Vad är ok för en medryttare?
Om en medryttare har fasta dagar och kontrakt skrivet för just de fasta dagarna, vad är en skällig ursäkt att inte åka till stallet?
Ex: Att vara sjuk den dagen, men skriva i samma sms att man troligtvis kan åka ut dagen efter?

Alla blir ju sjuk och jag vet med mig själv att om jag har T.ex. Mensvärk eller huvudvärk är det otroligt sällsynt att jag fortfarande är dålig dagen efter, alltså skulle kunna ha möjlighet att åka ut dagen efter..
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

#1 fast en hästägare måste ju åka ut ivilket fall, även om man har huvudvärk eller mensvärk.
Är man bara lite förkyld med ev lätt feber anser jag att man åker ut. Vet man att man kan åka ut dagen så tycker inte jag att man är tillräkligt sjuk att strunta i hästen den dagen. Man får väl strunta i att rida, har man sysslor som mocka får man göra det och titta till hästen iaf.
Jag har aldrig "sjukskrivit" mig när jag har varit medryttare, har både haft feber och varit skadad, men ändå tagit mig till stallet, men jag är väl galen
och älskade hästen så pass mycket…
kissmekate.blogg.se

Jag tror att har man problemet som verkar beskrivas utav TS så harman nog lite kommunikationsproblem eller att någon eller båda parterna har underligheter för sig…
Man måste ju vara lite flexibel, att en dag när medryttaren ska ut så kanske den är sjuk och ägaren får ta dag den inte tänkt sig, en annan dag kommer hästägaren vara sjuk och medryttaren får åka ut dag den inte tänkt sig. Självfallet behöver man inte motionera hästen dagar då man känner sig små krasslig…
Som hästägare är man alltid ansvarig för hästen, även de dagar man tänkt låna ut den till någon annan! Och när det handlar om ungdomar som ska ta hand om hästen, vilket det i många fall gör, så anser jag att man inte kan förlita sig helt på att allt klingar ständigt och jämnt. Det är förvirrande och svårt att vara tonåring.
Även om man har fasta dagar kan det ju uppstå saker som att medryttaren blir sjuk, och även att ägaren blir sjuk en av sina dagar. Det sköna med att ha medryttare är väl just att ägaren också kan få lov att vara sjuk någon gång. Och tvärt om, att man ställer upp för varandra om det någon dag skulle bli lite konstigt.
I ditt fall med sms:et tex tycker jag inte det är konstigt, då har hon kanske migrän och vet med sig att hon istället kan åka dagen efter. Har du möjlighet så gör det väl inget att nån gång byta era fasta dagar, det kan ju vara skönt för dig också att veta att du kan ringa henne så att hon rycker in någon dag för dig.
man kan ju vända på frågan: Vilken anledning skulle va okej för en hästägare att be medryttare ställa upp om en själv är sjuk?
Jag ställer hårdare krav på mig själv än min medryttare får jag tillägga. Jag som ägare har det yttersta ansvaret. Nu har jag medis för lyx, inte för att jag har dagar jag inte kan åka till stallet, så om min medryttare är sjuk så åker jag bara ned själv. Bor dessutom så nära att jag går 6 meter bortöver vägen hemma och ser stallet.
Men sjuk är sjuk anser jag. Självklart är det skillnad på att ligga deckad och va snuvig, men är man sjuk borde man kunne stanna hemma och se till hälsan. Och med migren vet jag själv att jag lätt ligger deckad en dag med migren men kan va helt bra dagen efter, jag undrar inget om min medis skulle fråga om hon kan få komma nån annan dag, gjärna dagen efter.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Är man väldigt dålig kanske har hög feber, migrän eller magsjuka så anser jag itne att man "måste" gå till stallet, Jag tycker det är en skälig anledning att inte åka, och jag skulle då ringa ägaren och fråga om dennen kan ta hand om hästen idag med (samma om det är vise versa)
Men jag tycker inte man ska räkna med att den andra kan. Jag menar, om jag tror att någon annan tar hand om hästen idag så har jagplanerat in saker som jag gör och måste jag då dessutom till hästen kanske man blir sen till skolan/jobet vilket jag inte tycker man ska behöva bli. (Nu tänker jag främst på morgon passet, men är det t.ex en fredag så kan man ju ändå ha planer)
Kan den andra inte komma utan att denne blir sen så anser jag att man ser till att ta en verktablett eller liknande och pallar sig dit och gör det som behövs bara, men skulle hästen ridas tycker jag den kan få stå en dag.
Kan den andre inte kom så anser jag att man har ansvaret att själv åka ut eller fixa någon som kan göra det. I dessa fall så kan det ju vara bra att ha nummer till stallägaren eller någon annan i stallet som kan ta det (ev. mot betalning) i värsta fall.
Hakuna matata!
När jag var medryttare var hästägaren ofta sjuk, speciellt vid morgonfodringar på helger. Jag kunde få SMS klockan 1 på natten om att personen inte kunde ta morgonen. När det hänt i stort sett 3 gånger i månaden, förutom ett ganska stort antal fall av "kan inte du ta insläpp/utsläpp, jag har så ont i knät/har ont i halsen/måste sova", så slutade jag att tro så värst mycket på hästägarens sjukdom. Och det kan säkert vara likadant tvärtom, att medryttare lider mer av latmask. Men man måste ju vara någorlunda säker på att det ÄR latmask och inte en riktig sjukdom innan man säger något.
Fast bakfylla är ingen ursäkt
.
#7 nej det tycker jag faktisk inte jag heller. bakfylla kan undvikas vid att inte supa sig redlös!
Och har man morgonfodring får man väl se till att itne va bakfull den morgonen.

