Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 3833 ggr
Emelieeliesersson
0

Min häst gör sönder täcken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en tinker tjej på 13 som heter Tiara. Hon har fått ett rosa regntäcke som det blev ett jätte stort hål i på rumpan efter en  månad, ett grönt regntäcke som alla spännerna helt plötsligt gick av på efter en vecka, och nu ett blått hösttäcke som det är två hål i efter 3 dagar. Asså har någon samma problem? Vet någon något bra sätt att laga dom på ? :)

Gronstedt
1

Täcken går åt på löpande band, men det är inte svårt att laga om inte fyllningen är borta. Men de flesta skador är inte orsakade av den häst som är inne i täcket, utan av de andra i hagen. De tar och drar i varandras täcken när de leker.

Linnea
0

Om det är hon själv som gör det så finns det haklappar att sätta på grimman så kommer dom inte åt. Annars är det ju munkorg som gäller men det är ju inte så roligt.

Skynda långsamt så går det fortare.

[alice.ifokus]
0

Som #2 säger så finns det haklappar, vi hade en unghingst en gång som tyckte täcken var supergott! Men såfort vi  fick på honom den så slutade det ju såklart men sen när vi tog av den gjorde han inte mer, en liten lärare bakom örat ^_^

Linnea
0

Är det uttråkning som är problemet kan man ju aktivera dom på olika sätt. Slow-feeding, bollar eller annat.

Emelieeliesersson
0

Jag tror inte det är hon själv som gör det, det är för stora hål och på ställen där jag inte ens tror hon kommer åt. Men iallafall, om någon här har lagat ett täcke (ja det har fyllningen kvar) vilket materiall använder ni då ? :)

Stallmima
0

Spraya täcket med NOBITE, tror det heter så. Finns nog på de flesta hästbutiker. Hadde en i stallet för många år sen som käkade täcken

Linnea
0

#5 Det behöver limmas, sy så lite som möjligt - ju fler hål ju mer läcker det även om det är smååå hål. Enda gången jag har lagat sånt täcke använde jag en bit från en gammal regnjacka men det var svårt att limma.. Kanske om du har nåt gammalt jeanstyg som du sprayar med inpregnering? Du lägger ju sen tygbiten innanför yttertyget, lite pilligr men det syns inte så mycket sen. Om ett täcke går helt sönder så spara bitar av yttertyget för framtida lagningar!

Gronstedt
0

Jag lagar massor av täcken, och jag gör som så att jag använder kantband och "fållremsor" (ett slags "limremsor" man stryker på).

Om det är en reva i yttertyget stryker jag på en kantbandsremsa på insidan och gör sedan en "strumpstopp" med kraftig sytråd längs hela revan.

Om yttertygsbitar fattas lägger jag en lapp, vikt i kanterna, över eller under, stryker fast med "limremsor" och syr med fina stygn strax innanför kantvecket.

Om det är en reva i fodret strycker jag på en kantbandsremsa utanpå och syr med fina stygn längs kanten och i sicksack från kant till kant.

Om foderbitar fattas lappar jag på samma sätt som yttertyget.

Emelieeliesersson
0

#7 #8 #6 tack för tipsen :) JMamma sa att man nog kan köpa sånt man lagar segel med, dom håller ju vatten, vind och snö :) Skal nog även köpa nobite.

Tusen
0

Behöver hon täcke?

Vi har en shettis som avskyr täcken. Han springer när han ser oss komma med täcke till honom då han går i hagen. Står han uppbunden och vi får på honom ett täcke så är han garanterat täckeslös nästa dag. Han kliver ur dem på något vis och sedan verkar han slita dem i stycken. Vet inte hur många täcken som gått åt på det sättet. Numera går han alltid utan täcken. Hur kallt det än är och hur svettig han än är efter träning. Ibland måste man nog lyssna på hästen också.

Måste hon ha täcke tycker jag att förslaget med haklapp är bra och att hon får mer att äta i hagen. Vad som heölst egentligen, hö, halm eller kvistar/trädstammar. Allt är positivt för en rastlös häst.

Peppe
0

tror inte heller att hon själv orsakat hålen, det är allra oftast en hagkamrat som är snäll och hjälper till!

i vårt stall använde dom tabasco när ena unghästen tog sönder de andras täcken. Är inte kul att få dom förstörda av andra, blir väldigt dyrt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

För övrigt ni som föreslår mer mat i hagen, ser ni inte på bilden att dom verkar ha fri tillgång med SMHN?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
0

Jag hade stora!! problem med detta ett tag. det var liksom inte att det blev ett litet hål som gick att laga, det var sönderbitet över hela täcket. Inte stora hål men så pass att det var repat så det läckte in vatten. Pltsligt på bara en vecka så hade jag inte längre ett enda täcke som höll vätan borta. Lite jobbigt.

Så flyttade jag för ett år sedan och hästn fick ny hagkompis. Inte ett täcke har gått sönder sedan dess!

Hon gillade sin förra hagkompis (den som bet sönder täcken) men han var ändå väldigt hårt mot henne. Bet ofta efter henne och hon hade alltid små sår/sårskorpor/rivsår över hela kroppen då hon gick utan täcke. Så han var ju inte helt trevlig som hagkompis.

Fundera över vad det är för kompisar din häst har. Annars så skulle jag satsat på anti-bit-spray och laga efter hand och enbart köpa begagnade täcken.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Emelieeliesersson
0

Vi tror att hon är ganska frusen, när hon går utan täcke står hon bara still och gör ingenting, men när hon har täcke äter hon och står med dom andra och rör på sig. För det mesta har jag täcke för att hon ska vara torr så jag kan rida, men även föratt i göteborg regnar/snöar det ju typ alla dagar och ganska mycket blåst på det och då fryser dom lätt. Jag tror inte att hon inte gillar täckerna.

Tack, bra tips. Vi tror att det kan vara hagkompisarna som biter, så jag får nog säga åt mamma att köpa ati-bite spray och hoppas att det funkar.. :) Hon har aldrig sår iallafall. Hon är inte jätte hög i rang men hon är inte utsött heller, hon är ju egentligen flockledarens tjej i hemlighet haha (även det kan vara problemet att dom klättrar på henne och att spikarna på skorna river) -

förövrigt: Dom har fri tillgång till hö hela vintern och en av göteborgs största vinterhagar, dom har även ligghall med halm i så jag tror inte det beror på uttråkinning.

CelsiusT
0

#14 Det går inte att modellera om flocken då? Dela upp den eller på anat sätt möblera om?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Emelieeliesersson
0

#15 jag vet inte :/ det är ju inte jag som bestämmer, men jag testar anti bite först och så får vi se! :)

Sarah
0

Tabasco! har vi haft då haft valack som betäckt. ett sniff och sen aldrig mer intresserad.

Emelieeliesersson
0

#17 menar du att din valack ville betäcka ett sto, och sedan la ni tabasco på stots täcke :) ?

Sarah
0

Jag har en valack som betäcker. Ingen vill att han ska gå med deras ston såklart. Testade husknepet min tränare föreslog och satte ihop honom med mitt sto så att han inte ska vara ensam. Hade på tabasco på hennes rumpa (han hoppar inte bara på utan är en charmör som slickar och myser innan). Hon brunstade, han luktade, vände bort huvudet och nu har de gått ihop i ett och ett halvt år utan att han betäckt. De gånger jag sett henne bjuda ut sig och han blivit lite intresserad så har jag haft på tabasco på rumpan igen och sen har det inte blivit ngt mer än så.

Funkar lika bra på täcken och skulle ngn av dem bita i täcket så gör de inte om det. Bättre än antibitmedel etc. Luktar så starkt att de oftast inte biter ens utan lukten räcker.

Emelieeliesersson
0

okej tnu fattar jag tack :)