Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1538 ggr
SarahPeace
0

hästpratare ?

Har du provat ?  jag är jätte nyfiken om det … hur går det till ? Kan häsrprataren typ "ställa frågor till hästen" lr måste hästen "säga allt " … själv så tror jag inte riktigt på sånt .. .: / Vad tror du ?   Om jag viste att det var "sant" så skulle jag vilja prova det på mina hästar : ) Om hästprataren skulle kunna "ställa frågor till hästen" så skulle jag vilja att hon/han frågade molly om hon kunnde "sluta" bocka och takta och vara så dundrats het : P och då kan hon få rida ut ENU mera : ) Hahaha … Kom på denna fråga då jag såg den här på hastnet - > http://forum.lantbruksnet.se/hastnet/posts/55709.html

MVH

lisette
0

jag vet att den nya ägaren till pappas gamla häst har haft en hästpratare ute… sen om sakerna stämde, det är en annan sak.

shirley
0

en i mitt gamla stall hade haft nån till två av sina pållar, tro bara den överförde vad den kände från pållarna…. vet att min kompis fick höra att hennes ena häst tyckte mkt bättre om hennes mamma…. :-0 jag e me lite tveksam till detta men kan tro på att de kan finnas nån enstaka som har den förmågan men inte alla som utgör sig att kunna…. men vem e ärlig då????? hmmmmmm

Marre79
0

min kompis lämnade ett foto på sin häst till en djurpratare. Sen fick hon allt nedskrivet på ett papper. Den här djurprataren visste inte ens vad hästen hette, men hade skrivit det längst upp på pappret…allt som stod där stämde enl. min vän…

sandi
0

Min förra medryttarhäst var till en hästpratare. Hon berättade en massa saker varav en del stämde och andra saker var sånt som man inte kunde veta. Tex att hästen inte gillade sin förra medryttare och sånt.. En sak som stämde var att hästen tyckte det var kul att skrämma hon som äger hästens mamma. Hon lunchfodrar hästen och han brukar jaga henne i hagen och hon blir jätterädd. Hästen "sa" att han tyckte att hon var fjantig som var rädd. Men ska jag tro på sånt fullt ut så vill jag testa med min egen häst.Men det står väl inte direkt högst på prioriteringslistan..

Linda
0

Vi hade en hästpratare mest på skoj till Soya, jo visst många saker stämde..men jag tar allt med en nypa salt därför ska man aldrig låta en "hästpratare" ställa diagnoser lämna det till veterinärer.

Kiara
0

Jag har en kompis som tog en hästpratare på sitt varmblod som hon köpt som 2 åring av uppfödaren och som aldrig var startad i trav. Enligt hästprataren hade han sprungit in miljoner och bytt ägare massor av gånger innan han äntligen kom till henneFundersam

Jag föredrar att själv prata med mina hästarHemlis

Linda
0

Ja jag pratar med mina varje dag, är säker på att vi förstår varanndra hela tiden, undantagsfall när matte svär över att skottkärran med skit välter över stallgolvet då undarar de vad de fula orden betyder;)

Eve
0

Kiara - Haha, hästen kanske dagdrömde ^^

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Kiara
0

#8 Ja, han har ju kört in några tusen på bröllop, så han kanske skröt Flört

Eve
0

#9 - Mm, jag menar det ;)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

charlie
0

Varför skulle hästar vara det enda djuret som kan prata? Jag tror bara det är ett simpelt sätt att lura av folk pengar.

Vi har haft sveriges förmodlingen kändaste hästpratare som kund, någon mer oärlig själ får man leta efter.