#8 eller byta bort morgonen redan innan man drar ut på fest…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#9 ja om man som jag festar typ 2 gonger om året på sin höjd så fungerar det utan problem, men tror inge många stallkompisar skulle gå med på att byta bort VARJE lördag och söndag 
Som hästägare har man av naturliga skäl ett större ansvar för hästen än en medryttare. Däremot tycker jag inte att lite huvud.- eller mensvärk skall göra att man med gott samvete kan strunta i sin dag. Det är ju aldrig fel att fråga om man får hjälp i ett sådant tillfälle men man måstre då som fodervärd ändå vara beredd på att man måste ta hand om hästen och nu hästägaren har andra planer (vilka de nu än må vara).
Vet man om att man ska festa eller nått kan man väl se till att fråga i förväg eller byta dag tillfälligt.

#11 Jag känner folk som får en sjuk mensvärk, så det anser jag.
Vad som är Ok avgör vell medryttaren och ägaren tillsammans.

Jag ser inte problemet i de hela? Är man sjuk så är man eller om man mår dåligt. Har dock inte haft medryttare på det sättet men min bästa vän hjälper mig med hästarna och de händer att jag får ett sms att hon mår dåligt eller nåt sånt och frågar om hon ska komma ut dagen efter, och visst! Har man en bra relation och en pålitlig medryttare så finns inget problem.
Sen har man det största ansvaret som hästägare, det är trots allt DIN häst!
Jag vet så väl hur jobbigt det kan vara 1 gång i månaden nu har ja otur dock så ja har inte mensvärk utan livmoderkramp och de riktigt ordentlig så jag spyr och är riktigt kass men jag måste ta mitt ansvar i vilket fall, skulle de då vara så att den dagen skulle jag vara dålig oxå elr ha något inbokat så får de gå ändå hästen måste in och få sin omsorg. Är man inte beredd på att offra saker och göra saker trots sjukdom och sådant ska man inte ha en häst för de är ett stort ansvar, man kan inte lasta över sånt på sin medryttare.
men visst upprepas det offta ska man ifrågasätta det 
#12 Håller med. Det är väl upp till medryttaren och ägaren vad dom tycker. Det bästa är ju om man kommer överrens om sådant innan, tex när man skriver kontraktet. Det är alltid bäst att ha gjort upp i förväg så man vet.
Sedan tycker jag det är viktigt med flexibilitet, från bådas sida. Det kan dyga upp saker och ting för båda två på ens dagar, antingen djukdom eller andra viktiga saker.
Jag som är "ensam" hästägare utan medryttare har ju hästen alla dagar. Men jag har två nödlösningar och den ena är pappa och den andra är stallägaren. Det är alltid bra att ha nödlösningar. Som medryttare/ägare ha man ju den andra som första nödutgång men sen är bra att ha någon mer så som stallägare och kanske nån annan som är inhyrd. Bra är då att ha pratat med dessa i förväg så att man vet att det är okej att ringa och fråga.
Sen tycker jag också det är viktigt att vara ödmjuk, alltså om jag inte kan på min dag (oavsett om jag är medryttare eller ägare) så ber man snällt om hjälp, men säger inte bara att man inte kan utan frågar om det går för sig. Den som har ansvar för hästen den dagen har också ansvar för att hitta någon ersättare om man inte kan själv.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#12 Visst är det så! En bra överenskommelse är klart bäst. Men är man ensam hästägare får du ju faktiskt lösa en kraftig mensvärk på något sätt, eller hur!?
Jag menar om du kan byta med någon så är det väl toppen men går det inte får man nog släpa sig dit oavsett hur sjuk man är. (PS. Hade också fruktnasärda menssmärtor när jag var yngre så jag vet att det är tufft. Så det är inte det jag menar) Sen skrev jag "lite" i inlägget.

Kom och tänka på julen för tre år sen då jag åkte på den värsta vinterkräksjuka jag någonsin har varit med om! Min medryttare var bortrest över julen givetvis, så det var bara att ta sig ner till stallet! Jag hade några Icakassar med mig som jag kräktes i typ var femte minut och tack och lov så fanns det toa som jag fick rusa till med jämna mellanrum! Snurrade rejält i skallen och ramlade omkull flera gånger! Jag svettaste som att jag sprungit 10mil. Fy det var det värsta jag varit med om. Kan tilläga att det vart inte den bästa mockningen jag gjort och jag kommer inte ihåg om jag gjorde i ordning kraftfoder, hö fick hon iaf. Skottkärran hade dom hittat kvar ute på gödselstacken på morgonen! :)
Är man sjuk så är man sjuk,från båda parter! Och det är väl en av fördelarna med medryttare att man kanske kan få hjälp dessa gånger. Men visst är det väldigt ofta så kanske man ska ta och prata med personen i fråga.
Fysisk ansträngning kan i vissa fall påfresta hjärta och andra inre organ och kan i längden (om man gör det upprepade gånger) ge permenanta skador!
Tex att träna med ont i halsen kan skada hjärtat…
Så kanske kräva motions ridning kan vara för mycket, men kräva daglig skötsel, som mockning, ta in hästen, fodring, borstning och liknanade sånt går snabbt och inte är allt för jobbigt fysiskt.
På mina tidigare medryttar hästar hade jag egna dagar och var dock aldrig sjuk, men skulle jag vart för sjuk skulle jag kunna hört av mig till ägaren så kunde hon fixat det.
Dock har jag haft mycket problem pga sjukdom senaste året men medryttar hästen går på lösdrift på ägarens gård, så det enda han går miste om e motion, därför kan jag ligga hemma å vila utan dåligt samvete, men saknar dock hästen…
OT Min kompis hade konstant feber en längre tid men fick inte ta ledigt för sin chef så han jobbade iaf, han har nu tvingats sluta pga hjärtproblem, han är 24 år gammal.
Sjukdom som medför att man även är borta frånjobb/skola är ok frånvaro tycker jag.
Dock ska man inte osm medryttare ta för givet att ägaren kan ta sig ut i stället då denna säkerligen planerar annat på sin "lediga" dag utan finna sig i att se till att annan kompis i stallet sköter det viktigaste.
#18 vet ej om du syfta på mig, men med att ägaren fixa det kunde hon be stall ägaren göra dagens sysslor om inte hon kunde, eller fixa någon som kunde sköta det som tex hennes son. Jag var den enda privat ryttaren i stallet, sen var det häst ägaren och gårds ägaren, och jag vill ju inte skicka ditt någon kompis som inte vet vad som gäller, hur allt ska skötas å liknanade, hade ju liksom ingen som var "hemma" i stallet som kunde fixa det åt mig ;)
Dock hade jag haft det hade jag ju kunnat bett någon, jag har ridit i fler olika stall samtidigt och då om tex någon av mina kompisar vart sjuka har dom kunnat ringa mig å be mig fixa dagens sysslor och ev rida då jag var "hemma" i dem stallen och visste vad som gällde ;)
Jag svarade på ts ursprungsfråga.
(Ja jag vet att det är en gammal tråd men jag orkar inte skapa en ny och det är på lite samma tema.)
Har funderat på om det vore möjligt att skriva in i avtalet att om medryttaren inte kommer utan någon själig anledning eller höra av sig att den får betala en summa. I mitt fall är jag inte intresserad av att ta betalt av en medryttare eftersom den då gör mig en tjänst, men skulle den sluta komma på grund av att den har ont i lilltån var och varannan gång blir det jobbigt för mig och jag vill bli kompenserad.
Frågan bli då hur man rent praktiskt löser det, att medryttaren måste ringa? Då skulle man kanske höra om den är snuvig, men det går ju att fejka. Lapp från förälder, men det går också att fejka. Å andra sidan bara att ha med det i kontraktet kanske avskräcker till en viss del, både från att vara hemma och oseriösa medryttare.
Lite funderingar bara, vad tror ni?
lurvponnyn.vimeddjur.se

#0 En hästägare har alltid huvudansvaret. Blir medryttaren sjuk så får denne anpassa sig även om den råkar ha andra planer för dagen. Vet man att man ska vara bortrest eller på liknande sätt fysiskt oförmögen att hoppa in så ordnar man väll det i god tid så att det finns minst en back-up till medryttaren. Som nå¨gon skrev så är själiga sjukdommar/skador sådanna som man även stannar hema från jobb/skola för. Men visst varierar arbetsmoralen även där.
En fodervärd däremot är nästan att likställa med en hästägare. Där är det bara att pallra sig ut och gilla läget och ha ordnat med egen back-up. Alla kan bli sjuka skadade så att det inte går att gå till stallet. Att inte ha planerat för detta är oansvarigt mot hästen.
#21 Jag hade tyckt det var märkligt om det stod något sådant i kontraktet. Bättre med ömsesidig tillit, och funkar det inte så hitta någon annan. Vad som anses som "själig anledning" kanske heller inte betyder samma sak för dig som medryttaren. Bättre att inte skriva något kontrakt. Missköter denne sig grovt så behöver man inte leta punkter i kontraktet utan bara buh-bye!
#21 Jag håller med #20, försök hitta en vettig medryttare som i så stor utsträckning som möjligt kommer ut de dagar ni har bestämt. Även om jag ser mig själv som ansvarsfull och inte lämnar någon i sticket, så skulle jag vara tveksam till att skriva på ett kontrakt där det står att jag måste ha intyg från mina föräldrar om att jag verkligen är sjuk när jag säger det. Jag hade inte känt att ägaren litade på mig.
Däremot tycker jag att ett kontrakt är viktigt, men då kan man ju skriva att medryttaren har ansvaret för att hästen tas om hand de dagar ni har bestämt. Förhoppningsvis har h*n kanske någon förälder eller syskon som kan mocka, fixa mat och kolla till hästen om h*n skulle bli ordentligt sjuk, men annars får man som hästägare göra det. Svårt att hitta en bra formulering, men kanske att medryttaren måste ha en skälig anledning att "avboka" och isåfall göra det i så god tid som möjligt.
#21 Man kan inte ta ersättning för en medryttare inte kan komma ut och är det så att man tror att folk fuskar etc så kanske det är bättre att man tar hand om sin häst själv istället.

Däremot är det väldigt tråkigt när medryttaren hör av sig och säger att den inte kan komma idag och klockan redan är typ sex på kvällen och man av någon anledning förstår att medryttaren vetat i flera dagar att han/hon inte kan komma den aktuella dagen. Har hänt mig..
Skynda långsamt så går det fortare.
Alltså, jag tycker att det är en respekt-/tillitsfråga. Om min medryttarhästs ägare kommer och frågar om jag kan a en extra dag, blir jag bara överlycklig och stolt, över att hon ger mig det förtroendet. (Mesigt, jag vet ^^) Och jag är helt säker på att det inte ska vara några problem om jag är verkligt sjuk en dag och inte kan komma, så tar hon honom. Jag har varit där trots värsta sortens halsont och förkylning, en stukad handled och en mildare migrän. Jag har helt enkelt vägrat att stanna hemma :D

När man är så sjuk att man är mer eller mindre sängliggande vilket jag blev vid körtelfeber. Man kan mocka trots feber och snorig näsa.
#24 Varför kan man inte det? Bokar du en tid någon annanstans och inte kommer får du ju betala ändå.
Tänkte mest att det skulle avskräcka folk från att stanna hemma om det tex regnar.
Sen om jag lyckas få tag på en medryttare så ska inte den ens ta hand om min ponny den dagen, enbart motionera. Är någon annan där och håller på med min ponny vill jag ändå dit sen och kolla så att allt står rätt till så mocka tänker jag göra själv.
Då kanske man slipper sånna saker som #25 nämner. Det kanske är en bra medryttare för övrigt men har en tendens till att stanna hemma så fort det duggar lite. Då blir det ju jobbigt för mig, inte för att jag inte ska ta hand om min häst i alla fall utan för att jag har förväntat mig att ponnyn ska gå den dagen och helt plötsligt står han. Jag brukar nämligen planera mina veckor efter hans motion.
Jag lånar ju ändå ut min ögonsten alldeles gratis för att jag tycker att det är en win-win situation. Är det då bättre att ta betalt i månaden som medryttaren får betala vare sig den kommer eller inte? Det känns så dumt för mig att ta betalt för något som jag själv vinner på, men jag slutar ju vinna på det om medryttaren inte dyker upp när det är sagt.
Sen är det inte så att om man har en bra kommunikation och tillit till sin medryttare skulle man inte behöva använda sig av att ta betalt när den inte kommer heller. Då litar man ju på att medryttaren bara stannar hemma när den är dålig och inte när det är roligt på tv.
Tack för alla tankar, kom gärna med flera ;)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Det jag märkt är att det funkar bäst när ägare och medryttare är folk som talar samma "språk". Om den ena är 16 och den andra 50, om den ena går i skolan och den andra är egenföretagare sedan 20 år, om den ena anser att ett ord i förbigående är lika bindande som skriftligt kontrakt och den andra tycker att löften inte gäller när de är obekväma att hålla, då pratar man ofta förbi varandra, även om alla inblandade har goda intentioner.
Den hästägare jag skrev om ovan, som ofta blev sjuk vid 01.00 natten före morgonfodringar, svek stallägaren där hästen stod på ett mycket otrevligt vis. Hästägaren ansåg verkligen att det inte var fel, för det var ett muntligt löfte som sveks och inte texten i det skriftliga avtalet. Att jag blev upprörd för att det ställde mig i dålig dager mot stallägaren hade hen ingen som helst förståelse för - hen trodde verkligen att jag skulle hänga på och tycka att det var bra gjort att smita undan kostnaderna. Har man så olika inställning så funkar det inte …
Den hästägaren var inte avsiktligt svekfull, utan hade bara en väldigt annan uppfattning än jag om vad som är moraliskt rätt. Men har man inte samma referensramar måste varenda millimeter detaljregleras i kontrakt, eller så blir det gnissel.
Men vill du verklige låta en människa som "stannar hemma när det regnar" ta hand om din häst överhuvudtaget? Låter inte vidare förtroendeingivande alls.
Och hur skall man bedömma vad sjukdom är? Av naturliga själ så är vi ju alla olika och reagerar olika på sjukdom. Att vara snuvig kan innebära sängliggande för vissa medans andra jobbar på med lunginflamation.
En människa kan aldrig säga hur sjuk någon annan är, så om medis ringer och säger att hon/han är sjuk, är det bara att gilla läget. Och om situationen är ohållbar så får man hitta någon annan som vill ta ansvar för min häst.

#28 En tanke är att du tar betalt, kanske 100:- per vecka eller vad du nu tycker. om medryttaren är "duktig" så använder du pengarna till att bjuda denne på lektionsridning eller nått annat kul eller lärorikt:)
#30 Nej men hur vet man det när man kommer överens om medryttarskapet? Det kanske inte händer de första veckorna för då är det nytt och spännande men sedan kanske intresset svalnar. Har man då redan gjort klart att man inte accepterar sånt kanske motivationen hålls uppe? Eller så är man snabbare på att berätta för hästägaren att man har tröttnat istället för att bara sluta komma?
Ja det är just det som är ett annat problem med det hela, jag har full förståelse för att man inte vill sitta i vagnen och bli kall om man är förkyld. Men hoppar man sina dagar var och varannan gång för att man är lite snuvig blir det ju irriterande…
Sen tycker jag att det är två olika saker att ringa och säga att man mår dåligt och att skicka ett sms mitt i natten som vissa uppenbarligen gör. Det är ju snarare det senare som skulle innebära en betalning.
#31 Hmm det var ju en tanke, att jag håller med häst och betalningen går tillbaka till medryttaren på något roligt sätt. Fast jag gillar fortfarande inte idén att ta betalt för något som gynnar mig så pass mycket.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Är man så sjuk att man inte kan åka till stallet så hör man av sig tidigt samma morgon. Sedan bryr jag mig inte om på vilket sätt man är sjuk, det är ju faktiskt inte min sak att avgöra om medryttaren kan åka ut!
Ska man åka bort eller av annan anledning inte kan komma ut, så säger man till så fort man vet om det. Jag har faktiskt aldrig haft en medryttare hittills som har svikit det förtroendet!
Givetvis åker medryttaren ut oavsett hur vädret ser ut. Att det är tråkigt väder är ingen giltig anledning till att ta ledigt.
Min nuvarande medryttare är nästan tvärtom, hon åker ut fastän hon inte behöver och tar ansvar som inte är hennes… Men det är av fri vilja och å andra sidan så försöker jag alltid att vara extra schysst tillbaka på alla sätt jag bara kan. Hon blir t.ex. förvånad och glad när jag nu söker stallplats, och hela tiden hör med henne så att stallet känns okej avståndsmässigt och sådär. Vill absolut inte förlora henne så för mig är det självklart att allt ska passa oss båda!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#28 jag tolkade det som att du skulla ta ut en "straffavgift" för att en medryttare inte kom ut.
I min värld så skulle jag dels aldrig göra det själv och inte heller hyra häst under sådana premisser..
"jahaaa, så du hade bara 38.9… hmm säkert att din son var sjuk… nej då får du allt betala mig ett par hundra extra.
Se till att ha vettigt folk istället..
Jag har haft medryttare när jag hade häst i Gbg och jag har aldrig haft ngn som varit slarvig eller som inte tagit sitt ansvar.
Jag har ju en tjej som hjälpt mig med wiktor i över 2 år (nu har jag ju en luten till, så hon hjälper mig med båda). Hon har haft varierande antal dagar i stallet, och när jag planerar att åla iväg så frågar jag alltid henne först innan jag bokar om hon kan ta stallet. Hon betalar ingenting varje månad då jag behöver hennes hjälp. De dagar hon är i stallet är de dagar som jag planerar annat - tentaplugg, besöka GEKÅS, åka och hälsa på någon släkting o.s.v . Kan hon inte komma kan det komma ett sms/fb meddelande samma dag eller några dagar innan. Men jag måste ju lösa det eftersom det behövs fixas mat, byta vatten och mockas. Det är inte ofta vi pratar i telefon, men det händer och ser jag att hon ringt eller ringer så är det något viktigt. Hon har backat några gånger pga vädret, då har jag snällt fått åka dit själv istället. Men för det mesta så åker hon buss i nästan en timma, promenerar en bra bit i alla väder och tar hand om ponnyerna. Motion av ponnyer är önskvärt, men då jag inte själv hinner veckans alla dagar vill jag inte kräva det av henne. Hon gör som hon vill och det hon känner att hon hinner med. Så pass litar jag på henne. :) Jag har pratat med henne när jag kollat efter boxplats och kollat i stall, jag har kollat på stall dit hon kan åka buss och inte tar flera timmar för henne. Hon är kvar trots att wiktor fick fång, och vill hon inte hänga med längre hoppas jag att hon ändå tycker 2 år med mig och ponnyerna varit värt det. Sen har jagen barnfamilj där barnen rider på ponnyerna. Äldsta dottern som nu är 6 år har tävlat med wiktor och rider in den andra. Dom åker ut varje vecka, oavsett väder. Men det är inte alltid barnen rider. Dom har hängt med i över 1 år, även dom är kvar trots wiktors fånganfall och ingen tidning på flera månader. Dom betalar en liten summa varje månad eftersom barnen lär sig rida.
MVH
Sofie
#28 Jag tycker inte det är så dum idé. Ungefär som vid vissa läkarbesök och liknade… Men det allra bästa är nog att prata med hästskötarna och fråga om de verkligen har intresset om de inte vill komma till stallet i alla lägen…
#34 Jag har förklarat ganska noga vad jag har menat i de inläggen jag skrivit tidigare i tråden, du får gärna läsa om dem om du vill.
Självklart letar jag inte efter en latmask till medryttare, det allra bästa är ju att hitta någon som man kan lita på i vått och torrt och hittar man en sån så håller man ju i den som tusan precis som ni som har bra medryttare har skrivit. Däremot har man ju hört om en massa mindre seriösa medryttare som verkar hur bra som hellst till en början och sedan ballar ur mer eller mindre. En som ballar ur mera kan man ju säga upp på en gång det är ju inget snack. Men de som ligger på gränsen?
lurvponnyn.vimeddjur.se
#37 Läste nu igen och jag tolkar det som att du söker ngn som kan rida men kommer inte ta ngt betalt?
Jag upplever det ibland lite svårare när det är gratis, somliga är räddare om möjligheten om de faktiskt har betalt ngt eller får betalt..
Tycker förslaget om att ta betalt och sen lägga det på träning av ekipaget var en riktigt god idé!
Skulle nu medryttaren inte sköta sin del så uteblir träningen.