magnesium??
Jag fick råd på annan sida om min häst som är rädd å hoppar åt sidan att ge magnesium.. för att han kanske har brist på de å ska då lugna ner sig.
vad tror ni om de?
har läst runt lite på nätet å en del tycker att de funkar på nervösa,stressade å heta hästar medans andra säger att de inte har med de att göra..
funderade på att testa de men jag vet inte..
vad tror/tycker ni?
nån som testat?
Magnesuimbrist kan visas sig som att hästen blir het. Inte tittig.
okej så min häst som är lite halvtlat men ser spöken å är nervös när man rider så är de inte magnesiumbrist?
Skulle inte tro det. Men det går att kolla med blodanalys.
#1 het som stirrig/nervös/explosiv/elektrisk/halvgalen eller bara het frammåt?
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Om ditt hö är taget från magra jordar så kan man gott ge magnesium, det skadar bara börsen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Om hästar fungerar som människor förutsätter magnesium och kalk varandra. Det är i så fall ingen idé att ge magnesium om det finns för lite kalk, och tvärt om. Synbar magnesiumbrist kan alltså orsakas av för lite kalk - så kolla båda!
hur ska jag kolla de då? måste man åka till klinik då eller vad?
Börja med en foderanalys och se att de innehåller så mycket som en häst normalt behöver. Om du ser där att det är för lite, så ge tillskott. Om det inte är för lite är det inte det som är problemet, om inte din häst har någon störning som gör att den inte kan ta upp mineralerna - då får du prata med en veterinär om hur du ska gå vidare.
En sak som aldrig är fel är att ge probiotika. Många problem med upptagning av olika näringsämnen rättar till sig bara magen funkar korrekt.
okej tack så mycket.. tror att analysen är på gng.. de ska "hö-ägaren" fixa menhar inte gjort än så får tjata lite..men då ska jag kolla upp de..
men vad är en bra mängd magnesuim i höt då?
Mitt råd är att sakta sakta fasa in magnesiumgivan. Man (människor coh djur) blir nämligen väldigt lös i magen av plötsliga magnesiumtillskott.
Magnesium är lätt muskelavslappnande och allmänt lugnande. Jag tar det innan läggdags för att somna utan att ta sömntablett varje kväll. Har aldrig gett min häst det eftersom han har en bra energinivå men kan tänka mig att det är effektivt. Man blir lite trött av det, men inte på ett sömnigt sätt utan mer avslappnat. Jag, som har problem med ångest och stress, upplever att tankarna blir lugnare av magnesiumet. Det är ju en önskvärd effekt för dig, tänker jag.
Till människor är det effektivt att ge tillsammans med en kopp grönt thé eftersom det är rikt på det lugnande ämnet teanin som komplimenterar magnesiumet väldigt bra. Kan tänka mig att en påse grönt thé i kraftfodret ger bra effekt. Minns en arab som fick det, så farligt är det i alla fall inte. Kanske värt att prova?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#10 ja de känns nästan som att de kan vara värt.. men som sagt min häst är ju inte pigg på de sättet att han vill springa iväg å springa fort osv utan de är ju just att han antagligen är spänd å tittar efter saker osv.. så han å jag har ju som sagt en ond cirkel.. men vet jag att de kan ha en lugnande effekt så kanske jag blir lugnare åxå å de blir en bra cirkel:P
Du kanske också ska ta magnesium ;-).
#12 haha ja de kanske vore bra.. tog de förut men på nåt sätt så föll de ut i sanden
Prova!! Det är inte farlgit att testa att ge magnesium, det värsta som kan hända är att du lagt ut pengar på något som inte ger den effekt du vill ha.
Så köp och testa, både till dig och till hästen! Magnesiumbrist hämmar upptaget av kalcium, inte tvärt om. Så brist på kalk innebär inte svårare upptag av magnesium, men magnesium behövs för att kroppen ska kunna ta upp kalk. Däremot så är det inte farligt att ge extra kalk och i sverige har vi generellt sett ganska kalkfattig jord utom vissa områden (gotland och runt kinnekulle), kalk är dessutom väldigt billigt.
Magnesum går på nervsystemet och har avslappnande inverkan på muskler och man blir mindre stressad av det.
Själv äter jag magnesium för att jag annars får brist och det som uppstår då är stress, ångest, depression, sämre koncentrerad/bristande uppmärksamhet, domningar i kroppen, muskelkramper. Alla dessa symptom är det som kännetäcknar magnesiumbrist och jag märker stor skillnad på alla punkter när jag äter ordentligt med magnesium (vi snackar runt 500-10000mg/dygn, inte dom 100 eller 300mg som man köper på apoteket).
Någon skrev att man blir trött av dom och det skulle jag inte vilja säga (självklart vet jag inte hur alla olika individer reagerar, men det är ingen vanlig reaktion), tvärt om så blir man mer uppmärksam och fokuserad när man väl får fyllt på sitt behov, men man märker ingen direkt reaktion vid första tabletten utan man märker det efter att ätit det en tid.
