Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1776 ggr
tessa
0

*hjälm*

Hej!

jag fyller år i sommar och tänkte önska mig en hjälm. Det är verkligen hög tid då jag haft min vääldigt länge och dessutom slog i huvudet då jag trillade av under en hoppträning för ett tag sedan. Antal gånger som den åkt i stallgolvet, ska vi inte prata om. Dessutom håller sammetstyget på att lossna och jag har fått limma och måla med tuschpenna  både en och två gånger HemlisSkrattande Jag är inte dumsnål utan faktum är att jag trivs otroligt bra med min hjälm, och de jag har provat som inte kostar multum, har inte alls suttit och känts lika bra.. tybärr!

Så till min fråga: om man vill rida både dressyr och hoppning och kanske starta i lite lättare klasser på tävling - Vilken typ av hjälm bör man ha då? finns det någon typ av hjälm som är big no-no? Kan man t.ex ha en Hi-lite hjälm på en klubbdressyr..?

Mvh Therese

Ps. Om du är nöjd eller missnöjd med din hjälm, skriv gärna någon rad här så vet jag - tack! =) ds.

wewwa
0

Jag älskar min hjälm, en vanlig ridhjälm som är vinröd… haha XD

Beundy
0

Trivs jättebra med min hjälm, den har som luft håll fram xD, vet inte hur man ska förklara..

Snuttan2
0

På vilken prisnivå vill du att hjälmen ska ligga? (under 1000kr 1-2000 eller är mer än 2000 ok?)

För dressyr vill du ha ngt klassiskt och stilrent, alltså inte mkt färger eller detaljer.
Tänk på att ta en hjälm som matchar din tävlingskavaj.

De flesta hi-lite hjälmar är rätt deskreta, så de ser inte så underligt ut att tävla dressyr i.

Tänk på att titta på ventilationssysemet på hjälmen, finns inget värre än varma hjälmar på sommaren å har man bara en så är man ju stuck med den ;)

Cilla89
0

Finns en hjälm jag kan rekomendera skarpt, John Whitaker (JW) Den är f*n i mej helt underbar och passar lika bra till hopp och dressyr.. Jag har en marinblå, jag är helt tokkär i den xD

Lina
0

har en whitaker hjälm och jag älskar den! värd var enda krona

Snuttan2
0

Nämen Cilla, menar du Charles Owens Whitaker-hjälm så är det ju en ren hopphjälm! Förvånad Den kan man inte rida dressyr så mkt med utan att skämmas lite ;)

Den är desutom rätt dålig ventilation på, å har man bara en hjälm är den mindre trevlig att ha på sommaren.

tessa
0

#3: under 1000 kr… =) Har en vanlig typ, "champion" nu och har inga bekymmer med värme.. =) Vill ha en svart som matchar min svarta kavaj, som jag nyss köpt =)

tessa
0

Hur ser man om en hjälm är renodlad hopp eller dressyrhjälm?

bubbelbubbel
0

vad jag förstått tessa så är dressyrhjälmen jättehög.
hopphjälmen mer sportig, sen finns det väl nått mellanting, som ser vanlig ut :P haha

tessa
0

#9: hmm ok… =) gäller detta även oss "vanligt dödliga" tro, har nämligen aldrig tänkt på vilken typ av hjälm ryttarna har.. ;)

bubbelbubbel
0

jag har aldrig heller tänkt på det nått sådär, men jag har sett lite bilder på olika.
jag har en vanlig fin liten sidenhjälm, kostade 500 eller nått, billig och bekväm :D

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en supersnygg jockeyhjälm. =)

bubbelbubbel
0

naah, jag vill ha den lilla skärmen på. annars känns det mest som en äggkopp :P hahah

Snuttan2
0

bubbub, tror inte du har en sides-hjälm väll? lol :P Tror du tänker på sammet ;)

Dressyr hjälmar å hopphjälmar har lite olika utformning i själva hjälmen å ger lite olika skydd oftast…

Jag har en EuroLite hjälm som jag annvänder som sommarhjälm, är bra ventilation på dem och de är lätta och rätt sköna. Kan rekommendera. De är ju rätt stilrena å mer åt hop-allround hållet till så de funkar väll ok att rida dressyr i även om man får skämmas lite :P Men det beror nog också på hur petig man är med rätt hjälm ;)

bubbelbubbel
0

haha, ja, hahaha ! ja du har så rätt så snuttan. jag skyller på min huvudvärk :P

Snuttan2
0

Annars kan man ju ha siden-hatt ;) Är riktigt snyggt :)

bubbelbubbel
0

sidenhatt, ja kanske, om det är en hög-hatt, ååh, jag älskar hög-hattar :D

Snuttan2
0

Jag gillar hattar med :D

Funderar på att köpa dressyrhatt för att bara ha på hyllan, hittat en som dock kostar närmare 2000kr som bara är såååå fin, aaaah…

Blir det ngt ridande nu å det blir fotografering kanske det kan vara bra att ha hatt (försöker komma på anledning till att köpa hatt?) :P

bubbelbubbel
0

det är så nästan jag också skulle vilja köpa en bara för att ha på hyllan, jag ser ju dock ut som jag vet inte vad, i en hatt.
men bara för att ha en lixom….aah…

Snuttan2
0

Jag passar rätt bra i olika hattar, skulle kunna tänka mig en snyggare westernhatt med Oskyldig

bubbelbubbel
0

åh det är fusk, jag tycker bara jag ser kocko ut i hatt.
kanske borde köpa mig en och vänja mig…:D

Snuttan2
0

Fast de finns ju de som har huvud-former som inte ser bra ut i hatt, min syster är typisk sådan, hon vill jätte gärna ha olika hattar, men det ser bara ut som om hon har ännu längre (ailen-långt ;)) huvud då :P

sofie
0

Har en Champion hjälm. Trivs jätte bra med den

Believer
0

jag har både en championhjälm och en hi-lite hjälm. båda funkar kanon =P

Cilla89
0

#6 Åååh, jo :D Klart man kan ;) Jag vet jätte många som rider med JW hjälm på dressyrtävlingar, men kanske inte upp till Grand Prix nivå ;) Jag skulle inte tveka att rida i den på en dressyrtävling..

Men ventilationen är ganska dålig, det är den, men så förbannat skön ;) Men glömmer att man har den på huvdet ;)

bubbelbubbel
0

jag vet snuttan, det är nog det som är mitt problem.
eller så är det bara att ja själv tycker att jag ser knas ut med hatt, jag kanske egentligen inte gör det. jag tycker ju ofta att jag själv ser knas ut jämt så :P