Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 3956 ggr
ccv_sr
0

Lös hund på allmän väg

När jag var ute och red på en allmän väg så hörde jag en hund källa och kolla var det var så bakom mig kom en källande hund men ingen ägare och min medryttare drog iväg men jag sa gå hem till hunden och då stannade den och sprang åt andra hållet. Jag hoppade av min medryttar häst när jag hade fått stopp på han för att kolla så att inget hade hänt efter som att det var en rätt stenig väg så jag gick ut med han till stora vägen och sedan hem.

Vad tycker ni om att man ska  ha en lös hund på allmän väg om den inte stannar med sin ägare ??

Spiritinthesky
3

Jag tycker det är otroligt dåligt. tror inte hundägarna skulle bli så glada om vi släppte våra hästar lösa på vägarna när dom ska ut och gå med hunden ;)

När jag jobbade i spanien var jag ute och red i naturen med stallets hingst. Mitt ute på vischan någonstans kommer det en stor hund springande mot oss i full fart och skällde som en dåre. Hingsten har ett hett temprament och reste sig direkt på bakbenen och slog med frambenen mot hunden. Med nöd och näppe slapp den undan hans hovar och sprang åt andra hållet. Väl hemma i stallet började jag diskutera med stallägaren om vad som hänt om vår kille faktiskt slagit till hunden med hovarna, och enligt deras regler hade felet legat hos ryttaren till hästen.

Vet ju inte alls hur det är här i sverige, men jag blev förbannad när jag hörde det här!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Tusen
7

Att en hund är lös och det inte finns någon ägare i närheten kan tyda på att hunden har smitit. Sån´t händer. Jag tror det är mycket få människor som medvetet släpper ut sin hund utan att själva följa med ut. Eller hur?Flört

Peppe
3

#1 i sverige är det tvärt om, strikt hundägaransvar och hästarna har inget ansvar i stort sett Flört

Cyklist cyklar medvetet på hund - hundägarens fel

Häst sparkar på parkerad bil - bilens fel

Så har jag fått lära mig iallafall! Rätta gärna :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Praefatio
2

Säger som #2, att en hund drar iväg är nog aldrig ägarens vilja. Kanske skulle ägaren koppla om hundens koppel. Kanske fungerar det 99 gånger av 100 att ha hunden lös på den vanliga morgonpromnaden, men så ser hunden något spännande och sticker iväg ut på den allmänna vägen.

Klantigt, ja, men det är sånt som händer, precis som att det händer att man blir avkastad från en häst som sedan travar iväg utan ryttare eller att en häst på promenad blir rädd, sliter sig och springer iväg. Vi hanterar ju båda levande djur, så jag tycker att det borde finnas mycket förståelse häst- och hundägare emellan.

#1 I Spanien bor det ju mängder med herrelösa hundar, hur vet du att det inte var en sådan du stötte på?

Gronstedt
1

#3: Det är bara bilens fel om tändningen är påslagen, är den inte det är det hästförarens fel, faktiskt.

viktoria91
0

Har inte hunden smitit utan ägaren har dålig koll så är dte ingen bra ägare. Kommer nån nhund inom räckhåll för min ponny utövar hon mordförsök på dem. Red ut en gång då en rottweiler hoppade upp och skällde mot henne, hon tryckte ner hunden mot marken med öronen slickade och högg.

Linnea
0

Min häst hade också attackerat hunden..

Skynda långsamt så går det fortare.

Tusen
0

#5 Nej, bilägaren är alltid skylldig oavett om det finns någon i bilen eller inte. Jag har vid ett flertal travtävlingar varit med om att hästar sprungit in i bilar. Vid alla dessa tillfällen har bilägaren fåttt stå till svars för olyckan. Möjligen om bilen är parkerad på ett inhägnat område där det råder hästförbud så kanske det är tvärtom. Även en cyklist skyddas om den kör på en bil och skadaar sig och/eller bilen. Det är det trafikförsäkringen täcker och som gör att den är obligatorisk för bilägare.

Sarah
1

Hästar gör aldrig fel :)

Uss
3

Jag tycker inte det är OK att ha hunden lös NÅGONSTANS om den inte stannar när ägaren kallar. Om man behöver öva får man gå i en hage med fårstängsel eller nåt som hunden inte kan forcera.

Peppe
2

#10 som tidigare presoner sagt så är hundar djur, och djur gör inte alltid som man säger. Om det funkar 999 av 1000 gånger, ska man då hålla hunden kopplad alla 1000 gånger?

Som hundägare tar man en risk när man släpper sin hund, men det är en risk jag är villig att ta med mina som lyder 95% av gångerna. Risken är så liten och belöningen för stor för att inte göra det.

Hundarna måste också få finnas och vara lyckliga. Tycker inte problemet är så stort faktiskt.

viktoria91
2

Finns rastgårdar för hundar som inte lyder.

Peppe
5

Finns ridhus för ryttare som samlar av.

viktoria91
3

# 13 kan man också ramla av i. Lyssnar inte hunden får man ha koppel, så enkelt är det. Jag bryr mig inte då min ponny inte är rädd dock får hundägarna skylla sig själva om deras hund stryker med för att dem inte har koll på den.

