Hur klarar ni er utan tölt?
Ja, den frågan har jag länge undrat och den är speciellt "aktuell" just nu.
Hur tusan klarar ni er utan tölt på hästen? 
Jag håller ju (som en del vet) på att utbilda en islandsvalack som för nuvarande bara går i skritt, trav och galopp (och jo, grisepass om man inte är observant). Han behöver betydligt mer muskler och renare gundgångarter innan jag ens vill tänka på att blanda in tölten, men ge oss ett tag så kommer nog den också så småningom!
Men ja, jag börjar ju få abstinens här hemma. Jag vill tölta!
Ska jag tölta får jag ta stoet i stallet, men hon är ju alldeles för liten och gammal så hon kommer ju säkert att gå av på mitten om man rider henne för mycket känns det som. ;) Har ridit henne två gånger sedan jag flyttade hit och då fick jag tölta hur mycket som helst, underbart ju!
Usch, kan man inte spola fram tiden så att jag får tölta på min kille också?

Är det inte dö-tråkigt att bara lulla fram i skritt, trav och galopp i olika former och hastigheter?

Underskrivet:
Maja - hon som är skapad för islandshästar
Hahaha ja, det vore intressant att höra. För jag förstår det inte heller. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Har man aldrig töltat saknar man det inte ;)
Man kan inte sakna något man inte vet något om.
Jag tycker tre gångarter är precis lagom att hålla koll på :P

#0# Ja, det är jättesvårt. Nu när man börjar känna på tölten med Fille. Ibland har jag lust att köpa mig en läromästare bara för att få tölta rent. :)
#1 - Haha, nej, det är en gåta..
#2 - Då tycker jag att alla borde testa på det. ;)
Visst gillar jag tölt, men jag klarar med bra utan också. :)

Jag tycker inte att det är ett dugg tråkigt när russen har så härlig trav som de har. En utmaning att få fram den och ett nöje att kunna använda den!
Som någon sa, man saknar inte något man aldrig provat.
Om ni jämför, hur är tölt i förhållande till trav och galopp? Vad är det som gör tölt så mycket bättre?
Precis - man kan inte sakna något man inte vart med om/upplevt 
Håller med #2, har fullt upp med att hålla koll på dom 3 gångarter som redan finns!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#7 - Hihi, varför ha en treväxlad bil när man han ha en femväxlad? ;)
Visst saknar man tölten nu med bara D men vi tränar på. Hon visar kanontrav så det är ett steg i rätt riktning. Fina grundgångarter med inslag av viss "pass" stundtals.
På kursen tog hon några töltsteg med tränaren så det är på rätt väg.
Man får låtsas att 2 steg långsam grisepass är tölt, host ;)

det är precis som jag säger; hur klarar ni av att rida på islandshästar? ;)
jag har ridit en gång på isisar och det vart inget trevligt ;) herregud, så små, och min var 145 tror jag, gång som en shettis, inte trevligt alls att sitta på ;)
tack vet jag stora halvblod med rejäla gångarter ;) har aldrig varit glad för ponnysar överhuvudtaget ;)
men tölt och pass klarar jag min fin, fint, utan ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#9 Men inte kan du väl längta så mycket bara efter att få en extra gångart? Nån speciell grej borde det vara :-)
Men jag håller med Cilla, stora hästar med stora och tydliga gångarter är bäst!

Ni som skriver att ni kan klara er utan tölten, tror jag inte säger detsamma om ni en gång får prova på en riktig tölt.
Har ridit Islandshästar och glömmer aldrig tölten. Man sitter på en helt stilla trygg hästrygg och bara "flyger" fram. HÄRLIGT.
Marsvin 4-ever
.

