider rätt det. Och vill ingen ha honom ja, då har jag en trevlig dressyrhäst som jag kan träna med..