Linnea
3

#14 Fortfarande är det ett djur, Inget djur lyder till 100%. Däremot om man vet att hunden inte kommer eller bara kanske kommer, då har man den kopplad.

Tusen
3

Vår hund kan öppna ytterdörren (om vi glömmer att låsa) och kan därmed ta sig ut själv.  Hon håller sig på gården så därmed utgötr vl hon kanske ingen större fara för ryttare. Hon går lös nästan jämt och lyder till 90 %. Men för att kunna bli 100% måste vi ju träna henne på att gå lös. Annars blir det svårt. I.o.f.s. är hon van vid hästar och skäller inte och springer inte fram till dem, men i alla fall. Djur är djur och inga djur kan man lite på till 100% i alla lägen.

Det är lika dumt att säga att om hunden inte lyder till 100% ska den hållas kopplad, som att säga att om hästen inte är trafiksäker till 100% ska man inte rida längs en väg. Hur ska de kunna vara det  om man inte får träna på det och ÄNDÅ kan man aldrig vara 100% säker på djuren.

Peppe
4

#14 ja visst, men då kommer ju inte hästen lös o kan skrämma alla fotgängare samt orsaka trafikolyckor. Är man inte 100% säker på att aldrig ramla av så borde man alltid rida i ridhus.

Skrämmande när hästfolk, några som borde förstå att man inte alltid kan ha 100% kontroll på djur, inte kan förstå att en hund kan bli tillfälligt döv vid ett olämpligt tillfälle. Att sedan tillåta sin häst attackera hunden är väl ännu värre, både oansvarigt och oetiskt. Tur inte du bor i samma samhälle som mig!

Jag bor i ett djurvänligt samhälle där var o varannan människa har hund och häst, och ofta båda. Skulle vilja påstå att minst 95% av alla hundar och hästar här är vana vid den andra arten tack vare att de lever så pass nära varandra.

Tycker det är lika viktigt att hundträna sin häst som att trafikträna den, på samma sätt som det är viktigt att träna sin hund bland andra djur.

Linnea
3

#17 Om en hund börjar jaga eller attackera en häst tycker jag att det är bättre att hästen går på hunden (typ bita) som då troligen slutar än att hästen råkar i sken vilket kan sluta precis hursomhelst. Om hästen väl börjar springa så kan troligtvis inte hunden sluta jaga den. Sen måste man ju som ryttare självklart kunna kontrollera sin häst så pass att den inte börjar jaga hunden, stampa på den etc.

Gronstedt
2

#13: Den enda gång jag blivit jagad av hundar när jag ridit var i ett ridhus. Och hade hästen då sparkat någon av hundarna, hade inte jag blivit ledsen.

#17: Jag antar att du alltid rider i ridhus då? Eller påstår du att du är den enda ryttare i världen som aldrig kan ramla av?

Peppe
0

#18 normalt funtade hundar attackerar inte, inte ens "kamphundar" eller vallhundar. Ser man som ryttare en hund komma utan ägare så är det bästa att stanna och ryta åt hunden att gå hem, ibland kanske sitta av. Ofta har hundarna svårt att förstå att det faktiskt är en människa som sitter där på ryggen och att man ska lyda den, då gör man sig bättre stillastående på marken.

Detta förutsätter ju en hundtränad häst vilket är A och O.

viktoria91
0

#17 Var har jag sagt att jag gör det? Jag tillåter inte henne att göra det men kommer en hund in i hagen och jag inte råkar hålla henne precis då ja då ger hon sig efter den. Skulle en hund börja attackera henne när vi rider då struntar jag i vad hon gör med hunden då jag priterar henne framför hunden. En staffevalp sprang runt henne som en galning och skulle leka en gång, hon stod lugnt och väntade med lösa tyglar tills ägaren fångade in hunden så vi kunde rida vidare. Då antar jag att du alltid rider i ridhus, btw har jag bara trillat av ridhus, hittills den enda gången jag trillat av under 12 års ridning.

Peppe
0

#21 nej jag rider inte alltid i ridhus, och ja jag har alltid mina hundar lösa Glad

Sarah
1

Att säga att man alltid ska rida i ridhus om man är rädd för att ramla av känns riktigt fräckt.

Under sommarhalvåret är det olagligt att ha sina hundar lösa pga de vilda djuren och deras ungar.

Jag förstår att man vill ha hundarna lösa, skulle själv gärna ha en hund som kunde följa med på ridturer. Men, är hunden inte säker med andra djur eller går fram till okända människor så är det fan inte ok. Människor kan vara hundrädda och jagar de vilda djur kan jag garantera att markägarna blir galna.

Vi mötte en tjej här ute flera gånger i somras. Hon hade med sig två lösa hundar som hon inte hade koll på alls. Jättesnälla hundar, det är inte om de attackerar som är frågan, men de jagade alla djur de såg. Vi hamnade i konflikt med henne då hennes hundar kom framspringande till våra unghästar. Då hade vi sett hur de jagade rådjur precis innan. När markägaren fick veta blev han helt galen. Ser han henne kommer han gå ut med geväret.

