Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 608 ggr
examynia
0

tycker att han dricker för lite..

de är så att min häst har vattenkopp i boxen. men den har varit avstängd nu ett tag då de var så kallt för att de frös.. å har då haft hink i boxen.. men dagen efter när jag kommit så är ungefär bara halva hinken urdrucken..

är de nåt jag behöver vara orolig över? eller vill å behöver han helt enkelt inte mer? om han behöver mer vatten vad kan då jag göra åt saken?

dom hade ju itne att dricka hela dagarna ute då de frös men jag vattnade hästarna när jag var uppe mitt på dagen så dom kunde dricka sig helt otörstiga å då har han druckit lite grann men inga jättemängder så han var liksom inte direkt törstig.. (nu har dom ju vatten ute igen).

vad tror ni?

viktoria91
0

Vissa hästar gillar inte att dricka inne, min föredrar att dricka ute. Tom vattenpölar är goda än att dricka inne.

Gronstedt
0

Om det är snö får han förmodligen i sig en del den vägen. Dessutom kan vätskebehovet vara mindre när det är kallt. Håll koll på honom och om han äter, kissar och bajsar normalt och är normal till humöret tror jag inte du behöver vara orolig.

examynia
0

okej tack=) nä för har hört att dom ska dricka mycket.. å har inte direkt tänkt på de tidigare då hanhar vatten helatiden å kan dricka när han känner för de(utom när de är fruset ute då) men sen när man ridit osv å ger han vatten inne så dricker han inte utan han dricker när han kommer ut så de kan vara som du #1 säger åxå att han kanske itne gillar att dricka inne. men man lir ändå lite fundersam vet dom som ger salt i maten fr att dom ska dricka mer.. men så långt kanske man inte ska gå då?:P

Brollan1
0

"Man kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka"….

Om hästen har ensilagehö så dricker dom mindre då ensilaget innehåller mycket vatten, med torrhö så behöver dom mera vatten.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

examynia
0

han har torry hö.. däför jag tycker de är lustigt att han itne dricker mer inne.. han har brjat få i smhn å den är dyngblöt iaf på morgonen så han "dreglar" iaf en del vet inte om de är bra elelr dåligt eler om de har med vattnet att göra. men ja har han fri tillgång till vatten så dricker jhan väl de han behöver.. för han är precis som vanligt..

viktoria91
0

#5 har ni snö kan han mycket väl slicka i sig det som vatten. Min ponny tycker att det är kul att slicka i sig det.

examynia
0

#6 jo de finns snö å visst slickar han i sig de har jag sett men tyker inte att lite snö orde ge så mycket vatten:-P men de gör de kanske.. när ha kommer ut på stallplanen så brukar han köra ner huvet i snön så de slickar han säkert i sig=)