Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 5420 ggr
LitenPyssling
0

Stallhyra?

Jag har på allvar börjat fundera på att köpa "min" häst, hon är egenuppfödd och har funnits hos oss i 5år nu och jag är den som ridit samt kört in henne.
Det är egentligen pappas häst som han nu ska sälja och jag funderar starkt på att köpa henne.

Men då ska jag hyra in henne i ett stall närmare min lägenhet och hon kommer då inte att stå hos pappa som då finns 7 mil "hemifrån".
Jag ska flytta till lägenheten i samma veva med en kanin och förhoppningsvis Stårsa (hästen).

Men nu undrar jag - Vad går en stallhyra på och vad ingår då?
Jag vet att det beror på vad du ska ha till och det jag hade tänkt mig i sådana fall är:
* Utsläpp
* Insläpp
* Box (hon kan inte stå i spilta)
* Mockning
* Tillgänglighet till sadelkammare
* Ev. spån och hö
* Ridplan

Vad tror ni detta kan gå på?
Vad betalar ni för en häst per månad?
Självklart beror det ju på var man stallar in också.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Em--ma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

vart bor du? Bor du långt ifrån Stockholm så blir det billigare, och ju närmare du bor= dyrare. Jag bor i bålsta (40min från stockholm) och här betalar man runt omkring 2900 kronor för kallhyra och då ingår 5 kg hö och sen allt du rabblade upp (:

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

jn84
1

Emma, menar du inte 1900?

Och då ingår inte in- och utsläpp, ni har ju kollektivstall. Blir ju dyrare om det är en person som fixar alla fodringar..

ZipZ
0

Jag har kallhyra i mitt stall så jag betalar 400 kr för stallplats (har sadelkammare dock ej uppvärmd, ridbana, hinder).

De som äger stallet säljer både hö, halm och hösilage för 1kr/kg, finns tillgång till att köpa kornkross och havrekross.Och de tar även hem torvpallar som vi betalar 65kr/balen

Vi är 8 st i stallet som turas om att släppa ut på vardagarna och helgerna. Insläppet är lite olika.

Skulle jag haft hästen uppstallad på ett ställe som ger "service" så ligger det på minst 2500 kr (då kanske inte ens tex. hö och torv ingår). Så det beror på vart man bor.

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

Em--ma
0

#2 men då ingår inte in- och utsläpp. Syftar mer på Stigsberg och Frösunda nu (:

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

kaka1234567
0

bor i stockholm betalar 1500 kalhyra hö fins att köpa och havre sen är de kolektift så man bestellet tillsammans  .

Men självkölart beror de på var man är i sverigr =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
0

2500 kr är nog det minst då får räkna med om du vill ha allt det du skrev upp. Detta oavsett var du bor. ibland kan man ha tur och hitta ett lite mindre stall som kanske tar 2000 kr för motsvarande, men mindre har jag svårt att tro att du skulle kunna hitta något. det kostar en hel del att ha själva stallet för den som äger det (eller hyr det) förutom all mat och bäddmaterial. En del vill de säkert även ha för själva arbetet också.

WinterPrince
0

2300kr/mån betalar jag inklusive allt (in-, utsläpp, fodringar, ej mockning/matberedning).

1250kr i kallhyra
150kr för spån
15kg hösilage/dag á 2kr/kg

Sen tillkommer kraftfoder…

Milleruddan
0

Jag bor i örebro, och jag betalar 1800 kr nu, ridhus håller på att byggas såå då blir det några hundra dyrare,

Men det som ingår i min stallhyra är

*utsläpp vardagar

*fodringar (morgon, lunch, eftermiddag, och kväll)

* 10 kg hö om dagen

* 1 spånbal/vecka

* uppvärmda förvaringsrum (sadelkammare, täckesrum, foderkammare etc.)

* spolspilta, med kall/varmvatten

* alla täckesbytningar

*tvättmaskin

Jaa och säker mera som jag inte kommer på nu, + att stallet är  nästan nybyggt, från 2009!

