Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1477 ggr
Gullan_J
0

Hur ska jag göra?

Hej! Nu är det så att jag har fått frågan att ta hem min morbrors 4årige russto på "träningsläger". I somras var jag på ridläger med henne och det gick väll helt okej, jag har även ridit henne hemma hos dom några gånger. Men det är ju ca ett halvår sen nu och idag satt jag upp på henne igen efter att hon "vilat" i ett halvår. Det gick bra, hon var ju pigg och det blev några bocksprång, men det får det ju va när man är 4år och inte riden på ett halvår. Tiden jag skulle ha henne då är i en vecka på jullovet. Då kommer hon ju stå i tävlingsstallet jag har mina hästar. Där finns tillgång för box. Men sen kommer ju problemen… Jag kan ju inte bara släppa in henne till mina hästar + min kompis häst hur som helst och annars finns det ingen hage över förutom en liten sjukhage som är 5x5 meter eller nått sånt och det blir ju inte så roligt att stå i en sån hage hela dagarna. Hö lär jag ju få med mig från min morbror. Men på kvällarna och mornarna får alla hästarna kraftfoder och hon får ju på lösdrift nu och får ju inget foder utom hö. Borde jag köpa lucërn av någon och ge pyttelite av det eller borde jag bara ge lite morötter och äpplen i någon  liten hink? Hästen är pyttelite riden, alltså under inridning och min morbror och hans tjej har typ ett stall och gård för hästar som ingen vill ha eller orkar ta hand om så det är ju en hel del hästar. Hur borde jag lösa hagproblemet? Det är ju det största problemet! Vill inte missa den här möjligheten att både få lära mig själv och hästen en massa nya saker!

-Bättre ökänd än okänd

Spiritinthesky
0

Kanse inte förstod texten riktigt, men varför kan du inte släppa ihop dom? :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

JustMySelf
0

Låt henne stå i sjukhage de första dagarna och i boxen brevid/nära under natten. Efter några dagar borde det väl gå att släppa ihop dem? :)

Brollan1
0

En vecka klara hästen att stå i sjukhage om du inte hittar något annat sätt att ha hästen ute. ett alternativ är att dela upp den stora hagen med plast stolpar under den veckan åt russet.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Aribigga
0

Brukar hon klara sig på hö finns det väl ingen anledning att ge henne något mer? Då lär hon sig ju bara att när andra får så får hon också.

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
0

Det beror ju på hur länge du ska ha hästen. Ska du bara ha hästen en vecka, kanske 2, så skulle jag inte släppt ihop hästarna utan heldre haft russet i sjukhagen. Det klarar den en kortare tid så, speciellt om du rider den i övrigt.

Ska du ha russet en längre tid så föreslår jag att du till en början har russet i sjukhagen på dagarna och box brevid dom andra hästarna på nätterna. Snart ser man hur dom beter sig mot varandra när dom hälsar genom boxen å sådär. Sålänge det inte är sura miner så kan du släppa ihop dom, annars får dom stå skilda men intill varandra tills dom vant sig och dom sura minerna försvinner (ibland ett dygn, ibland någon/några veckor).

Jag hade inte gett något extra till en början, varför måste russet ha bara för att dom andra får? äh, ge hö bara så hon inte står utan när dom andra blir tilldelade. Vill du kan du ju ge en morot, det är ju inte farligt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gullan_J
0

Jag ska ha henne i en vecka och sjukhagen är 3x3 m (mätte den). Är inte den lite liten att stå i i en vecka? Och därför att jag inte vill släppa ihop dom är för att mitt eget russ var "bästis" med det här russet. Och dom var typ omöjliga att skilja på och det skärde i hjärtat när dom mitt russ skulle på transporten… Så jag vill inte att de ska hitta tillbaka till varandra igen och behöva tynga ner deras hjärtan igen (om ni fattar) :)

-Bättre ökänd än okänd

CelsiusT
1

#6 Alltså det är ju samma som en box, ganska så stor sådan för ett russ. Enligt lag så ska hästar ha tillgång till att röra sig fritt i sina samtliga gångarter varje dag, så det är för litet egentligen (på sikt), men det finns undantagsfall. Tex när jag är på High Chaparral på tävling så står ju hästen antingen på box hela veckan eller i litet hage i storlek med din. Handlar det bara om en vecka så är det ju ytterst tillfälligt (kanske det finns möjligthet att ta ut hästen varje dag?).

Enda anledningen till att inte släppa ihop hästarna är att dom varit bästisar och du är rädd att dom kommer bli ledsna av att skiljas åt igen?

Hur har du tänkt ha dom på samma gård utan att dom ska märka av varandra? Ska dom inte stå i samma stall på natten? Är hagarna så separerade att dom inte kan höra varandras gnäggning, se varandra eller känna lukten av varandra? Känns i min synvinkel helt onödigt att ha dom i olika hagar på dagarna.

Min häst har en bästa kompis som hon numera bara får träffa ibland. Dom blir helt galna när dom ses och dom gnäggar när man åker ifrån varandra. Dom har stått ihop och varit verkligen bästisar. Nu står dom inte ihop sedan 2 år men vi träffas ibland och rider ihop, ibland på tävlingar eller clinics så går dom ihop några dagar. Visst gnäggar dom när man lämnar varandra, men sånt är livet, svårt att undvika liksom.

Gullan_J
0

#7, Njaa också för att hagen är rätt liten och stenig och att det går ett annat sto där och en annan valack där.

Mellan hagarna är det skog så nja, dom skulla säkert höra varandra gnägga.

-Bättre ökänd än okänd

CelsiusT
0

Okej. Men finns det starka anledningar till att inte släppa ihop dom så är det väl inget konstigt med att ha hästen i sjukhagen isf. Det är ju bara en vecka vi pratar om.