Visst att de kan vara ok 95% av gångerna, men det är fortfarande inte ok under sommarhalvåret och personligen tycker jag inte att det är ok alls om hunden jagar andra djur. Gör den det en enda gång så får man träna mer.

viktoria91
0

#22 Jag tycker dte är jättehärligt att se folk kunna ha sina hundar lösa och dem lyder, absolut. Men med vissa går det inte, mina föräldrar hade en taxkorsning han spårade hela tiden och hade han varit lös hade han stuckit direkt.

#23 Red i skogen en gång och en rottweiler kom rusade mot oss rätt aggresivt, ägaren såg det men sa inget så jag skrek åt han att kalla in hunden om han inte vill hämta den i liksäck.

Peppe
2

#23 man får ha hunden lös om man har kontroll på den samt om man har ett SBK-märke på den och den är i träning.

Ni pratar bara om en massa konstigt folk som faktiskt inte har koll alls på sina djur, och jakthundar/hundar med stark jaktinstinkt som bara bör vara lösa vid jakt.

Jag pratar om fru Svensson som går med sin hund lös i den till synes öde skogen och 99 av 100 gånger kan kalla in sin golden även om den fått upp spår på en hare, där en häst hux flux dyker upp bakom en krök utan att fru Svensson såg den komma. En sådan hund är inte farlig på någon vis, men det kan hända att man har otur och är för sen i sin reaktion så hunden får för mycket fart innan man hinner säga stopp, alternativt att hunden just då väljer att helt enkelt slå dövörat till och ändå gå fram till hästen. Sådant händer trots massor med träning, det är ju DJUR. Inte ens människor lyder ju minsta vink! en sådan hund kommer vända om ryttaren bara säger nej.

Aribigga
1

Kan man inte kontrollera sin häst om det kommer fram ett annat djur tex en hund så borde man kanske hålla sig borta från skogen överhuvudtaget.

Som Peppe säger så är det oftast bara att säga åt hunden så går den igen, har hänt mig några gånger. Inte tusan är det något att bli upprörd över.

Jag tycker det är lustigt att som hästmänniska är man lärd "att även den snällaste hästen kan bli rädd" men ändå är vi ute och rider på dem bland bilar och annat skrämmande, kanske just för att göra dem mindre rädda. Med er filosofi att "det kan hända, därför ska man inte göra det alls" så borde vi ju hålla oss i ridhus hela tiden.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Spiritinthesky
0

#4 för hundägaren kom somsagt strax efter och började skrika på spanska (:

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Sarah
2

Jag har själv blivit avkastad då en hund hoppat på min häst i skogen, en långhårig fårhund. Ägarna sa, ojdå, bäst att du går till läkare och sen försvann de och lämnade mig ensam i skogen letande efter min häst som blev bortjagad. Hunden jagade och skällde. vi hade hundar i stallet och de flesta hästar i sverige är väl hundvana, men jagar de så är det en annan sak. Ägarna hade noll koll. Om alla som har sina hundar lösa säger att de har koll, så är det ngn som ljuger.  Det är för många som inte har koll och om de ser folk som då får ha sina hundar lösa ha dem lösa så kommer även okontrollerade hundar vara det.

Jag har mött många lösa hundar, men aldrig ngn i träning. Tycker inte alls att man som ryttare ska behöva räkna med att en hund kan hoppa på hästen och därför hålla sig ur skogen om man inte har koll på hästen. Jag räknar med vilda djur, cyklister, bilar, mopeder och motorcyklar, får och kor när jag rider, även lydiga hundar och hundar i koppel. Men jag brukar inte räkna med lösa hundar som går på min häst och skäller och springer runt benen på den trots en matte eller husse som ropar. Mina hästar kan rycka till om ett rådjur hoppar förbi två meter framför oss, och förmodligen skulle de snarare attackera en hund som sprang runt benen på dem, men blir det för mycket så får de panik, det är inte konstigt. Så var det då jag ramlade av.

Tusen
0

#28 Hur vet du att de inte tränade med hunden? En del av träningen är just att de ska kunna gå lösa en bit ifrån föraren och komma på kommando. Det kallas inkallning.

Sarah
1

Jag tog det iofs för givet, men om man gör det i en skog fullt med vilt mitt på sommaren då djuren har ungar så är man ändå helt ute och cyklar. Uppenbarligen var inte hunden redo för ngt sånt.

Tusen
0

#30  "Jag har mött många lösa hundar, men aldrig ngn i träning."
Detta tolkar jag som att du mött flera olika hundar och då borde det väl också ha hänt vid olika tidpunkter på året och inte enbart på sommaren?

Sarah
0

Nej mest på ljusa halvåret. Jag har oftast mest på jobbet under vinterhalvåret och rider på kvällarna då. Det är inte många ute på långpromenader den tiden.

