Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1530 ggr
randomsmullx
0

Egen häst?

jag vill verkligen jättegärna ha en egen häst!

jag är 13 åt, har ridit sen jag var 6 och jag har haft en sköthäst i snart 4 år.

jag har varit medryttare i 2 år tillbaka( slutade nyligen där för att de var för lånt bort och jag slutade 3 för ofta för att kunna åka dit)

där red jag massor med olika hästar, 2 shettisar, en var 3 år och red den i 7 månader, utbildade den ganska mycke!

red också flera travare där, en var ny ridhäst så lärde henne bra mycket också.

är på jakt efter en ny medryttar häst, men vill egentligen ha en egen häst!

elle foder först och klarar jag det, så en egen :)

har räknat ut vad allt kommer kosta också, och det ÄR mycket.

men mina föräldrar är skilda som om dom betalar hälften var så blir det inte så mycket :)

dom har inte sagt direkt nej, men är det nåt jag kan säga som får dom vilja låta mig försöka?

ccv_sr
0

Du kan ju alltid ha den på långtidsfoder. Du kan förhandla med din mamma och pappa att du ska göra sysslor hemma te.x att du lagar mat en gång i veckan och att du kanske skulle ta och skaffa ett ´sommarjobb, så behöver din mamma och pappa kanske inte ge din måndagspengar eller veckopengar :)Tungan ute

Emshify
1

Det är svårt att säga så här över Internet om du är redo för en egen häst eller inte. Mitt tips är att du tar en häst på foder som #1 sa. Det är ju i princip som att ha egen häst och då kan du se om du klarar av det. Visa dina föräldrar att du klarar av att ha en egen häst genom att ta med dem till stallet, berätta vad du gör och varför och berätta för dem vad du tänkt göra om hästen t.ex. blir sjuk, om ni ska åka bort på semester o.s.v så att de förstår att du har koll.

För övrigt kan jag säga att det är mycket mer att tänka på än vad man tror med en egen häst, så även om du tror att du är helt redo för livet som hästägare är det viktigt att du alltid har någon erfaren person i stallet som du kan fråga om du blir osäker på något.
Räkna också med att utgifterna blir större än väntat då det i princip alltid händer något oväntat som man måste betala för. Med andra ord - Är det på håret med att ni klarar det ekonomiskt kanske ni bör fundera en extra gång.

PennyScarlett
0

Tips gällande det där med föräldrarna (jag har fått tjata mycket då min pappa är så trött på allt som har med hästar att göra att jag mer eller mindre fick hans häst kastad i nacken bara jag tog hand om henne)

Ta en på foder som de andra säger, sen är nog det viktigaste egentligen att du ser till att sköta hästen så som den ska skötas. Att du fixar stallet, bär vatten, ser till att din häst får mat och motion, varje dag oavsett väder och årstid, utan gnäll. Att du håller ordning på utrustningen så att den är fräsch och bara att du är allmänt engagerad i din häst.

Jag fick slita som ett djur i ett halvår med pappas häst och ett russ som också är min innan de lät mig skaffa en ny.

Detta visar att man är målmedveten, ansvartagande och mogen. Ser du bara till att sköta så mycket som möjligt och gör det ordentligt, utan slarv, så är det säkert inga problem för dig sen att få en egen häst. Då har du också bevisat både för dina föräldrar och för dig själv att du verkligen är redo! :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

randomsmullx
0

Tack väldigt mycket för svaren! Har hjälp mycket!