Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 2050 ggr
[RMSLiners]
0

Man ska aldrig säga aldrig

I ca 14 år har jag gått och sagt "ramla av, det sker aldrig mig". Sagt och gjort, förra veckan fick jag ridskolans hetaste häst vid hoppträningen. Inte nog med att hon körde 100 blås över hindren, hon lyckades få mig avkastad efter sista hindret på banan då hon i galopp fick för sig "nämen fasen, tvärnita kanske" och jag flög över huvudet på henne, skrapa upp hela höger knä i sanden och stuka handleden. Fråga mig inte varför hon tvärnita men instruktören var säker på att det berodde på att hennes kompisar stod precis där vi banan för jag gjorde inget som kunde fått henne att tvärnita. Väl i spilltan med hästen, ja vad gör hon om inte sparkar bakut när jag ska krattsa bakhovarna. Hon missar mig dock och jag drämmer till henne i häcken som svar. Ska väll tillägga också att jag är gravid men landa aldrig på magen som tur är. Nu har jag bestämt mig för att inte gå på de sista två ridlektionerna på föreningen, känner att ridskolehästar är lite för oberäkeneliga att rida på som gravid. Så man ska aldrig säga aldrig. ;)

camilla69
4

Kanske lite olämpligt att ge dig som gravid ridkolans hetaste häst ;-)

[RMSLiners]
0

#1 tyckte jag också men de skiter fullkomligt i sådant.

Zadeira
1

När det gäller hästar kan vad som helst hända. Man ska aldrig tro att "det händer inte mig" eller "den här hästen är ju alltid så lugn och snäll". Faktum är ju att det alltid kan ske en olycka när det är levande varelser inblandade.

Det är ju trots allt ditt ansvar och inte ridskolans att du väljer att rida, och att du får ta ställning själv till om det är värt riskerna!

[RMSLiners]
0

#3 Absolut inte sagt annat. Men jag blev paff att det var första gången på 14 år jag ramla av en häst. Sen är inte riskolans hästar sådär jätte stabila mentalt heller vilket försvårar det hela. 

Mycket spåra ur efter att instruktören drämde knytnäven i sidan på den hästen jag red riktigt ordentligt då hon inte tyckte att hästen gick tillräckligt mycket böjd i en volt. Hon ville ha hästen böjt som ett C vilket jag försökte säga att så ska den inte gå men fick inte en syl i vädret. Det gjorde att hästen blev skit sur, stegra, och därefter protestera i ALLT. 

Men när jag ramla av kom hästen fram till mig och puttsa mig i håret. Instruktören däremot tog tydlarna och slog hästen över mulen.Obestämd

Aribigga
3

#4 Jag hade ju bytt ridskola ögonblickligen om det hade hänt!

lurvponnyn.vimeddjur.se

[RMSLiners]
0

#5 Den andra ridskolan i stan är ännu värre och fler ridskolor finns inte.

Aribigga
2

#6 Tycker inte att det är godtagbart i vilket fall, även om det finns dem som är värre. Är det okey att örfila ett barn bara för att någon annan slår med knytnäven, för det är ju värre.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Mantissa
0

Du kanske kan hitta en medryttarhäst? Då kan du ju ta privatlektioner ibland om du vill, men har mer att säga till om då det inte är "deras" häst. För detdär låter ju verkligen inte som några ställen där man vill gå för att lära sig hästhantering/ridning.

..fast du ska nog vänta tills efter barnet är fött och all foglossning är ur vägen:)

[RMSLiners]
0

#7 Inte alla instruktörer är dåliga men rötägg finns. #8 Medryttarhäst har jag tittat på tidigare men alla som velat ha medryttare har haft skyhöga krav. 14 år på hästryggen med enbart hoppning i ryggmärgen är inte nog utan de vill gärna se att man tävlat, tagit meriter, gärna gått hästkurser och tusan vet allt. En del har som krav att man inte får ha barn för då anser de att man inte hinner med hästen. Så hitta medryttarhäst här är uteslutet, kanske när vi flyttar.

Mantissa
0

#9 Herregud vilka krav! Måste du vara medryttare på en tävlingshäst?

Brollan1
0

Hm, det låter som att hästarna har fog för att vara opålitliga med sådana "ridlärare" eller vad man ska kalla dom. Vad lär man sig på en sådan ridskola?

lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[RMSLiners]
0

#10 Det var inte ens tävlingshästar jag titta på utan vanliga ridhästar. Men hästfolket här är lite av en drömmare. #11 Ja du, det jag lärt mig hittills är sådant jag redan kan.

viktoria91
0

#9 Herregud vilka krav! Lite läjligt med sådana krav om dem inte ens tävlas. Skulle jag vela ha medryttare hade jag knappast kollat efter tävlingsmeriter.

