Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 415 ggr
gejsa
0

Tvingad till analys av höet?!

Läser om vad bönderna är tvingade till fr o m årskiftet ang registrering som foderföretagare.

Tydligen är dom tvingade till att ta analys av höet resp hösilaget nu. Det är ju iaf något som är bra och går åt rätt riktning. Men tyvärr lär ju höet gå upp i pris pga detta också. Iaf för små bönder.

gejsa
0
Kiara
0

Köper man av en större bonde så vet man ju ändå inte om det stämmer, för inte kommer dom att ta en analys per gärde och det skiljer ju mycket från vecka till vecka under skörd.

gejsa
0

Det gör iaf min storbonde. Han har flera analyser som jag får välja mellan när jag köper hösilaget. Från vissa små gärden tar han inte analys på. Men han ställer alla balar från olika gärden på olika ställen för att inte blanda ihop dom.

Kiara
0

Det gör inte min här ute och därför är jag så glad att jag har egna "bullar" annars kan man ju få från olika gärden varje gång och då skulle mina få täta foder byten under vintern. Jag har till och med hört att några bönder går samman och delar på en analys (då blir det ännu större variation en vad min bonde har)

gejsa
0

Ja, att göra så är ju helt förkastligt då kan dom ju lika bra låta bli. Men så kommer dom inte att kunna göra i framtiden. Eftersom det står att det blir en årlig koll hos alla. Hur dom nu ska hinna med det. Fundersam

Kiara
0

Det låter ju bra, om det funkar, bara hästfolket kan anstränga sig och räkna på fodret också

gejsa
0

Håller med dig! Många säger ju, att det har ju gått bra förut så….. Dom tänker inte på att det kan vara dåligt skelett pga för lite mineraler osv.. en häst brukar falla ur på våren är ju ett vanligt svar man får. Men får dom en bra foderstat så ska dom inte falla ur överhuvudtaget. Men för att få folk att förstå det är svårt.

Wanilj
0

Så mkt kan ju inte priset gå upp! Eller?? Jag la in en slant till en tjej som hade tagit stick hos "vår" bonde… Det ärt klart att är det olika vall och olika insådd måste man kanske ta lite fler men men…

Wanilj
0

sorry! jag såg nu att jag upprepat det ni sagt!!