Sarah
3

Kanske har jag för höga tankar om folk som tränar ordentligt med sin hund. Jag antar att en seriös person skulle skämmas och be om ursäkt om de misslyckas med att kontrollera sin hund. De idioter jag mött har antingen blivit förbannade för att man bett dem koppla sin hund om de inte kan kontrollera den, eller som de som försvann fort som satan utan att kolla hur jag mådde eller hjälpa mig att hitta hästen som deras hund jagat bort.

[exotic]
0

#33 Håller med dig.

Linnea
1

#29 Skogen är kanske inte ett lämligt ställe att börja med om man tränar inkallning? Man får ju ha hunden i lina om den ej kommer annars kan man ju vänta hela dagen. Det ska vara på ägarens villkor, inte hundens ("jo jag kommer, typ snart, ska bara..).

Tusen
1

Nu var väl TS ute och red på allmän väg och där borde man mycket väl kunna träna. Sen om man går i skogen tror jag att många släpper sina hundar just för att de ska få chansen att vara lösa utan att träffa på en massa människor.

Men visst. Hunden ska vara kopplade under vissa tider av året pga av födslar osv och absolut en lina släpandes om den inte kommer mer än ibland. Men träna måste man få göra i alla situationer. På lagom nivå för varje individ.

CelsiusT
3

Som ts skriver om på allmän väg, där så finns inget koppel tvång i dom flesta kommuner. Men du har som hundägare strikt hundägaransvar och är skyldig till all skada som du hund åsamkar. Dock inte om en cyklist cyklar på din hund, men om hunden hoppar på cyklisten så att hen välter.du ska också hålla hunden under sådan uppsikt att den inte kan jaga vilt under sommaren, övrig tid får du bara låta hunden jaga om du går jakträtten (så du som icke jägare kan aldrig ha din hund lös i skogen om den jagar). Dock har hundar rätt att existera! Håller med att det är konstigt med hästägare. Hästar är djur och alla vet att vad som helst kan hända, ändå är det helt okej att ge sig ut. Men hundar ska vara tränade att reagera som robotar och gör dom inte det så ska dom vara inhägnade. Lite dubbelmoral känns det som. En hundägare som möter en lös häst tänker sällan direkt på en oansvarig hästägare. En hästägare som möter en lös hund tänker direkt på en oansvarig hundägare istället för att se att det kan vara en olyckshändelse. Att möta en häst med sin lösa hund är något av det svåraste man kan stöta på, och också det svåraste att träna på i inhägnad om man inte har egen häst. Många hundägare möter aldrig en häst på sin hundpromenad, eller så gör man det en eller två gånger under hundens liv, lite svårt att vara förberedd. Sen finns det såklart idioter, både hästägare och hundägare!

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2

Dom flesta hundägare släpper inte ut sina hundar vind för våg, så finns det ingen ägare har hunden troligtvis rymt. Håller också med Peppe att dom som resonerar att en hund som inte lyder till 100% ska hållas kopplad, dom hästägare borde hålla sig i ridhus eller på banan, man kan samla av och då är hästen lös! Och stänga in hästen i stall, för staketet kan ju gå sönder och hästen är då lös. Har man djur så får man räkna med att det händer saker som inte är meningen. Både hästar och hundar är djur. Ja hundar ska inte springa fram till folk. Detsamma gäller lösa hästar! Det finns både hästrädda och hundrädda folk!

CelsiusT
1

För att inte tala om lösa katter! Fy vad rädd man kan bli! (ej ironisk)

viktoria91
2

Och alla hemska lösa barn! På riktigt…

CelsiusT
2

#40 Ja men precis! Alla har vi olika rädslor…

Jag som hundägare är livrädd för katter som inte gillar hundar. Har hänt att hunden blivit påflugen. Det är inte att leka med. Och jag har en kompis som verkligen har fobi för barn.

Visst förstår jag att folk kan vara rädda för hundar och jag respekterar det. Men ibland kan jag tycka att det går till överdrift det här med hundar i samhället, dom har rätt att existera och även om man i möjligaste mån ska försöka att undvika olyckor så kan dom hända. Hundar finns i samhället så vi måste försöka att lära oss att leva med dom.

viktoria91
0

#41 Rädd för barn är jag inte men ouppfostrade barn som sparkar i sätet på bussen eller något har jag vääldigt svårt för!

Jag tycker hundar är opålitliga, jag är själv kattmänniska. Skulle en hund komma rusandes mot mig och skälla hade jag blivit livrädd! Hade det däremot kommit en hund lunkandes mot mig med glatt viftande svans är det en annan sak.

CelsiusT
1

#42 Vad tråkigt att du tycker att hundar är opålitliga, det är ytterst få hundar som är opålitliga (men det vet du säkert redan, detsamma gäller ju hästar, katter och alla djur). Antagligen så upplever du det så om du inte kan läsa och förstå hundar och därför inte riktigt förstår vad som kommer att hända (=opålitligt i dina ögon). Eftersom det är en art som finns i vårat samhälle så kan det ju vara bra om du antingen försöker att jobba med din "rädsla" eller åtminstone att du lär dig hantera den så du slipper gå runt och vara rädd. Hundar finns i samhället, och det har dom rätt till. Självklart är det inte meningen att det ska komma en lös hund springandes mot dig och skälla, men det kan hända eftersom hundar finns i samhället (det kan alltid hända en olycka, tex att man ramlar och tappar sin hund eller att hunden blir skrämd och kommer lös). Om du då har lärt dig hur du ska hantera en sådan situaiton så är det betydligt större chans att det går bra, både för dig och för hunden.