Jag har ridit några islandshästar, både töltat och ridit pass. När min syster hade en islandsvalack fick jag till och med rida till honom för att han skulle tölta, syrran var inte så bra på det. Visst är det härligt, men inte saknar jag det hos mina russ för det. Är så nöjd ändå. Jag kör mer än jag rider och vet inte om jag skulle ha nån nytta av tölt i körning…
#11 Storleken säger inte så mycket om gångarterna. Det finns allt de med rejäl trav också… 
#14 Haha nä i körning har man nog inte så mycket nytta av tölt. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#15 det finns säkert undantag ;) dem riktigt bra tävlingshästarna.. men den jag red på på turridningen var ingen höjdare kan jag lova, haha ;) men visst, hade jag inte skullat hålla på med dressyr, så visst hade jag kunnat tänka mig att ha en söt liten isis och lullat rundor på i skogen, absolut :) dem är faktiskt mysiga, men som sagt små ;) tack vet jag min herre på 180 :P
Medarbetare på Dressyr.ifokus

jag tycker det är TRÅKIGT att tölta!
#0 Jag vet hur det känns! Lärde ju Glói allt från grunderna = ingen tölt fören efter typ ett år… Man blir nästan galen! Idag kan han dock både "tölt" och "trav" om man säger det till honom och tävlar även SM nivå i T2, så ha tålamod, det kommer! (och det är desto roligare när man väl kan börja arbeta med det… Den som väntar på något gott…
)

Jag har faktiskt ridit islandshäst och töltat men fick ingen wow-känsla. Häftigare tycker jag att det känns att sitta på en stor häst med riktigt mycket "shwung" i steget. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#15 Han är så sjukt fin den hästen! 
Det beror nog mycket på vad det är för häst man rider, och framför allt om man åker eller rider hästen i tölt. Stor skillnad där faktiskt…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag har töltat många gånger man saknar den inte direkt
Jag klarar mej utan den
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Saknar inte tölten det minsta. Tycker själv att ett snabbtravande russ är precis lika skönt att sitta på. När de börjar springa lite fortare börjar benen gå så pass fort att det inte är det minsta skumpigt att sitta ner. Riktigt bekvämt, så så länge jag får rida russ, klarar jag mig utmärkt utan tölten. & om jag nu absolut vill så gör mitt varmblod det..

Har bara provat på riktig tölt en gång, men saknar det inte direkt. Mina två hästar är så olika i steget så jag får alla möjliga gångarter ändå. Min stora travare har skritt, jogg, trav och galopp och den lilla tripp-skrittar, tölt-travar, travar och galopperar. =) Skulle ha svårt att klara mig utan deras speciella gångarter.
#16 - Du är ju inte klok, 180 cm är en omöjlighet att ta sig upp på! :P
#18 - Jaa, det är så härligt när man väl får hästen att lära sig nya saker som den innan inte har gjort. Jag red till ett sto för några somrar sedan och innan jag red henne hade hon verkligen bara tre gångarter (fyrgångare). Det var bara skritt, trav eller galopp under ryttare och i hagen. Jättetråkigt ju! Men jag jobbade och slet med hästen och sedan en dag började det lossna! =)
Längtar tills det är dags att sätta igång pojken min! =)
#24 - Hihi, ja, då vet du hur det känns på ett ungefär då! =) Svårt att klara sig utan! :P
Själv har jag aldrig töltat, så jag har inget att sakna ;)

Jag har en travarer som är i gång att hitta sin tölt och hade före henne en som var rikitgt duktig så visst jag kan sakna den lite men en härlig jogg är heller inte fel.
på en lång skogs tur är de jätte skönt att få glida i en tölt .
tålamod du är snart där ha de kul med era hästar de har jag
Har aldrig varit så fascinerad över den gångarten, så det är inte så svårt att klara sig ;)

Jag vill inte ha någon häst som har gångarter utöver skritt trav och galopp. Men "tyvärr" har jag en ridtravare som mer än gärna passar när han inte har lust att trava och tar gärna till flygande pass i övergången mellan galopp till trav. Haha! Visst är det supermysigt att lulla runt i skogen i en mjuk och trevlig gångart, men jag håller mig endå till grundgångarterna. ;)
Jag har ridit mycket både vanlig häst och islänning. Jag tycker islänningarna känns pyttiga att sitta på och så fort man ska börja jobba med formen börjar dom gå i någon annan gångart. Och tölt visst är det undebart härligt att tölta en långa raksträcka på en äng men de tkan inte mäta sig med en härlig galopp!
Juve är du synsk???
Jag har en ridtravare som gärna töltar. Dock inte lika fint som en islänning. Jag kan inte rida själv just nu
utan vänner o bekanta, nära o kära har ridit min lilla prinsessa.
Igår blev det då min dotter som hoppade upp. Såg ganska kul ut med en 11-åring på en stor häst.
Hon envisades med att jag skulle förklara hur man hittar "tölt-knappen" och visst hon hittade den! Gissa vem som töltade på över hela åkren på 3-4 ha? Jo just det! Min dotter på MIN häst!!! Och inte ville hon sluta rida heller! Det var ju så coolt att tölta.
Efteråt ville hon att vi ska byta hästar så jag får rida hennes lilla travare (147,5 cm) och hon min stora! (162 cm)
Det skulle se ut något det…
Hur jag klarar mig utan tölt då??? Frågan är väll snarare "Hur jag ska klara mig utan att rida i ytterligare 6 mån???"