---

Kiara
0

#11 Skrattande 100%

emsems
0

jag tror att det är en massa skitsnack. det var någon som testade det där, om det var någon tidning eller tv eller så, och dom sa typ "ja denna häst gillar mat", "denna häst tycker om att vara i hagen" ja.. konstigt?? vilken häst gör itne det?

de sa även att de inte visste något om hästarna, mende hade superkoll på alla.

viskaren sa att en häst hade haft ont i benen flera ggr men itne längre, vilket inte stämde. hon sa även att hästen hade fått flytta mycket och var lite osäker därför. den hade bytt ägare många ggr. denna häst hade stått i samma stall med samma ägare hela livet. född på gården…

det är en massa mambo jambo det där!

bubbelbubbel
0

..men i mina ögon handlar det ju inte om att prata, utan alltså att förstå, att kunna försöka läsa hästen..
typ som i "mannen som kunde tala med hästar".

nu vet ju inte jag heller egentligen om detta är nått man ska tro på att folk kan, men..jag tror att med rätt kunskap kan man nog lära sig att kunna läsa av och förstå hästar, hundar, vad som..och jag tror att det är lite av det man måste ta hjälp av om man tex tar hand om en vanvårdad häst…

men jag tror inte det finns en grupp speciella människor, som besitter en egenskap endast dom har, utan jag tror helt enkelt att man kan lära sig.

sen om man vill kalla det för hästviskare eller en hjälpsam själ, det vet jag inte…

[slo]
0

Bubbelbubbel, jag håller med dig. Fast alla kan säkert inte lära sig se hästar på samma sätt, tror man själv måste ha väldigt öppet sinne… Svårt att förklara tankar såhär :)

bubbelbubbel
0

slo, ja, det är svårt, det är krångligt, jag har det upplagt så bra i huvudet, men det är svårt att förklara. men ett öppet sinne krävs nog. det blir nog lite lättare då :)

Kiara
0

Efter som en häst lever här och nu, den går ju inte och ältar gammalt groll. Så är jag helt övertygad om att om en hästpratare skulle prata med hästen då får den också svar om här och nu. Klart att om hästen försätts i en situation som påminner om det gamla livet så, då mins den och tar fram gamla minnen. Men om man pratar med hästar på riktigt då är jag övertygad om att hästen förmedlar hur den mår just nu.

Går jag ner och "frågar" Ametist, då kommer han att svara att solen värmer så gott och att han har sin Kiara i hagen bredvid. Han kommer inte att berätta för mig att han sprungit sig svettig i hagen under förmiddagen för att Kiara var på långpromenad med lillmatte. Det har ingenting med nuet att göra och inget som är viktigt för honom. Det som är viktigt för honom nu det är att Kiara är på rätt plats i hagen och att solen värmer.

Därför är jag helt övertygad om att hästpratare som talar om vad som hänt hästen tidigare i livet är humbug. Men att man kan känna av hur hästen mår just nu och här det är ju möjligt och det ända en häst skulle vilja "prata" om.

bubbelbubbel
0

ja, haha, det är ju kanske lite svårt att veta vad dom vill prata om.

men jag tror, jag kan ta mitt sällskapsruss som exempel, om jag sätter på honom grimman, och sen tar honom i den och ska gå iväg, då blir det ett jäkla tjurande, och han rycker och flänger och totalvägrar, sätter jag däremot på ett grimskaft, går han som en liten klocka, alltid av egen fri vilja bakom mig, såvida han inte kryper upp under min arm.
och jag tror, att hade en hästpratare träffat honom, hade den kanske sagt att "ja, det lilla russet har varit med om något hemskt med hans huvud blablabla"..fast han egentligen kanske bara inte tycker om det, precis som jag avskyr att bli kittlad under fötterna.

däremot är jag övertygad om att någon människa, vem som helst, skulle kunna "prata" med det lilla russet, -om vi provar såhär då, om jag inte tar tag just här, går du med bara grimman då ?"
om man bara tar det lungt och fint.

nä, jag vet inte riktigt var jag vill komma med detta, mer än att jag är övertygad om att lite öppet sinne, sunt förnuft så kan nog vem som helst läsa av en häst, och sen anta, efter hur hästen beter sig i olika situationer, vad som har hänt, men hästar är ju individer, vissa tycker om att gå i vatten, andra är rädda för det.

*svammel*

gejsa
0

Ja, nog blev det svammel. he he Flört Det blir det av mig också nu tyvärr.