Faktum är att om vi människor lär oss hur vi ska bemöta hundar så minskar risken att hunden blir farlig (för ja, även den snällaste hunden kan bitas om vi beter oss konstigt/fel mot den). Oftast handlar det ju bara om hur man tittar, rör sig och pratar, precis som med hästar (fast på lite olika sätt eftersom det ena är ett flyktdjur och det andra är ett rovdjur, många gånger med vakt i sig).

Normalt sett så vill inte en hund skada, men känner den ett hot så försvarar den sig och sin ägare.

Aribigga
0

#42 Jag är inte rädd för hundar i vanliga fall men vilken hund som hellst som kommer rusandes mot en och skäller är läskig!

Jag skulle leverera till ett kontor en gång och går in och det första jag ser är en schäfer och en dobberman modell större komma rusandes mot mig skällandes. Jag hinner tänka "De har nog inte människoätande hundar på ett kontor." och de hade de heller inte, de var jättesnälla men man blir rädd ändå.

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
0

#44 Det blir man, och man ska ha respekt för hundar. En hund kan vakta något och då är det i den hundens synvinkel rätt att angripa om hotet fortsätter eller blir värre. Så man ska ha respekt och framförallt VISA respekt för hundar. Men det är tråkigt om man känner att man behöver gå runt och vara rädd så fort man ser en hund för att man upplever dom opålitliga. Det är ju ganska lätt åtgärdat genom att faktiskt lära sig att förstå sig på hundar genom att kunna läsa dom och veta hur dom reagerar på mitt beteende.

ccv_sr
1

Förlåt men märkte just att  jag hade skrivitt medryttare fast det skulle stå medryttarhäst :/

viktoria91
0

#43 Jag kan läsa hundar men en okänd hund som springer mot en skäller som en galning är inte kul någonstans!

CelsiusT
2

#47 jag menar inte att du inte kan läsa hundar alls. Men ingen är expert och man kan alltid bli bättre. Om man blir bättre på att läsa hundar så kommer känslan av att hundar är opålitliga att minska. Det samma gäller för folk som tycker att hästar är opålitliga, oftast är det för att man inte fullt förstår dom eller att man känner brist i förmågan att själv göra sig förstådd. Självklart är det obehagligt om en hund kommer skällande mot en, det tycker nog alla, men det gör inte en hund opålitlig och det är inte heller en vettig anledning till att alla hundar måste vara kopplade jämt.

viktoria91
0

#484 Haha, nej expert är jag knappast på hundar, uppväxt med katter och dem kan jag läsa som en öppen bok. ;)

Visst inte, men har man en hund som gärna springer fram till folk och skäller samtidigt och inte har så bra koll på den får man ha koppel tills man tränat mer.

Gronstedt
2

#37: Det är betydligt vanligare att man möter lösa hundar än lösa hästar, faktiskt, och eftersom det inte finns något utbredd kultur av att släppa hästar lösa oavsett om de är lydiga eller inte, så är det inte konstigt att man tänker i termer av "Oj, var är människan som hör till den här hästen?" om man ser en ensam häst med sadel och träns på sig.

Om jag ser en "naken" hund ensam så kan jag visst tro att den har råkat smita, om jag ser en hund med koppel släpande efter sig likaså. Men om jag ser en hund med halsband/sele/täcke och inget koppel, så tror jag att den är lössläppt avsiktligt.

Hästen jag rider är hundvan och ser jag en lös hund så håller vi bara avstånd. De flesta hundar där jag rider är väluppfostrade och de flesta människor vettiga, så de kallar in hunden och kopplar den, eller sätter den vid sina fötter, tills vi är förbi varandra. I de allra flesta fall är det inga problem, hundar, hästar och människor kommunicerar och löser det hela iu samförstånd.

Men på ett ställe finns några hundar som inte är speciellt lydiga och det har hänt (inte mig, men andra i "byn") att de hundarna har kommit i flock och skällt och trängt och hoppat mot hästar på vägen förbi huset där de bor. Inte riktigt attackerat, men kommit 4 stycken rusande och snott runt hästens fötter och hoppat upp mot människans ben på hästens sidor, som en ouppfostrad hund kan göra mot en människa på marken för att hälsa. Om det hänt mig, och någon av hundarna blivit sparkad eller trampad i det läget, hade jag inte kännt mig skyldig! Och jag hade varit glad om hästen och jag kommit ur det tillsammans och inte var för sig. Visst får man räkna med att man kan möta hundar, men man har all rätt att bli både rädd och arg när hundar utan kontroll aktivt går på och skrämmer hästen - oavsett om de "bara vill hälsa" eller vad nu ägaren har för gullig förklaring.