[RMSLiners]
0

#13 De kanske inte känner att 14 år är tillräckligt med kunskap och tycker väll att har man meriter osv så är man mer insatt, fast nu gissar jag men det är den enda förklaringen jag kan komma med.

viktoria91
0

#14 Det är dne enda förkläringen jag också kan tänka mig. Men tänk om dem ridit bra väldigt välutbildade hästar och egentligen inte är så duktiga? Eller kört med oschyssta metoder mot hästarna? Nej, jag skulle kollat efter hur personen behandlar min ponny, det är viktigast!

[RMSLiners]
0

#15 Lite så tänker jag också. Bara för att man har en sjö av meriter, kurser och annat betyder ju inte det att man är vettig kring hästar.

[EmmaLillisLinsved]
0

Vart bor du för nånstans TS? :) Har ett Sv halvblod som skulle behöva en medryttare! :)

[RMSLiners]
0

#16 Långt upp i den norra delen av vårat land.

[EmmaLillisLinsved]
0

Då bor vi i varsin ände av landet, synd!

tantnett
1

Men hur har du klarat dig i 14 år från att ramla av?? Förvånad 

Tycker man periodvis inte gjort annat än flygit av. haha. Nåväl nu är det en hel del år sedan man spotta grus och spån.

Blir ledsen av att läsa om ridinstruktörens behandling av hästen. Inte konstigt att den ridskolans hästar är som du skrivit i #4 inte jättestabila mentalt.

Sorgligt är vad det är. Rynkar på näsan

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[RMSLiners]
0

#20 jadu bra fråga. Själv ställt mig den ibland. Inte bara vissa ridinstruktörer är dåliga utan även en del ryttare som kan sparka hästen, drämma knytnäven i halsen på den mm. Finns tex en häst i stallet som jag tycker är riktigt mysig men andra tycker hon är en satmara. Hon är nämligen väldigt kitlig så när hon får ryckningar i pälsen biter hon i luften och har öronen bakåt. Hon gillar inte när det kitlas så sadla och rykta henne är en plåga förhenne. Detta tar andra ryttare som olater och slår henne direkt när hon gör bitningar i luften då det kitlas. Hon har även fått en "varnings skylt" på boxen där det står att hon har humör och måsta tas med hårdhandskar. Något jag aldrig gör utan låter henne tugga höistället under sadling vilket distraherar henne från att det kitlas.

tantnett
0

#21 Självfallet tar vissa ridskoleelever efter instruktörernas sätt att behandla hästarna.

Instruktörena borde ju vara både kunniga och intresserade gällande hur man handskas med dessa känsliga djur som hästar är.  Tyvär förmedlar dessa rötägg till instruktörer fel budskap till eleverna, vilket leder till att vissa elever tyvär tror att hästar skall behandlas på detta vidriga sätt som du beskriver. Gråter

Nej den ridskolan verkar inte bedriva något annat än djurplågeri,.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[RMSLiners]
0

#22 Första teori lektionen vi hade patade vi om ovan nämnda häst där instruktören sa att om hon blir bråkig, biter i luften eller rycker med bakhoven vid sadling och ryktning "smäll till henne över mulen". Jag sa direkt att jag inte slår en häst. Lärde mig sedan på egen hand att hon är kitlig, för jag kunde bara peta på ett ställe på henne så hon rös och då bet hon i luften direkt, fatta då att hon är lite känslig. 

Den instruktören gillade inte mig efter att jag sa att jag inte slår en häst.

Mantissa
0

Den som endå hade tillgång till en medryttare ibland.. *drömmer*

viktoria91
0

#24 Jag är tvärtom. Hemska tanke att inte veta att min ögonsten blir lindad på rätt sätt eller något, haha! =P

Mantissa
0

Fast det skulle vara roligt med lite sällskap i stallet ibland. Sen har jag ju fem också så det tar sin tid. Fast bor man i skogen utan bussförbindelser blir det svårt att hitta någon. I alla fall häruppe där man inprincip får betala för att ha medryttare:)

viktoria91
0

#26 Har man fem hästar förstår jag att det hade varit skönt, särskilt att rida ut med någon.=)

Brollan1
0

Men " Mantissa " om du har fem så har du ju hur mycket sällskap som hellst…. ;-)

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[RMSLiners]
0

Jag har 2 mil till och från stallet (alltså 1 mil dit och 1 mil tillbaka) som ligger ute i skogen och inget körkort. Jag cyklar och åker aldrig buss. Träninrg är bara bra samt att det blir uppvärmning innan ridning vilket är bra. ;)