Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettexteriör
Läst 1376 ggr
KnutKrut
0

Frissig man

Vad kan man göra åt det? Min häst är kallblodskorsning med tjock och yvig man. Topparna på manen är frissiga och jag skulle gärna vilja att manen var mer slät och fin. Kan man klippa av de frissiga topparna eller har han helt enkelt sån mankvalité? Vill inte klippa i onödan, men om det mer är som slitna toppar så skulle jag gärna snygga till honom.

När jag köpte honom var han klippt och ryckt för att gå att knoppa. Jag har ingen anledning att knoppa honom så jag har låtit manen växa för jag tycker att lång man är finare.

Stallmima
0

Skulle aldrig KLIPPA en hästs man, ryck istället om du vill jämna ut. Ge hästen något tillskott som kan främja tageltillväxt. Men på vissa växer manen inte sig lång, genetik!!  Visa gärna bild  Glad

Tusen
0

Man kan visst klippa manen men det blir snyggast om man går efter med en mankniv.

KnutKrut
0

Hästen gillar inte att bli ryckt, även om man gör efter alla konstens regler för att mildra. Han har massor av man så tillväxten är det inget fel på. Det är mer topparna på det översta lagret man som är lite som sockervadd, frissigt.

Har sett hästar vars manar varit klippta, men där det sett naturligt ut och inte kapat.

Lorita
0

Jag tycker inte man ska lugga/rycka manen på en häst, dels gör det ont och dels så blir manen tunnare med åren då rötterna så småningom dör.

Man kan klippa och får det riktigt snyggt både med man kniv och utunningssax

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

imsuchadiva
0

Ja självklart så kan du klippa hästens man lite.