Jag tycker hundägare borde ha större respekt för hästar för hundarnas skull. Enligt samma tänkande som ger hundägare lov att släppa sina djur fria att jaga hästar om de vill ("det är ju djur, det är klart att det kan hända saker"), borde de tänka på att en hov kan knäcka vilken hund som helst på mitten på en bråkdels sekund. Hästarna är ju också djur, och det är klart att det kan hända saker även på andra hållet. Som ryttare kan man inte hindra en kick med en bakfot.

nadilda
1

Allt kan hända. Jag har en hund och vi brukar gå upp till en stor fin äng i närheten, det funkar super att ha en lös för hon stannar alltid precis i närheten och kommer när man ropar. Men en gång så brakade det upp ett rådjur jätte nära henne och hon blev livrädd och sprang hem. Så att säga att man inte kan ha en lös för att hon kan stcka är ju som att säga att man inte kan rida i skogen för att hästar kan ju också sticka.

Gronstedt
1

#51: Visst är det så, men konsekvenserna av en lös hund utanför förarens kontroll är för det mesta värre. Hästar driver till exempel inte vilt när de kommer lösa.

Om hästen sticker är det också så att ryttaren ofta har längre tid på sig att få den under kontroll. När hunden väl har brutit bandet till förarens röst så är den okontrollerad - föraren har ingen chans att springa ikapp och fånga in. Men om inte ryttaren/kusken flyger av i första sekunden så är man kvar hos hästen och har chans att få den under kontroll igen. De allra flesta gånger när hästen blir skrämd och "sticker", så blir det inte många meter innan den lugnar sig och går att hejda. Det är en av orsakerna till att lösa hästar är betydligt mindre vanliga än lösa hundar. Och så förstås att man för det mesta inte lösarbetar hästar utanför inhägnat område.

viktoria91
0

#51 Det är ju skillnad om hunden blir rädd för ett rådjur och springer raka vägen hem där den är trygg och den attackerar en häst.

Som att jämföra om jag går fort hem när det är mörkt på natten och jag känner mig otrygg eller om jag skulle börja misshandla någon stackare helt oprovocerat. Stor skillnad.

Ketang
1

Man ska ju aldrig ha en hund lös om den inte lyssnar på sin ägare och stannar i närheten. Men om det inte är en hund som ständigt springer där så kan det ju ha varit en hund som slitit sig eller liknande.

Händer det igen och du kan luska reda på vem som äger hunden tycker jag att du ska prata med ägaren och be denne hålla sin hund kopplad!

nadilda
0

#53 Nu skulle hon aldrig göra nått sånt men det är ju ofta när hundar är stressade och rädda som dom blir aggresiva!

Sen håller jag med er, man ska absolut inte släppa en hund som man inte kan lita på!

viktoria91
0

#55 Rädda djur som ska hem springer ofta "blint" hem och struntar i omgivningen. Dem ska bara bort från det läskiga och raka vägen hem.

nadilda
0

#56 Dom flesta gör så, inklusive min toke. Men alla hundar tror jag inte gör så :S

Ketang
0

Min ena hane är sån som anfaller folk om han blir rädd även om han är lös. Han skällde ut och högg efter (han högg henne aldrig fysiskt) grannen första året vi bodde i huset. Han hoppade över staketet och in på deras tomt och grannen som är hundrädd började skrika som min hund blev super rädd för henne och gjorde utfall mot henne innan han flydde.

CelsiusT
0

#50 Många människor (inklusive jag själv) har halsband och vissa sele på sina hundar även när dom är inne/lös i trädgården. Så bara för att hunden har ett halsband eller en sele på sig så innebär inte det att ägaren aktivt släppt hunden lös. Ett missvisande antagande.

Gronstedt
1

#59: Och om du har den lös i trädgården, har du släppt den inte lös då?

yadhayezibas
1

Jag är av den åsikten att hundar och katter ska hållas kopplade ute för deras egen skull.

Ketang
1

#61 Väldigt få hundar mår bra av att ständigt vara kopplade. Dom måste få sträcka ut och springa.

yadhayezibas
0

Spring med dom då Glad eller cykla.

Linnea
2

#63 Det är inte samma sak

Ketang
1

#63 Det är inte riktigt samma sak. Att springa med en Whippet är lönlöst, det går aldrig att komma upp en en för hunden bra fart. Men cykel är det bara rakt fram fortfarande i koppel.

En hund behöver få rusa av sig, göra tvära vändningar, hoppa och springa som dom vill lite. Frihet helt enkelt! DET kan du aldrig ge en hund i koppel.

viktoria91
0

#58 Om du vet med dig att din hund anfaller hoppas jag verkligen du håller den kopplad!

Ketang
1

Nä jag släpper honom överallt främst utanför skolor och andra ställen där det vistas mycke. folk…

[exotic]
0

Har inte läst hela tråden.

