Gilalr han inte mig mer :(?
Jag har haft min sommarhäst nu i 2veckor :) Och allt har gått bra! Men idag hände något jobbigt :/ Jag hade ridit han på dagen och han hade inte tramsat alls så mycket som han brukade och han var framåt! Jätte roligt tyckte jag och han :) På kvällen brukar jag gå en runda med honom (händer ibland) eller så kollar jag bara till han. Men nu när jag kom på kvällen så gick han iväg eller travade iväg :'( vad har hänt gillar han inte mig mer?
Om jag får erkäna har jag drgait han m,ycket i munnen men det är bara för annars "tar" han bettet och drar en till hageb och det hjälper inte att piska han på bogen eller va bestämd. Det ända som hjälper är att dra han i munnen :'( detta med att jag drog han i munnen hände igår..Snälla hjälp :'(
han gillar dig nog fortfarande ska du se, han kanske bara inte ville bli infångad ?
Han kanske bara var pigg…
de e nog ingen fara ska du se :)
Han ville kanske bara vara kvar i hagen.
/Elin

vilken härlig häst du!
han kanske tycker det är för mkt med både ridning och en promenad? låt hästen vara när du är klar med ridningen. han vill ju med ha lite sommarlov!

Du kanske är på han lite mkt? Tänker om du rider Varje dag och är ute sedan igen och stör honom…?
Jag rekommenderar fö att du tar hjälp utav någon tränare så att ridningen blir trevligare för er båda två…

#4-#5 Jag rider han inte alls hårt. Kankse travar 3gånger och 1galopp. Ibalnd rids han bara i en halvtimme :/ Jag tycker personligen att det är för lite. Men en promenad oxå tyckte jag att han har rört på sig tillräkligt och han älskar promenaderna :/

Glömt att säga men han är en ridskole-häst och han går vanligen flera timmar i rad..

Han testar dig nog bara ;) Och ridskolehästar dem har knep dem för att slippa undan.. Du ska bara vara envisare än hästen :D
Han vill bara inte bli infångad igen.
Att piska hästen på bogen och dra honom i munnen är ingen bra metod för att få honom att sluta "dumma" sig. att dra i hästens mun och rycka elelr såga är precis lika mycket djurmisshandel som att ställa sig och slå med ett järnrör över hästens rygg… bettet är inte ett redskap för kommunikation utan ett redskap för påtvingad kontroll.
men prova att rids en annan väg så han itne kan springa till hagen, rid i en paddock eller en hage så ha ninte kan sticka med dig.
Gör trevliga saker med honom, ta ut och rykta honom bara. Låt inte dina besök til lhagen bara handla om "jobb" gå ut och beta på ett annat stycke gräs. Eller rentav gå och rykta honom helt i frihet ute i hagen, det uppskattar han säkert. Jag ryktar oftast min häst ute i hagen, medan han betar elelr myser. Binder nästan aldrig upp honom numera utan ahn står snällt stilla medan jag ryktar o kratsar hovarna. För ha nakn välja att vara emd mig, inte för att ajg tvingar hono mtill att vara kvar geno matt binda och knyta fast.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#10 Okey, jag brukar komma till hagen och bara ge han en morot, gå en promad eller rykta han.
Dom har en paddock som jag rider i men där är bara staket på 3sidor och den sidan som är utan staket är mot hagen :/ Kan inte rida ut med han själv då går han inte fram och drar hem igen..
Idag drog jag inte alls i munnen :) Som tur är! Han var så snäll..
gläder mig att höra att du inte behöver dra honom i munnen. För egnetligne är det ju som så att du kan aldrig vinna en dragkamp mot en häst och sitter man och drar i munnen med ett bett är det att fuska. Jag tycker som andra också sagt här att det är bra om du hittar en instruktör som kan hjälpa dig rida honom bättre.
Eller så akn du sätta upp en eller två longerlinor som angränsar sista sidan där det itne finns ngt staket. så det blir avgränsat, ibland räcker det för att en häst ska "ge med sig" och anse det avspärrat och off limits.
Lycka till-
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.