Hur mycket hö?
Hur mycket hö ska ett varmblod på 8 år ca 158 i manken få per dag som rids ungefär mellan inte sten hårt och inte jätte lite :) och hur mycket korn/havre per dag?
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Det bästa är att göra en analys på höet och beräkna utifrån den, hur mycket hästen behöver beror jättemycket på vad höet har för näringsvärden. Sedan är det såklart olika beroende på hur lättfödd hästen är.
Räkna med 2 kg hö/100 kg häst per dag. (1,5 kg torrsubstans/100kg häst och dag). Kraftfoder skall man inte behöva ge annat än om hästen går mycket hårt eller om hövärdena är urusla.

Man får se till individen. Min kompis hade en d-ponny som liknade min men den var svårfödd, samma ras, storlek. Min är däremot lättfödd. En travare i stallet får ca 12 kilo torrt hösilage per dag.
Vi har som balar med hö på kanske 15 kg st och ja det är bra värden dock vet jag inte dom exakta siffrorna.kanske 7 kg hö per dag? då hon väger 500-550 skulle jag gissa:)
En häst ska aldrig ha mindre än 1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst och dag. Även om de är lättfödda. Deras magar mår inte bra av en mindre mängd än så. Då får man motionera hårdare och oftare. Din häst borde alltså ha minst 7,5-8 kg torrsubstans per dag. Med en torrsubstans på 80% (mycket torrt hö) skulle det i så fall innebära 9,5-10,5 kg om dagen.

Som föregåeende redan skrivit så är det totalt omöjligt att säga hur mycket den ska äta. Utan analys på höet och mer info om hästen går det inte.
Men man kan ju alltid fodra med ögonen ;)
Mitt varmblod som är mer eller mindre i tävlingskondition (trav/monté) får i sig ca 20 kg hösilage om dagen. + kraftfoder.
Jag får väl testa mig fram höja/sänka ifal det blir för mycket/lite :)

Min grova, lättfödda d-ponny på ca 470 kg, 145 cm i mkh får ca 10 kilo/dag.
84% är väl det man brukar räkna som medelhög ts för hö?

Skulle aldrig ge en stor häst mindre än 12 kg torrt hö om dagen!
Min d-ponny skulle jag aldrig ge under 10 kg hö. Han har fri tillgång nu vilket är det bästa.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Oavsett analys så finns det riktvärden som man aldrig ska understiga. Detta för att hästen lätt kan få magsår annars.
Travare har t.ex alltid fri tillgång på grovfoder. De är trots deta beroende av ett riktgit bra grovfoder.
Att ta analys bör vara mer som en upplysning om vad som fattas. Inte hur mycket hö en häst ska äta.
Travare har t.ex alltid fri tillgång på grovfoder. De är trots deta beroende av ett riktgit bra grovfoder
Huh? eller är det jag som är sömnig nu?
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#12 ? Skrev jag något tokigt? Förutom att jag kastade om bokstäverna en del?

#12 hon menar nog att oavsett om man har värdelöst hö eller superhö så ska travare ha fri tillgång, men eftersom de ofta är svårfödda så är de i behov av ett bra hö. Tror jag!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#14 Japp! Så menar jag.
Min vbl-travare (ej travhäst utan ridtravare) äter olika mkt beroende på vad det är för temperatur ute. Är det som nu varierande mellan -6 till -12 och 1dm snö så får hon ca 10-12kg/dygn och granar och grenar som dom kan pilla med under dagen eftersom det inte finns så mkt gräs på marken att komma åt, inget kraftfoder.
Skulle nog säga att jag ger henne mellan 7-15kg beroende på väder (för 3v sedan så hade vi fortfarande gräs i hagen som dom åt av, då fick hon bara 7kg. Blir det ännu kallare än det är nu så får jag ju fodra på mer. Blir det varmare igen så kan det hända att jag drar ner lite).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min vbl-travare på ca 157 cm får fri tillgång på hösilage, vilket i praktiken blir ca 12-15 kg om dagen. Utöver det får han mineraler, salt och vatten, inget kraftfoder.
Grundregeln för mig är så mycket grovfoder som möjligt (helst ska hästen ha något att tugga på 24/7), sedan eventuella tillskott/kraftfoder utgående från analys på grovfodret. Att ge kraftfoder i onödan är inte bra i längden så undvik gärna det…
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

