Köpa häst
Hej! Nu är det så att jag har funderat på att skaffa häst. Jag har ridit i 6 år på ridskola samt även haft sköthäst, medryttarhäst och nu har jag en ungponny på 5 år som jag rider in åt en annan. Det jag funderat på först var att köpa en äldre mer erfaren häst men nu allt eftersom har suget på att köpa en unghäst (gärna oinriden). Den kommer förmodligen stå på en ridskola och där finns många kunniga personer och det kommer både hopp- och dressyrtränare dit varje månad. Hur skulle ni ha gjort? Skulle ni ha köpt en "läromästare" eller en unghäst? Borde jag klara av att rida in/vidareskola en unghäst (med tränares hjälp förståss)?
Hur gammal är du? Får du hjälp av andra än de på ridskolan?
Vår dotter fick en tvååring då hon fyllde 12 år. Det köpet har vi aldrig ångrat. Men den ponnyn har varit helt underbar att jobba med. Alltid samarbetsvillig och alltid snäll och trygg i alla lägen. Även som unghäst. Detta var inget jag hade tänkt göra från början men nu blev det så och har man bara hjälp omkring sig så kan man mycket väl köpa en unghäst.
Efter det köpet har vi enbart köpt unghästar som vi själva tränat upp.
Jag är 11, fyller tolv i februari, och min låtsasmamma har sina hästar där och det finns många andra som kan hjälpa till. :)
#2 Får du hjälp tror jag inte det ska vara några problem. Men var noga med att välja en trygg häst om det ska bli din första unghäst. Tips: Jobba din häst mycket från marken innan du börjar rida in den, det kommer du att ha igen den dagen du ska rida ut för första gången. Gå promenader, åt den titta och lukta på allt som kan tänkas vara skrämmande. Tömkör gärna den redan som 1-2-åring och kan du få hjälp så kör in den också. Det är en trevlig variation på annan träning.
Lycka till!
#3 Tack så mycket! Sitter just och läser Köpa häst skolan på hippson :D
Själv skulle jag inte ha köpt en unghäst som förstahäst. Oerfaren ryttare ska sitta på erfaren häst och oerfaren häst ska ha erfaren ryttare - det är vad jag tycker. :) Jag tror att du kommer att ha mycket roligare och lära dig mycket mer med en äldre häst. Unghäst har du gott om tid att ha men du har bara en chans att köpa en häst som ska lägga grunden för din framtida ridning. :) Sen tycker jag att det är jättebra att du har så pass mycket kunniga människor runt dig som kan hjälpa dig - det är verkligen A och O när man skaffar häst för första gången. :)
#5 Håller inte med. Visst kan man ha roligt med en unghäst också. Om sen TS är ung behöver inte betyda att hon är oerfaren. Hon får ju dessutom hjälp och håller redan nu på att rida in en unghäst.
Allt beror på vilken häst man får tag på och vad man vill göra. Det finns en tjusning i att rida in en häst helt själv också. Det är inte mindre roligt. Bara man vet vad man ger sig in på.
#6 Har jag skrivit att man inte kan ha roligt med en unghäst? Jag skrev att jag tror att hon kommer att ha roligare med en äldre häst, av den anledningen att en äldre häst helt enkelt kan mer och hon kan göra fler saker direkt istället för att vänta tills "unghästen blir klar". Men som du säger beror det ju på vad man vill göra, såklart. Det var bara min personliga åsikt.
Sen angående hennes ringa ålder så håller jag med om att det inte behöver betyda att hon är oerfaren, men hon är bara 11 år trots allt och lär sig fortfarande mycket. Jag tycker att man ska ha mycket erfarenhet för att ha unghäst. Jag 15 år och har haft 4 egna hästar, tävlar aktivt i hoppning på 1.20-nivå, tränar för A-tränare o.s.v men skulle inte påstå att jag är tillräckligt erfaren för en unghäst ännu, faktiskt. Men det är ju också olika vad man tycker.
#7 Det är ju olika vad man tycker. Personligen tror jag man gör en alltför stor grej av att ha en unghäst. Det är inte så himla svärt att utbilda en unghäst så läng man tar hjälp av någon kunnig.
Men som sagt; man tycker olika.

Skaffar man en ettåring när man är 12 år så är man ju 14 när den sen ska ridas in. Alltså ytterligare två års erfarenheter plus att man har hunnit skapa ett starkt band till hästen, speciellt om man aktiverar den på andra sätt, longering, tömkörning, ledarskapsövningar, miljöträning.. Det finns massor man kan göra med en unghäst!
Min nuvarande ponny har jag ridit in själv, köpte honom som ettåring. När det äntligen var dags så var det lite krångel att komma upp (skyggade lite) och han blev stel som en pinne. Jag sträckte fram handen och sen var det som att han bara "jaha det var bara du". Sen gick han som om han blivit riden hur länge som helst. Det underlättar att hästen känner och litar på personen som ska rida in den.
Det är inte så svårt som många tror att ha en unghäst, de är väldigt lättpåverkade men man ska absolut ta hjälp och inte "ha skygglapparna på". Var öppen för alternativa lösningar och idéer (gäller ju all hästhantering iof). Och vara noga med att hästen får veta grundläggande regler från början, som att respektera människor (inte bita, sparka, gå över osv).
Skynda långsamt så går det fortare.