Såå jag tycker absolut min stalplats är värd 1800 kr!

LitenPyssling
0

#1 Jag bor i Östersund/jämtland så jag bor en bra bit ifrån stockholm ^^,

#3 Okej =)

#5 Ok =)

#6 Jo, hade räknat med minst 2500kr också =)

#7 ok =)

#8 Oj, det var verkligen inte mycket med tanke på vad som ingår =O

[Angel88]
0

Jag bor i Övermora och har hästen min ca 3-3,5 km hemifrån. Jag står i ett litet privat helinakoderings stall med full service. Där ingår in+ ut släpp, täckes byten, stor box, spån, mockning och allt foder dvs ca 8-10kg hö (väldigt fint), havre, betfor + vitaminer och mineraler samt saltsten. Jag betalar bara 2000kr i månaden, det är super billigt. Dock finns det en stor nackdel där, det finns ingen stans att träna på i närheten, utan man får rida ut, eller rida i ca 30 min till Aspeboda rid klubb för att kunna träna (har värken körkort eller släp). Men stallet är jätte fint, 4 boxar, lufftigt och fräsht, tjocka bäddar  att stå och sova på. Och helt underbara hagar, som är rigält kuperade.

Ts det som du räknade upp, är nog lättare om du går över till hel fullservice, men fodret inräknat. Du kan nog räkna med en stallhyra från 2500-4000kr i månaden beroende på vart du bor, sedan till kommer ju hovis ca var 8:de vecka med det varigerar ju oxå i pris från ca 900-1500kr…

LitenPyssling
0

#10 Det var ju ganska bra pris =)

Ja, jag har funderat lite på det jag med.
Ska ringa till ett stall idag som en bekant har installat hos, där var det helt beroende på vad man skulle ha som avgjorde priset.
Dock är det stallet ganska centralt så risken finns att det blir dyrt, men försöka ska man alltid!

Killen
0

I mitt stall kostar det du skrev 2300 kr + mockning (kan ej priset för jag mockar själv). Dock kollektivt intag på helger (om man inte vill vara med på kollektiva intaget kostar det 10 kr per intag man behöver hjälp med på helgen).

kissmekate.blogg.se

Alma-G
0

En kompis som precis flyttat till Skara betalar knappt två tusen för att göra maten, släppa in/ut varje dag plus alla fodringar! Helt sjukt! För oss är nog kallhyran 1500:-, kollektivstall.

fridak
0

jag har haft min häst i ett stall där kostnaden var 1500 för 9kg hö/dag, kraftfoder, halm, in och utsläpp, fodringar, täckesbyten, paddock fanns och fina ridvägar.

ett annat för 2300 där utsläpp, spån, fri tillgång på hö, kraftfoder ingick, paddock fanns.

och ett tredje för 3050 med ridhus, 2 uteridbanor, ett par terräng hinder, fins ridvägar. utsläpp och insläpp, hösilage, halm, täckespålägg.

Numera har jag min häst på lösdrift 1200kr för tillgång på vatten året om, fri tillgång på hö, ribana och fina ridvägar. Ridhus finns 5-10 min bilväg bort eller 30 min ridväg.

Twinlight
0

Behöver inte betala stallplats för min foderhäst då den står hos ägaren, men en annan tjej som hade sin ponny uppstallad betalade 800 kr i kallhyra! Dock är det ett litet stall men har allt man behöver, vatten, paddock, uppvärmd sadelkammare osv :)

Betalar för min foderhäst ca. 800-1000 kr i månaden, beroende på hur mycket hö hon har ätit! :)

PaulineH
0

Jag ger 1200 för alt det du hade på listan. Det enda jag egentligen behöver göra är att rida min häst när jag känner för det, så mer fullservice än så blir det nog inte!:P

Sen inser jag att jag har en jäkla tur som lyckats hitta en sån fantastisk stallplats, och gissar på att man sällan kommer under 2000 om du vill ha en hyggligt central stallplats och ha fullservice.

LitenPyssling
0

Oj, det är en redig skillnad på stallplatser! Pappa hittade ett stall här som kostar 2000kr/häst och där ingår exakt allt, de tar till och med ut och motionerar hästarna om man vill utan extra kostnad. Man kan i princip lämna de där bara och komma när man vill, de tar hand om exakt allt. Positivt och negativt tycker jag. Ett annat här som jag kollade upp tog 1620 för in/utsläpp samt spån och på/avtäckning. Hö fick man köpa till så det landade till slut på 2500kr, och då få man mocka själv och jag vet inte om man fick tillgång till ridbana. Men vet att det är ett bra stall!

niare
0

500 kr månaden.

nyrenoverat med 9 boxar uppvärmd sadelkammare,täckestorkare.

två ridbanor en är belyst.

man har stalltjänst var 9e dag och då har man morgon,middag,kväll.

spån ingår

men inte hö eller krafft eller mockning

[Moa-]
2

Varför vill man ha en häst om man inte vill göra något själv undrar jag dock…? Är det inte lättare i sådana fall att hyra en häst eller åka iväg på turridning någon gång i veckan?

För mig är en del av att ha häst själva idéen att kunna gå ut på morgonen klappa lite och säga godmorgon, men det kanske bara är jag…

PaulineH
3

19# Jag kan bara svara för mig själv.

För min del handlar det inte om att inte vilja göra något själv. Jag har genom alla år gjort rätt mycket själv, och i förra stallet skötte vi "vårt" lilla stall själva, samt hjälpe ägaren med sina.

Däremot blir det för min del billigare att ha en fulltjänst där jag inte behöver åka flera vändor sommartid för att fylla på vatten flera gånger per dag, byta täcken och fixa och dona. Inte heller behöver jag under vinterhalvåret skynda för att hinna mocka både andras och mina boxar innan jag rider för att få lite ljus kvar ute. Inte heller måste jag lägga ner tid för att köra och hämta höbalar stup i kvarten. Då jag för tillfället är högskolestudent med begränsad ekonomi och därtill perioder med extremt mycket plugg är det väldigt skönt att veta att jag kan ta en dag när jag inte åker upp till stallet och jag ändå vet att min häst får allt han behöver. Jag är förvisso där i princip varje dag i alla fall, men om jag nu skulle välja att inte göra det så vet jag att han har det bra. Och som sagt - för min del blir det inte bara smidigare, utan också billigare i långa loppet.

För min del är det lite av en omöjlighet att ha samma hästhålling som du och kunna gå ut på morgonen och säga hej. Jag bor lite för centralt för att kunna hålla någon häst, så jag är beroende av att ha hästen inackorderad. Klart jag hade velat ha hästen hemma om jag hade kunnat det, men det kanske inte är sådär jätteoptimalt…:P Då får man helt enkelt ta bästa möjliga stället om man nu ska ha den inackorderad istället.

Så som sagt - bara för att man väljer fullservice så innebär det definitivt inte att man inte vill göra det som hör hästeriet till:)

UniQz
0

LitenPyssling, var ligger det stallet?? (för 2000 kr/mån) letar nämligen stall Skrattande

Emelieeliesersson
0

2'5 minnst skulle jag tro.

Min är 1'8 tror jag och det är lösdrift med uteboxar, och sadelkammare med värme (och fri tillgång till hö i hagen, cr. 2 balar i veckan för alla hästar) Mamma betalar ju men jag har för mig att det var det.Glad

Emelieeliesersson
0

2'5 minnst skulle jag tro.

Min är 1'8 tror jag och det är lösdrift med uteboxar, och sadelkammare med värme (och fri tillgång till hö i hagen, cr. 2 balar i veckan för alla hästar) Mamma betalar ju men jag har för mig att det var det.Glad