Jag vet hur du känner. Själv får man bara skritta!
Har iförsig fått låna en annan häst i stallet några gånger i april, det var härligt! Han var jätteduktig på att tölta i både kort, mellan och ökad tölt 
kissmekate.blogg.se
Min gammla Welsh Mountain hingst kan tölta!
Dock har jag itne lyckats träna fram det på honom utan det är när han troligen varit lite lat av sig någon dag när vi var på ridbanan… Det hände flera gånger att om man inte koncentrerade sig på hästen och han var lat, uttråkad eller vad vet jag… Jag försökte trava men det kändes inte som vanligt och min dressyrlärare sa att min häst helt enkelt gick i tölt o.O
Hon är både dressyrdommare och har själv haft islänningar, så jag vet att det inte var någon ren gissning.
Någon som vill avla med en töltande Welsh Mountain? ;D
Hakuna matata!
#32 Men du får ju i alla fall sitta på hästryggen!!!
Jag får ju egentligen inte ens vara i stallet 
Fast… Vem har sagt att man måste lyda allt???
Min familj får helt enkelt acceptera att jag är där och lägger mig i ….

Finns inget som slår en rund och härlig trav eller en flygande galopp som knappt nuddar marken ;)
Visst är det kul att tölta, men det blir inte mer än "kul" för mig. Träningsfilosofin för islandshästar passar inte mig på samma sätt som en engelska, så jag känner verkligen inte att jag saknar något. Däremot kan jag ställa mig frågan hur NI kan klara er utan en stor, rund och vägvinnande galopp ;D

Jag gillar islandshästar - med alla fem gångarter (eller "bara" 4 går också bra). För mig känns det som om det fattas något när jag rider en 3-gångare, för jag är så van vid at tölten finns. Men nog gillar jag trav och galopp också. Att sitta ner i stor trav med mycket sväv är bland det bästa jag vet! Min islandshäst (som blev avlivad för 3 veckor sedan) hade ett jättesteg i traven när han väl slappnade av. Och ja, jag kan jämföra det med stora hästar, eftersom jag har ridit det också. Alla hästar är olika, oavsett ras och storlek. En del stora hästar med långa steg kan ha väldigt kort trav om de inte sträcker ut fullt, medan en ponny kan ha stor trav om de sträcker på benen ordentligt. Jag tycker bara tölten är ett extra plus i kanten, lika rolig som de andra gångarterna, men knappast roligare. Den finns där som en självklarhet, och finns den inte kan man ju jämföra med en 3-gångare som vägrar galoppera =) Den gångart som jag tycker är verkligt kul är passen, men den finns ju inte på alla islandshästar..
Att flyga fram i galopp är så mycket härligare än att tölta. Älskar känslan när jag galopperar i skogen. För mig är det inget speciellt med tölt. Skulle vara roligt att tölta lite men jag föredrar nog mitt halvblodssto i galopp. :D
/Matilda
- Att tölta och galoppera är två så olika saker så jag kan inte välja mella dem. Vill absolut inte vara utan någon. Är så glad att min ridtravarre har tölt! Dock inte pass…