Jag vet inte vad jag ska tro eg. Därför har jag väntat med att svara här. Hade 3 st nya hästpratare här från Stockholm för ca 5 år sedan. Dom kom hit och prövade gratis eftersom dom var så nya. Två av dom hade mycket rätt i vad dom sa faktist. Det förvånade mig väldigt mycket. För eg så tror jag inte att man kan prata med djuren.

Sedan tänkte jag på vad Kiara skrev nyss. Hur vet man det eg att hästar bara tänker på nuet. Jo, jag visste det också. Men ska vi gå riktigt djupt ner i tänkandet så undrar jag eg har någon varit häst eftersom vi vet hur hästar tänker? Hur vet vi vad djuren tänker eg? Dom kanske inte alls tänker så.

Kiara
0

du får fråga domSkrattande

gejsa
0

ha, ha ja nu kan jag inte prata med hästar. Kan du?

bubbelbubbel
0

ja det är underligt alltihop faktiskt.
man får nog helt enkelt tro på vad man vill.
ungefär som med spöken, vissa tror, vissa inte.

däremot har jag funderat väldigt mycket på just som jag skrev i mitt förra inlägg, att han väljer själv att gå bakom mig, det har ju varit väldigt mycket prat om ledarskapet här..
men det hör väl inte riktigt hit. hihi.

gejsa
0

En häst tycker om att ha en stark ledare (du kanske) så slipper den kolla alla farliga saker hela tiden. Den litar på att du som går först tar smällen och skrämmer bort dom.

bubbelbubbel
0

det är lite roligt. det gör mig faktiskt en smula glad, för det måste ju betyda att han har gett mig ett ledarskap, för han gör jämt så. han vill aldrig gå först även om jag har försökt, då kryper han in under min arm istället och buffar på mig. haha.
om jag stannar, stannar han.
och det konstiga med det, är ju i så fall att jag hade förväntat mig att han skulle vara raka motsatsen, att han skulle försöka ta ledarskapet över mig och att han skulle vara svårare, eftersom han knappt inte är hanterad på de sista åren.
men han har varit som en ängel. gjort precis vad jag bett honom om.

han gillar nog mig. :) hihi.

gejsa
0

Det gör han säkert. *ler* Min gobban gör ju likadant. Jag kan gå med honom lös och ändå går han bredvid eller bakom mig. När jag stannar, så stannar han. När jag börjar springa så travar han bredvid. Går jag liksom runt mot hans svans så går han runt i en cirkel. Har t o m prövat att springa runt  honom. Snacka om att han kan gå runt fort han också. Och detta är inte något som jag har jobbat med honom. Det har kommit av sig själv också. Har prövat göra likadant med min fjording. Det går inte.

bubbelbubbel
0

haha, skulle vilja se när ni springer runt i en ring :)

nä, men det är ju jättehärligt, då vet man ju att man är uppskattad, och det känns ju skönt :)

Linda
0

#11 Ja det är tragiskt för denna kvinna "anses" vara en av sveriges bästa och konstigt nog så har hon nog aldrig tagit sig tid att varken sköta sina hästar eller anlita veteribnärer osv när det behövts men prata med dem det kan hon tydligen.

vänligen/Linda vars familj som blev lurad totalt…

gejsa
0

På vilket sätt blev du lurad då Linda? Stämde inget som hon sa att Soya berättade eller? Kommer inte riktigt ihåg vad du skrev om det där.

Linda
0

-Jag/vi vill inte gärna gå in på det, men det har inte så mkt med själva "pratandet" att göra faktist.

Vänligen/Linda

PimTheGreat
0

Jag vet en tjej i mitt förr förra stall som hade en pratare hos sin häst. Hon var där på sommaren och det som hon tyckte var så roligt var att hästen sa att hon tyckte mattes rödrandiga mössa var så ful, och det stämde att denna tjejen brukar ha en rödrandig mössa på sig på vintern. hi hi rätt kul tycker jag. Och vad jag förstod så stämde mkt utav vad den prataren sa.

Sungria
0

Maraboys ägare hade en hästpratare ute och pratade med honom för tio år sedan ungefär, fick ett papper med vad de pratat om men hittar det inte just nu. Kommer ihåg iaf att hästprataren tyckte han var pigg och alert för sin ålder (han var då 21) :D