84 % torrsubstans är "gränsen" mellan hö och hösilage.
Jag valde 80 % för att det var lätt att räkna då.
Har man inte analys så är det ju svårt, men jag skulle säga 10-15 kg beroende på om denne är lätt eller svårfödd och utifrån att det är ett "normalt" hö. Väldigt svårfödd och kanske sämmre hö så i värsta fall mer (fri tillgång).
Mina D-nnyer (maxade) tidigre fick mellan 8-14 kg/ponny, beroendepå hull och lättfödd eller ej. Men de som reds normal mortionsridning, och var normalt lättfödda fick ca 10 kg.
Hakuna matata!
#20 Det är väl inte så svårt med mängden. Den ska alltid ha minst 1,5 kg torrsubstans/ 100 kilo häst och dag. Det är ju ett minimum. Därefter kan man komplettera om det behövs.
Har de lätt för att bli feta får man motionera dem hårdare bara. 

#21 svårt om hästen har en gammal skada som gör att man inte kan rida obegränsat.;-)
#22 vad menar du med det? TS häst är väl inte skadad. Och man har väl hellre en fet häst än en med magsår i så fall. Alla avvikande beteenden ( krubbitning, vävning,surhet osv) kommer nästan uteslutande av stressad mage och magsår.

#23 Nej, men rent allmänt. Min har aldrig fått magsår pga för lite mat. Fet häst vill man knappast heller ha. Min ponny vägde 130 kilo för mkt när jag köpte henne, på tok för mkt!
#24 Det kan du inte veta om du inte gör en gastroskopi. Och det är fortfarande bättre att motionera en häst en att minska på grovfoderintaget. Och är en häst så skadad att den inte kan motionera är det väl tveksamt om man ska ha kvar den. Alltså som du skrev en gammal obotlig skada. Hästar mår inte bra av att inte få röra på sig. Det är inget liv för en häst. Det är bara egoistiskt att inte ta bort en så,skadad häst.
Fri tillgång på grovfoder är det bästa för hästen. Har man lättfödd häst kan man begränsa det med småmaskigt nät. Hästar är gjorda för att äta 18-20 timmar per dygn.
Ponnier och feta hästar kan man ge bra halm eller gräsfröhalm.

Har en unghäst ponny/halvblodskorsning på 150 cm och ett halvblod på 163 cm. Båda har fri tillgång på hösilage ute 12 timmar om dagen och sen hö och halm inne så de har att tugga på hela dygnet.
Min häst, 158 cm i mankhöjd och något svårfödd (mycket lik travaren i stallet i det avseendet) får fri tillgång på hö och silage på lösdrift. När han står uppstallad brukar han äta ungefär 15 kilo per dygn, mer än så får han inte i sig.
Jag skulle absolut inte ge mindre än 12 kilo grovfoder till en häst på 158 cm i mankhöjd. Är den lättfödd eller inte motioneras så mycket så skulle jag mycket hellre ge hö med låga energivärden eller blanda upp höet med halm, än att minska på grovfodergivan. Att hästen alltid har mat i magen är prio ett för min del, för det är bland det viktigaste som finns för en häst.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Håller med #28 det är prio ett. Mår dåligt av att se hästar i stallet som inte får ordentligt me dgrovfoder och sen kraftfoder ändå.

Enligt denna undersökning
Cuddeford, D., Equine Nutrition, Crowood Press, 1996 söker den naturliga/vilda hästen mat ca 60 % av dygnet, dvs knappt 15 h.
Det är inte att rekommendera att bara fodra med halm då detta ökar risken för förstoppning (alltså kolik) då halm innehåller en stor andel ikke nedbrytbara fibrer. Halm är inget grovfoder men kan användas som komplement för att förlänga tuggtiden.
#30 Bra info! Jag upplever mycket riktigt inte att hästar på fri tillgång äter hela tiden, våra hästar står ofta och hänger, solar, sover och pillar med saker i hagen. 15 timmar låter som en bra uppskattning.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg