föll av
idag flög jag av hästen på en stor åker efter en riktig galopp med massor av bockningar. jag satt kvar riktigt länge tills hon gjorde en tvär sväng.
bröt handleden och satt och pep i en skogsdunge medans hästen vandrade hemåt.
min första tanke var såklart att jag skulle upp i sadeln igen så jag inte hann bli rädd men en av stalltjejerna tvingade med mig till akuten.
nu är det så att jag inte får rida på fyra veckor och jag är rädd att jag kommer hinna bli rädd för att rida sen, speciellt rida ute på uteritter.
har ni något tips på hur man ska göra en bra comeback? :s
i övrigt är hon en jätte trevlig tjej, ett fullblod som vi rider dressyr på. väldigt pigg men brukar alltid lyssna, förutom idag då. Den här bilden var tagen igår :)
Medarbetare på bildredigering! :)
Sånt händer och man blir inte automatiskt rädd bara för att man inte kan sitta upp igen efter av avramling. Hur många gånger tror du att de allra bästa ryttarna har ramlat av? Betydligt fler gånger än du tror. Och de har säkert gjort sig illa en hel del också, skulle jag tro.
När du blir frisk igen är det bara att börja rida igen fast inte fortare än det känns behagligt. Man kan börja skritta till en början bara. Sen tror jag att du kommer att undvika galopper över fält under en tid men ju längre du fortsätter att rida kommer självförtroendet tillbaka och du törs göra allt du vågat tidigare. Men du tar kanske inte så stora risker i framtiden. Man brukar lära sig av sina misstag.
Vet hur det är. trillade av på en åker för 7 veckor sen och bröt benet… =( Vet inte hur det ska gå och rida nu, men tror det kommer gå bra, är grymt sugen =P
#1 okey tack!
alltså jag är inte rädd just nu för henne, eller jag tror inte det. jag tänkte att rida på banan några veckor och sen rida ut med sällskap som går till fots är en bra idé i början i alla fall.
"#2 ajdå, hur länge får du vänta tills du kan rida igen? :s
Kan du inte bara "åka" häst och någon annan leder runt henne? Då behöver du ju inte använda armen men du får rida och märker om du blivit rädd eller inte :)
Du kommer känna själv om du är rädd eller inte, problemet blir om du blir rädd för att bli rädd, om du förstår vad jag menar? Men blir du rädd så är det bästa du kan göra är att ständigt utsätta dig för det som skrämmer dig, om det är uteritt, uppsittning, galopp eller vad det nu kan tänkas vara. Bara utgå från tanken att nästa gång kommer att gå bra och fastna inte på den här händelsen eftersom hästen tydligen inte brukar bete sig så? If you got the nerves så om hon skulle börja bocka på samma sätt igen, hoppa av och vänta tills hon bockat färdigt och sitt upp igen. Annars kan du böja in hennes huvud, den positionen gör det anatomiskt omöjligt för hästen att bocka/stegra.
Så bara upp igen, men ta det lite lugnt i början med tanke på handleden så den verkligen hinner läka ordentligt, man vill ju inte ha förslitningsskadaor :)
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
#4 mjo men sen ska man ju komma upp på hästen också,hon är inte liten haha.
#5 jo precis! fast hon gjorde bock-sprången i full galopp så lite svårt att sitta av då. det var inte av dem jag ramlade utan av när hon gjorde en tvärsväng.
tack! :)
Hoppa inte upp förrän handen är helt läkt. Är du inte rädd nu lär du inte bli det sen heller. Då är det bara att rida efter ditt eget huvud. 
#7 okey super!
jag ska få lära mig longera innan ridning så hon får springa av sig ordentligt och inte blir lika pigg. så det blir bra i alla fall :)
Känns som #5 har sagt en bra sak, rädd för att bli rädd.
äMen känns som du redan är rädd eftersom du skriver detta inlägg och redan planerat att backat såå många steg i ridningen.
Om det inte brukar vara några problem när du rider, varför ska du då börja ha med dig någon som går?
Ska hästen vila nu medans du är skadad så är det ju bara du sätter igång den precis som du brukar göra efter en längre vila.
Ska den inte vila så är det ju bara att börja rida helt vanligt, visst det kanske är smart att börja rida i ridhus så du verkligen får känna att handleden fungerar.
Jag red bara någon vecka efter att jag bröt nyckelbenet.
#9 hmm ok, jo okey jag borde nog köra på som vanligt. dessvärre har vi inget ridhus :s
Hästen är inte min, jag är bara medryttare. så fodervärden kommer fixa en vikarie för mig under denna månaden så hon kommer ridas i princip varjedag som vanligt :)
#10 Det är väl toppen att du får en ersättare då handleden håller på att läka. Att vissa börjar rida när de ännu inte är färdigläkta är inte särskilt genomtänkt. Rätt korkat enligt mig.
#11 tycker jag med, jag vill gärna att min handled ska fungera som vanligt resten av mitt liv om så är möjligt!

Jag är fortfarande lite rädd efter en ordentlig vurpa för 4 år sedan. tror aldrig jag kommer över det. Betäckte mitt sto efter den vurpan för att jag inte vill rida. Det var verkligen en olycka och varken jag eller hästen gjorde fel. Hade varit enklare om jag kunnat veta vad som gick fel. Men nu är jag så medveten om att saker kan hända oavsett om man gör allt rätt och det skrämmer mig.
Nu rider jag dagligen igen men det tog tid att slappna av för att känna att det var ok. Jag började sakta rida i ridhuset igen och gjorde bara sådant jag tyckte var extra roligt och mysigt ett tag. Som att skritta barbacka, mysigt, träna dressyr, roligt osv.
Jag har även fått hjälp av min tränare med rädslan och vissa hjälpmedel gör att jag känner mig tryggare igen. Min unghäst som exempel kan stegra om hon blir förbannad. Då har jag fått hjälp med hur jag kan hantera det, fått se hur lätt det var att komma förbi problemet då ngn annan ridit och sen har jag satt i en tygel i sadelgjorden som går till min högra hand. Då kan jag lättare svänga runt henne om jag måste och hon kan inte resa sig. Små saker som ger mig självförtroende.
Nej, tvärsvängar är svåra att sitta kvar på, men oavsett så är det ju inte så jättebra att hon bockar när du galopperar henne. Ville bara ge ett tips på hur du kunde förhindra det, för man känner ganska tydligt skillnaden på glädjeskutt och bock. Glädjeskutt är, enligt mig, okej, dock inte att hästen bockar. Gör han det så gör jag det besvärligt för honom helt enkelt så att det inte blir så motiverande att bocka :)
Sen skulle du kunna testa join-up istället för longering. Join-up stärker relationen mellan dig och hästen samt att du växer i rang och får mer respekt av din häst. Det skadar aldrig och är faktiskt en härlig upplevelse! :) Hästen får motion men ni lär er också att kommunicera på hästens egna språk.
#14 Lite nyfiken på hur du gör det besvärligt för din häst om den tokbockar.
Det hände för exakt 7 veckor sen imorgon, så jag har inte ridit på 7 veckor nu. Det var ankeln på utsidan och "ankeln" på insidan av foten som rök. Hästen drog järnet hemåt och jag kunde inte få stopp på honom, jag kastade mig av precis innan den asfalterade vägen för jag vågade inte sitta kvar helt enkelt =/ Men jag ska testa att rida nästa vecka och se, iom fotleden är knas så är det svårt att vinkla foten.
Mitt självförtroende är helt nere i botten just nu vad det gäller mina hästar, så vi får väl se hur det blir. Blir nog paddocken denna vintern tyvärr, man får se. Eller så blir det tvärt om, det som inte dödar härdar. Men bryta benet tänker jag då aldrig göra igen, var så säker på det.
Jag hade visst kunnat rida när jag hade gipset, men jag skulle inte riskera det, skulle man av nån anledning trilla av igen så är det inte så lyckat, bäst o låta allt läkas och rehabiliteras i sin tid, rida kan man göra resten av livet sen =)
15# Genom att dra in huvudet (som jag nämnde i tidigare inlägg) så att det blir anatomiskt omöjligt för hästen att bocka.
" PennyScarlett " Tänkte bara medela att dom kan bocka även med huvudet åt sidan och mot bogen, åtminstone den häst jag red. Bockningarna blir mera kontrollerbara dock när dom är böjda.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Att få upp huvudet är det jag lärt mig för att förhindra bockning. Men nosen mot bogen kan i alla fall medryttarhästen skjuta ordentligt.
TS, som flera andra här har jag blivit ordentligt rädd efter att ha åkt av och slagit mig. Mitt främsta tips till dig just nu, när du väntar på att kunna rida igen, är att inte grubbla! Tänk inte "tänk om jag kommer att tycka att det är läskigt att rida sedan" - då kommer du att skrämma upp dig själv mer än själva avåkningen gjorde.
Tänk i stället på allt det roliga du haft med hästen och hur kul det ska bli att få rida henne igen. Då sjunker den här händelsen undan och blir inte så stor och hemsk i dina tankar.
Även om ryttaren vill få upp huvudet så vill hästen få ner det så det blir däremellan beroende på vilja, styrka och teknik hos båda, så det var därför jag skrev bogen. Föredrar att ta till sidan om jag hinner.
Om man är väl förberedd på vad som kan hända och hur man hanterar det så är det inte speciellt jobbigt att sitta upp igen, snarare är man ringrostigt efter några veckor ur sadeln.
Om hästen är en bockmaskin så borde du ta reda på varför innan du rider den igen. Lär in "one rein stop" på hästen så har du en nödstopp.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
18# Okej, jag har iallafall fått information om att en häst som är böjd i en båge inte kan bocka. Jag kan inte ta så mycket ställning till det eftersom jag inte varit med om att det inte har funkat :)
Alla "normala" hästar har problem att bocka med huvudet böjt men dom kan om dom verkligen måste. Den jag red är ett extremfall på många punkter, detta är en av dom. Normalt så stoppar man dom genom en "one rein stop" men som sagt det finns alltid några få undantag som antingen har viljan och så atletiska att dom klarar av det.
Lycka till