Summa sumarum så tycker jag du ska prova att ge magnesium. Det kan hjälpa både dig och hästen att äta det och det är inte farligt att prova!
Medarbetare på westernridning.ifokus
gav min häst det, men tyckte inte det blev nån skillnad :P men det är nog inviduellt, dock testade jag mot krubbitning för att få han lung men hjälpte inte så nu får han bita :) testat iaf
#14 tack=) då ska jag testa de.. jag frå ta upp mitt ige.. jag har ju trots allt hemma.. å se köpa till honom.. ska kollad e då ä rjag kper spån..=)
#16 Kolla vilken mängd det är också. På dom tabletter du köper till dig själv så finns det på apoteket två sorter, en med 100mg och en med 300mg magnesium. Kan ju säga att dom med 100mg inte är värda att ta, då får du ta 3-5st. Testa dom med 300mg (eller mer) istället.
jag vet int evad jag har men ska ta 6 tabletter om dagen iaf.. men hur elle rhur käkar jag ju upp dom innan ändå..
#18 Oj vad jobbigt! Jag köper magnesiumkapslar med 500mg, antingen på nätet eller i sportbutiker (kostar samma som en burk på apoteket med 300mg så det blir billigare i längden att köpa på sportbutiken). Sedan äter jag 1-2st kapslar om dagen och då får jag i mig hela mitt dagsbehov.
Tips, starkt chokladsug kan många gånger vara första tecknet på brist på magnesium.
#19 okej ska kolla upp de där..
nä choklad blir jag väldigt sällan sugen på så.. gillar inte choklad:P
men skadar väl inte att ta även om man ite har brist? för anledningen att jag skaffade förut var för krypningar i benen,,
#20 Gillar man inte choklad så får man nog inte sug efter det även om man får brist på magnesium. Skrev det bara för att det är ett vanligt första symptom och kan vara kul att veta om.
Krypningar, domningar eller små ryck i musklerna kan absolut vara magnesiumbrist. Det är abslut inte farligt att äta för mkt magnesium, det som kroppen inte tar upp kissar vi ut, enda stället det märks på är i plånboken. Det är dessutom så att om man är stressad, orolig, nervös eller depremerad så har kroppen svårare för att ta upp magnesium i kroppen, så då brukar jag äta dubbel dos för att ge kroppen större chans att hinna ta upp tillräckligt. Det är min läkare som sagt det till mig och jag tycker det fungerar bra.
#21 okej=) tack så mycket.. då ska jag verkligen bärja äta de igen=) å även köpa till hästen.. =)
Jag kan bekräfta att det inte är farligt att överdosera magnesium, det värsta som kan hända är att du blir lös i magen och då tar du bara en tablett mindre. Finns tabletter som heter Super Magnesium som är billiga och bra, på Hälsokosten. Börja med en, och testa att ta en extra ett par veckor efteråt. Fungerar det med magen så ä det bara att fortsätta.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
vad bra.. tack så mycket=)
nån som vet vart jag kan köpa prisvärt magnesium till hästen?
Jag ger min Kraffts magnesium. Det är 100% magnesium och inte en massa annat som de andra tillskotten jag kollat på.
okej.. de betyder att de bara behövs en liten mängd då åxå?
Du kan ju kolla analysen hur mkt du ev behöver tillsätta men rekommendationen på burken är 1 mått per dag vilket är 5 gram.
okej jo väntar på analysen nu,, men då verkar de ju drygare med den än dom som är massa annat i

Vet ni nån mat som innehåller mycket magnesium? (både till häst och människa)
Skynda långsamt så går det fortare.
choklad (kakaon är den som är magnesiumrik), banan, pumpafrön, dom flesta torkade frön och nötter innehåller mkt magnesium, linfrö (ger man ju även till häst), bönor, sötmandel,
Torkade frukter och frön innehåller högre mängd magnesium/g livsmedel.
I sverige idag har vi ganska magnesiumfattig kost så det är svårt att få i sig tillräckligt bara genom maten. Har du brist på magnesium så måste man nästan ta tillskott för att kunna komma upp i rätt mängd, sedan kan man ibland lyckas hålla mängden genom rätt kost men det är svårt att få upp underskottet bara genom kosten. När man börjar äta magnesium kan man görna börja med dubbel dos i någon/några veckor så att man ger kroppen möjlighet att få upp nivån, ett normalintag räcker inte alltid om du har för låga värden.
Läste på lite om magnesium eftersom jag blev rekommenderad att ge det till min lite allmänt spända häst. Läste att det inte har bevisad effekt på "stresshästar" och att de inte kan ta till sig det om dom redan har "lagom" mycket, samt att det är ovanligt med magnesiumbrist hos häst.
Linfrö och lucern innehåller magnesium och linfrö äter han redan men får väl komplettera med lucern som ändå har fler effekter än bara magnesium.
Nu var jag inte värst källkritisk men detta var vad jag kunde utläsa av mig spaning iaf. :)