Hösilage
Hej!
Jag är skit dålig på det där med hösilage och det börjar bli mer och mer populärt så funderar på att börja använda det då jag även får det billigt av min hyresvärd men några funderingar:
1. Ska man räkna annorlunda när man har det i foderstaten?
2. Hur länge håller en bal som inte är öppen?
kommer jag på fler frågor så skriver jag dom senare !
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Svar på fråga 1: JA! Man måste räkna annorlunda eftersom hösilage är blötare än hö. Dvs. om du inte ger din häst fri tillgång så går det åt mer hösilage i kilo än det gör med hö. Du skall räkna med 1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst och dag.
Räkneexempel:
500 g häst
Torrsubstans: 65%
1,5*5/0.65 = 11,5 kg Detta motsvarar 7,5 kg 100% torrt hö (vilket inte ens går att få. Det är alltid lite fukt i höet)
1. Som #1 skriver så är det en annan vikt på hösilage än på torrt hö. Och det är olika vikt på olika silage, det beror på vilken torrsubstans just dom balarna har. Det märks vid en analys och sedan får du räkna utifrån det. Ger du på frihand (utan analys) så måste du tänka på att ge samma mängd i volym och inte i kg, och då ta hänsyn till hur hårt pressat det är när du jämför (en hårt pressad höbal blir ju mindre än löst pressad hösilage och tvärt om).
2. Det beror på hur balen ligger. Ligger den i direkt solljus så är det risk att den håller sämre. Ligger den inte i direkt solljus så är det större chans att den håller längre. En säsong (ett år) räknar man nog med att dom bör hålla, sedan bör man vara försiktig men jag har ändå haft balar som håller in till säsong 2 på hösten iaf. Dvs hö som är plastat sommaren 2012 är det hö som används den här vintern (höst 2012-vår 2013), men blir det några balar över så kan dom i bästa fall hålla så att man kan börja fodra med dom hösten 2013, men det lär inte vara så bra värden på det då (samma som gäller med vanligt hö).
Så fort det kommer luft in i en bal så påbörjar jäsning. Man måste alltid kolla, känna och lukta noga på hösilage innan man börjar använda det när du öppnat en bal. Det får inte vara värme och inte lukta vinäger.
Att också tänka på är att hösilage aldrig innehåller MSM och att det är en ökad risk för hästen att få Bololism (många vaccinerar mot det när man ger hösilage).
Medarbetare på westernridning.ifokus
så tusen en häst som väger 500 kg ska ha ca 11,5 kg höslige om dagen har jag fattat rätt? :P
Kör nån av er med hösilage iså fall kan ni dela med er av nån foderstat?
Höet som jag ev kommer använda pressades till balar i sommras och har stått ute sen dess, därav undrar jag om dom kommer kunna användas till våren -sommaren 2013 
Vart skickar man in analys och hur görs det? 
#Beror på hur blött hö-/ ensilaget är. Det var mest ett räkneexempel.Men med de värdena som jag angav så …JA. 
Vi har hösilage till våra russ och shettisar och de äter nog c:a 10 kilo var om dagen. De väger mellan 280 - 320 kilo.
#3 Om du inte har en analys på ditt hösilage så är en foderstat rätt värdelös. Antingen så räknar man ut hur många kilo ens häst behver och då måste du ha en analys. Eller så har du inte en analys på fodret och då får du höfta och då är någon annans foderstat helt ointressant för dig.
I Tusens räkneexempel så bygger det på att hösilaget har en torrsubstans på 65%, har ditt hösilage det så ska din häst på 500kg ha 11,5kg (som utgångspunkt, men ibland behövs mer). Observera att torrsubstansen skiljer sig kraftigt mellan olika hösilage (beroende på när och hur bonden gör när han tar det), enda sättet att veta är att ta en analys (ju lägre torrsubstans desto mer vatten=högre densitet=mindre volym/kg=hästen måste få fler kilo mat för att få i sig samma mängd som om den fått ett hö med högre torrsubstans).
Ja hösilage som pressades denna sommaren kan såklart användas denna vinter, ända tills vintern är slut och sommaren tar vid (men du måste ändå titta på varje bal du öppnar så att dom inte är dåliga), ibland kan det hålla även nästa sommar och nästa höst men det är väldigt individuellt. Att förvara hösilage ute är vanligt, det är en av fördelarna med att ha just plastat, det tål väder och vind. Dock kan det vara lite känsligt mot solljus (då främst på våren), så det bästa är att inte ha dom i direkt solljus under vintern och våren för att öka chanserna att det ska hålla (och alltså inte börja jäsa).
Okej då förstår jag, anledningen för att jag frågar om era foderstater är för att jag själv ska veta hur ni räknar. så jo det är intressnant! :P
Hur gör man en analys och vart skickar man in det? Har aldrig behövt göra det då jag precis nu fått eget stall.
#6 Det finns flera olika ställen att skicka sitt grovfoder på analys. Googla lite så kommer du få flera alternativ. Här är ett.
#6 Fast då är det bättre att du isf tar en analys och sedan kommer med analyssvaret och ber om hjälp att räkna foderstat utifrån en beskrivning av din häst. Så nej, jag kan ändå inte se att det är skulle vara intressant att "se våra foderstater".