Till TS. Nej hunden skall inte störa eller skrämma andra,

Peppe
1

Angående cykel så är det inte hälsosamt för hunden att springa bredvid en sådan kopplad då den snedbelastar sin kropp och kan få förslitningsskador och andra problem. Däremot kan man cykla med sin hund lös i t ex skogen men då försvann visst poängen :)

CelsiusT
0

#60 Jo både inomhus och i trädgården så har jag aktivt släppt hunden lös. Men det innebär inte att hunden är på lösen och kan springa fram till främmande människor, den är ju inom inhägnad. Men lik förbaskat är det möjligt att hunden smiter, antingen genom att öppna dörren (eller att någon annan öppnar dörren ovetandes om att hunden kan komma på lösen) eller detsamma med grinden på trädgården. Alltså kan en hund som rymt ha på sig både halsband och/eller sele utan att man aktivt släppt den lös ute bland folk.

#61 o 63: Koppel är det värsta som finns för en hunds fysiologi. Det är ungefär som att rida en häst på spänd, kort tygel utan att rida den i form. Även om hunden inte drar i kopplet så tvingas den att anpassa sin rörelse efter människans och det är definitivt inte naturligt för dom flesta hundar. Att vi ökar tempot räcker inte riktigt. Hunden behöver få sträcka ut för att släppa på spänningar. Att den sedan dessutom behöver få vara hund är inte heller att förglömma!! En hund behöver leka, hoppa, undersöka, och få vara naturlig osv.

viktoria91
0

#70 Sträcka ut och busa kan den göra i stora rastgårdar också om man nu vet med sig att man har en hund som lätt anfaller eller inte lyssnar så bra på ägaren.

CelsiusT
1

#71 Jo, absolut får du ju inte släppa en hund som anfaller och inte lyssnar ute bland folk. Men det är ju speciella fall.

För den vanliga hunden (nu pratar jag alla hundar som det ju var frågan om enligt #61) så är det inget ordentligt liv att enbart vara lös i rastgård. För det första finns här ingen rastgård för hundar inom flera mils avstånd. Alltså skulle jag behöva åka låångt för att komma åt en sådan, kanske aktuellt att man kan göra några få gånger i månaden (inte tillräckligt ofta alltså). Sedan är det faktiskt inte tillräckligt med dom vanliga rastgårdar som finns. Den närmaste som finns häromkring (7mil bort) är en liten (kanske 10x15m) och det räcker inte i yta som enda möjlighet för hunden att vara lös, det är oerhört stor smittorisk att släppa sin hund på en sådan yta, det ger inte tillräcklig stimulering för en border collie (eller andra aktiva raser) att enart röra på sig där kanske en gång i veckan och i övrigt enbart gå koppelpromenader.

Peppe
2

min ena soffpotatis till hund är just nu ordinerad endast koppelpromenader pga hälta och kan säga att trots att han annars är världens slöaste så klättrar han nu på väggarna när han inte får gå nåt lös. vill inte tänka på hur det skulle vara med en "piggare" hund.

jag jämför det faktiskt med att en häst ska få gå i riktig stor hage och sträcka ut, det är lika viktigt för hundarna. inte räcker det med att ta ett galopprejs nån gång i månaden med en häst och sen låta den gå i frimärkeshage och ledas för hand resten.

#71 det du inte verkar förstå är att ALLA hundar kan sluta lyssna av en eller annan anledning, även polishundar och tävlingshundar annars skulle väl alla vinna förstapris! Det är DJUR med egen fri vilja det handlar om. Är du säker på att du har riktiga djur hemma och inte bara gosedjur? i såfall borde du förstå att man måste ta hand om djurens kropp och själ så att de mår bra, OCH förstå att även de lydigaste djuren kan flippa ur.

yadhayezibas
1

Har man en hund som kräver mkt motion så får man väl hägna in sin trädgård så den är rymningsäker eller motionera den på ett tillfredställande sätt utan att för den delen ha hunden lös.

Inte släpper vi ut alla hästar lösa för de ska ha stor yta att galoppera på???

Att skylla på att hundar måste få springa lösa utan koppel och inhängnad för att må bra det köper inte jag.

Skulle det komma en lös hund farande fram till min häst så skulle den bli sparkad. Och det skulle inte vara så roligt för nån inblandad så jag hoppas att jag slipper det…

viktoria91
0

#73 Nu menade jag dem som vet att dem inte har så bra koll på sina och vet att sin hund kanske lyssnar 50/50. Jag vet att djur ine alltid lyssnar men vet man med sig att hunden ca 50 procent av gångerna så är inte det mycket.

Tusen
0

#74 Även hästar rymmer ur sina hagar.

Linnea
1

#76 Ja precis, det säkraste vore ju om vi höll dom i stallet hela tiden och enbart gick "koppelpromenader! Hur mår hästarna sen?!?!

CelsiusT
3

#74 Det där är ju i princip detsamma som att säga att hundar inte får existera. Hundar och hästar är inte samma typ av djur, dom har inte samma behov. Du kan inte hålla en hund så som du håller en häst och alltså enbart skaffa dig en stor hage hemma som hunden är lös i och tro att det räcker med koppelpromenader utöver det. Försök gärna läsa på lite innan du sätter dig ini sådana här diskussioner. Det blir väldigt svårt att diskutera med någon som inte riktigt vet hur arten fungerar.

