Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 575 ggr
Galoppan
0

För snabbt..

Min dröm är ju att galoppera på dom stora fina ähgarna här men jag vågar inte riktigt för förra ägaren sa att om man är på ängarna så får man inte stopp på henne när vi galopperar. Men jag vill ju så gärna, har någon nått tips?

Galoppan
0

* Knack på rutan *

Ledin
0

om ägeren säger så är det någ sant. Du ska någ skippa ägarna. Och vad skulle du säga om du gör det och den skenar å du inte får hejje på hästen? Nee skit i ägarna och ta en galopp där det går bra.

AliceL
0

tkr det är dumt.. det är lite svårt att förklara för ägaren om hästen/du skadar sig pga att du gjort tvärtemot va ägaren sa..

Galoppan
0

Jag menar FÖRRA ägaren jag är ju ägare nu *Stolt* jag är van vid att ha foderhäst =)

Malin-A
0

kan du inte testa att gallopera lite på en väg först eller lite i skogen o se hur hon reagerar då? testa dig fram, kanske inte ska börja med att sätta fart på en stor äng, tycker du ska testa dig fram.. =)

Snuttan2
0

Känner du att du har kontroll på henne?

När du galopperar på vägar i skogen och ökar farten lite, kan du när du vill bromsa upp?

PimTheGreat
0

vänta och galoppera tills du känner du har kontroll över henne!!! kan bli skador annars. lycka till

Galoppan
0

Ja, självklart att jag väntar alla!! Men när jag tycker att jag känner henne väl vet jag inte om jag kan galoppera.

bubbelbubbel
0

varför kan du inte galoppera när du känner henne väl ?

Anna
0

Windy är nästan likadan och henne har jag ridit i 3 år.

I början var hon helt galen vid uteritter, var alltid tvungen att ha med mig någon. Sedan efter ett tag när vi lärt känna varandra blev hon lite lugnare, och nu efter 3 år är hon mycket bättre, även om hon får sina fnatt ibland.

Lär henne skilja på bus och arbete! Släpp henne lös i en paddock eller liknande innan ridturen och löslongera henne lite (alternativt longera på "riktigt") och när hon är lite trött rider du ut och ser om det blev bättre?

Det tipset fick jag av Snuttan när jag frågade om samma sak för ett tag sedan och det har fungerat :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Snuttan2
0

Jag fattar inte alls nu.. "Men när jag tycker att jag känner henne väl vet jag inte om jag kan galoppera."

Menar du på att du tycker du känner henne väl nu?

Jag tänker som så här, känner du henne väl så skulle du veta hur hon reagerar och antagligen kunna hantera det. Så antagligen känner du henne inte så väl som du skulle behöva.