Jag älskar både tölt och galopp, men om jag bara fick välja så skulle jag ta tölt! Så otroligt att rida i ökad tölt!
#34 Varför får du inte vara i stallet igentligen?
kissmekate.blogg.se
#39 För att jag kan inte låta bli att göra saker
Och vid minsta felaktiga rörelse kan det gå riktigt galet och det blir rullstolen för mig… Har nämligen en ryggskada efter en ridolycka i höstas. Så jag FÅR vara i stallet OM jag kan låta bli att göra något. Vilket inte är det lättaste… Ingen sköter ju mina hästar så bra som jag själv…

kissmekate.blogg.se
(tur det är så fint väder så jag kan sitta på en sten i hagen och titta på dem i alla fall…)
har aldrig töltat,men skulle vilja prova någongång
Har aldrig töltat men har som en del andra fullt upp att hålla reda på de 3 vanliga gångarterna att en extra skulle köra ihop det i skallen på mig. 
Dessutom har jag adlrig förstått mig på hur sjutton dom kan lyfta samma paret ben på samma sida utan att ramla omkull.. Haha, skumt tycker jag 

Gamma tråd, men nej jag saknar inte tölt! Har problem med ryggen och just tölt blir väldigt obekvämt då, min ponnys trav är mkt bekvämare för min rygg. 
Har aldrig töltat så det vet jag inte :)) Men full galopp upp för ängarna är härligt! 
Inte för att vara elak, men för mig är isisar raggsockor (klumpigt). Inget jag har på mig till vardags och absolut inget jag är finklädd i ;P
Jag har ridit isisar en hel del och kan inte säga att jag är särsklit imponerad. Tölten är verkligen inget som gör att isisen i sig blir mer värd. Ska jag vara ärlig så har dom flesta isisar inte så särskilt stor skillnad på sina gångarter, det r liksom mest olika hastigheter framåt. Även om det såkalrt finns dom som har stora skillnader så är det inget mot en ädlare häst.
Däremot så hade jag en ridtravare som hade väldigt ren och fin tölt och det var väldigt kul. Han hade ju 4 väldigt rena och fina gångarter efter ganska lite jobb. Kul att kunna plocka fram ibland, men absolut inget livsnödvändigt så som galoppen är för mig. En häst utan galopp skulle jag dock aldrig kunna tänka mig. Travaren jag har nu hon har inslag av tölt men hennes gångarter blir bara helt mixade och hon har svårt med takten istället, definitivt inte värt det!
Medarbetare på westernridning.ifokus
Skulle inte kunna tänka mig någon annan hästras än Islandshäst! Har testat andra hästar i stallet och ja… men nej tack. Fick rida på ett fullblod och man satt ju uppe i skyn plus att stegen var så stora så det kändes som man skulle trilla av. När jag sitter på en islandshäst så känner jag mig hemma och bekväm! =)
Sen slår en tanke mig, alla som säger att tölt är skumpigt och obekvämt och bara testat någon gång, ni har nog inte känt på riktigt taktren fin tölt skulle jag tro =)
Sen såklart får man tycka olika, men jag vet nog det rätta svaret ;-)

#48 Jga ahr töltat en "bra" islandshäst eller vad man ska säga, hon hade ren fin taktmässig tölt som hon fått beröm för. Men det var inget för mig med känslig rygg. Det rätta svaret för mig är att trav är skönare.

Tycker det är kul att tölta, men bara som transportsträcka. Ska jag jobba med hästen vill jag helst ha trav. Känns lättare att samla i trav.
Men numera har jag en töltare hemma bland mina skogstroll.
Poitoustoet Noice väljer tölt när hon är för lat för att trava! Kanske ska försöka renodla den när det är dags för igångsättning?

Hehe, jag hatar tölten!! Kan inte slappna av ordentligt. Tacka vet jag de vanliga gångarterna.
Jag klarar mig för att min körponny har en sån underbar trav :D Vill jag tölta lånar jag mammas isis.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag har ridit lektion på islandshästar i flera år men tölten är inget jag saknar så värst mycket, kan iofs ha en del att göra med att jag inte behärskade den riktigt då (red där när jag var 8-12 år).
Min vbl-travare visar tendens till tölt när han blir spänd och inte orkar skritta, men jag har valt att satsa mer på de övriga gångarterna istället för att plocka fram en eventuell tölt. Jag personligen väljer galopp framför tölt alla gånger =)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)