Gronstedt
1

#78: Vad är det för sorts hund som behöver mer än några hektar mark att springa på?

Och nej, om en förutsättning för att hundar ska få existera är att alla människor måste acceptera att när som helst själva eller tillsammans med sina djur bli attackerade, besvärade och/eller jagade av lösa hundar, så får de inte existera. Om kravet på att föraren ska ha koll på hunden ska upphävas, måste det i stället införas krav på att hundägare skaffar sig mark där de kan motionera sina hundar säkert, utan men för andra.

Tanken att alla som inte har hund ska sitta hemma därför att alla som har hund har något slags gudagiven rätt att när som helst utsätta vem som helst för sin hund och sedan säga "Jaja, det är ditt fel som inte håller dig undan, min hund har rätt att göra vad den vill för det är inte bra för den att jag har koll på den" är tämligen bisarr.

Tusen
2

#79 Nu tycker jag att du överdriver en hel del. De allra flesta hundar skäller inte på hästar eller överfaller människor. De som vet med sig att hunden är aggresiv har i de allra flesta fall rätt bra koll på sina hundar. Att en hund någon enstaka gång kommer lös är någon vi måste finna oss i då allt kan hända då det gäller djur. Det är ingen som tycker att kravet på att man ska ha koll på sin hund skall upphävas, men vi måste alla lära oss leva med att djur inte alltid är lydiga (i våra ögon).

Vår hund är supersnäll och skäller aldrig på andra men hon är glad och vill gärna komma fram och hälsa. Bara för att hon ev kan träffa på någon som är hundrädd och just då inte vill lyssna på mig, ska hon alltid hållas kopplad då eller? Är det så ni tycker så borde nog alla hundar avlivas eftersom det inte finns en enda hund som är lydig til 100% och att hunden i band är inte nyttigt för den. Den måste få vara hund ibland också.

Jag tror inte någon hästägare vill ha sin häst på box hela dagarna, rida enbart i ridhus och om hästen skall gå ut skall den ledas i en kedja som gör att den omöjligt kan slita sig. Något overklig, tycker ni inte det?

CelsiusT
0

#79 Det är ingen som säger att kravet på att föraren ska ha koll på sin hund ska upphöra att gälla. Jag har aldrig påstått att något ska ändras från så som det är idag, möjligtvis bli lite hårdare med att folk faktiskt ska ha koll på sina hundar samtidigt som vi borde satsa mer på att utbilda människor, kanske i skolan, om grundläggande hur djur fungerar.

Varför förvränger ni allt bara för att ni ogillar hundar? Ni verkar inte förstå att normalt funtade hundar kan leva i samhället helt normalt så som dom gör idag. Men ja det finns en risk att någon av alla dessa tusentals hundar en dag kommer på rymmen.

Har man en hund man inte har koll på så har jag aldrig sagt att den ska få vara lös! Det är specialfall och har man en sådan hund så får man vidta åtgärder. Men att tvinga alla människor med hund att flytta till stor gård känns ju befängt när det faktiskt fungerar bra så som det är idag.

yadhayezibas
0

#78 Jag har själv haft hunduppfödning och min mamma har uppfödning och har haft sen 1979 så jag vet hur hundar fungerar.

CelsiusT
1

#82 Uppfödning innebär ju visserligen inte att man kan något per automatik, även om man kan tycka att det normalt sett borde göra det. Men du har ju inte direkt sagt något som visar på det. Sedan kan man ju fråga vad det är för ras du haft, för visst finns det ju raser som skulle klara av att gå i band hela dagarna men en BC är inte en av dom.

Tusen
0

Alla har kanske inte möjlighet att ha hunden inhängnad på en gård. De är få förunnat. Skall inte de hundarna få röra sig mer än i gångtempo? Snälla och lydiga hundar får man om man tränar mycket. Så är det bara.

yadhayezibas
0

#83 Jag har haft Tibetansk spaniel och min mor har hela tiden haft Engelsk blodhund. Hon har även haft cocker spaniel, tax, norsk buhund, Border collie, Utterhund och Tibetansk mastiff. Hon har även en ny ras nu som hon importerat ifrån frankrike, Porcelaine. Finns endast hennes exemplar här i sverige.

Så jaa jag är hundvan och kunnig tro det eller ej. Glad

CelsiusT
3

#85 Om du haft ordentlig kontakt med en BC så låter det otroligt konstigt i mina öron att du kan säga att dom skulle klara av att leva enbart i koppel hela sitt liv. Tibetansk spaniel kanske… men en bc, nej!

Tusen
0

Vihar an Border-korsning och att låta henne vara instängd eller gå i kollar hela liver är inte snällt. Ni bor vi så bra till att vi inte behöver bekymra oss om folk som tycker att hundar skall vara inbommade eller fastbundna.

viktoria91
0

#80 En hund med vänligt uttryck som lungt går fram till mig för att hälsa har jag inget emot, sitter jag till häst skulle jag hoppat av för att kunna hålla hunden från hästen. En galen springades och hysterisk skällande hund hade jag dock inte uppskattat.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.