gillar inte "höga" hinder
pållen jag har på foder tycker om att hoppa men troligtvis är det bara jag som hoppat uppsutten. Ägaren har sagt att hon löshoppat honom och att han gillar det och det har ju jag också märkt att han tycker det kul. Men när det blir över 50 cm högt så tvekar han och springer hellre förbi. Då kanske ni tycker och tänker att jag borde lära mig "styra" pålle, men ngt måste det ju vara som gör att han inte vill hoppa när det blir "högt" men han gillar små hinder. På små hinder behöver jag inte ha stenkoll på honom för där hoppar han av sig själv och jag behöver bara följa med honom.
kan man hjälpa honom att komma över "rädslan" för hinder högre än 50 cm genom löshoppning tror ni?
Jag tror snarare att det är bättre om du sitter på så att han får känna trygghet i dig. Försök rama in honom och driv. Tvinga honom inte, men försök övertala ;)

tror också att det beror på dig, du kanske omedvetet spänner dig eller något i den stilen:)även om man inte tror att men gör det så kan det vara så:) försök att tänka att du kommer över hindret och att din häst kommer att hoppa:)funkar för mig:)

ta hjälp av en duktig hopptränare?

Nu kanske jag läser in lite för mycket, men jag tror att det du själv skriver här är nyckeln till problemet; På små hinder behöver jag inte ha stenkoll på honom för där hoppar han av sig själv och jag behöver bara följa med honom.
Oavsett hindrets storlek, och hästens talang och vilja, så måste han känna att du är med och att ni tillsammans klarar höjden. Om du bara sitter och följer med så kanske han känner att han måste balansera er båda, samt att han inte känner din vilja framåt. På lägre höjder har de flesta hästar inga problem med att hoppa själva, men när höjden ökas blir det svårare för hästen att balansera upp ryttaren i landningen, om ryttaren inte själv hjälper till. Är han dessutom osäker så måste du stötta honom och driva framåt och visa att det inte är något problem. En vägran ska inte finnas i varken din eller hästens sinnesbild när ni kommer emot hindret.
Ta hjälp av en instruktör för att jobba ihop er, och löshoppa gärna för att stärka hästens självförtroende. Det skadar inte om du kollar upp hans framben också, framförallt lederna, eftersom just vägran på hinder är ett av symptomen vid t.ex. knäledsproblem. Som sagt, det skadar inte att kolla att hästen är helt frisk.
Lycka till! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

jag hade hoppat max en gång i veckan för att inte tjata ut något, och när man hoppar så hoppar man max 5 språng på ett o samma hinder för att inte tjata ut det… i de flesta fall är det inte hästen som gör fel utan det är ryttarens psyke, träna dig mentalt är en jättebra grej, accosiera att ni flyger över hinderna… Hoppa roliga hinder som stockar, hinder med vattenmattor, koner under om han inte är tittig, då koncentrerar han sig mkt på det istället. Stirra dig inte blind på höjderna, utan höj först, hoppa och sedan kan du kolla hur högt det är för skojs skull. Du kan även bygga upp ett litet kryss, två galoppsprång och sedan ett högre hinder för att va säkra på att ni kommer rätt.
Du skriver att hästen aldrig hoppat uppsutten mer än med dig, då får man ifrågasätta sin egen kunskap, är man duktig nog för att utbilda en häst i hoppning? (menar inte att du inte är det)
Ta mer än gärna hjälp av en duktig hopptränare! Och var noga på att allt stämmer i dressyren, du måste ha honom mellan hand och skänkel, hur lågt hindret än där måste du ha koll på varenda rörelse hästen gör och hästen måste göra det du ber om. Du drar inte hästen i munnen över språnget? Du har väll stöd galoppsrpånget innan och hoppar inte före hästen?
När hästen springer sidan om, stanna den omedelbart, rygga den, vänd om på samma håll, ställ hästen framför hindret. Hästen får inte lov att springa sidan om/springa iväg. Då är det rygga som gäller, stannar hästen bara framför hindret får man trycka till den i sidan. Testa gärna infångare i form utav bommar!

Andra ovanför har gett ganska bra tips. Men jag skulle nog fortsätta hoppa på 50 cm ett tag. Om han inte är hoppad så mycket innan ska du inte tvinga honom, då kanske han tappar lusten och blir rädd. Ta det lugnt till att börja med. Att träna för någon tränare är inte dumt.
Fast om hästen stannar ska han göra det framför hindret, han ska sedan stå stilla och kännas mottaglig och lugn. Sedan vänder du honom därifrån. Om han stannar flera gånger sänk hindret och rid på ordentligt, låt honom hoppa det så flera gånger om.
om ägaren har sagt att han stannar elelr springer förbi på 50 och uppåt, så kan det vara att när du är medveten om det tänker du för mycket på det när du rider an ett hinder på 50 cm. Hästen känner av och då tvekar den.

jag testade att löshoppa, har inte hoppat uppsutten sedan dess. men löshoppningen tyckte han var askul, lite för kul kanske, försökte vända och ta det från andra hållet en gång också;P
det är jags om märkt att han inte gillar högre hinder än 50, men jag tror inte han var löshoppad mer än så hos ägaren. sedan stämmer det nog att jag är lite tveksam, jag gillar att hoppa men behöver hålla igång det för att ha det färskt i minnet för att det ska fungera bra. sedan funderar jag hela tiden på om jag gör rätt som hoppar honom iom att han knappt hoppat uppsutten förutom mig och hur bra är det att jag försöker hoppa in en pålle?

oftast är det inte hästen som gör fel, utan ryttaren - hårt men sant. =P

jajamänsan. en gång när jag red försökte jag bara inrikta mig på hur jag satt och inverkade mm och jag tror det är den bästa ridturen på lille roger. lr den där jag åtminstone var på väg att rida på riktigt. i vanliga fall åker jag ju mest häst;)

#9 Om du är lite osäker, kan du då inte hoppa nån säker häst, så att du får flyt? När jag hade problem med Casa (nu är det ju bekräftat att han hade ont) så fick jag rida min tränares dotters ponnyer för att jag skulle bli säkrare, under tiden red dottern Casa eftersom hon var tuffare.