Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1284 ggr
majaliten
0

Vad tycker ni ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad tycker ni om denna analys ? Vad behöver jag lägga till ?

majaliten
0

Igen som tycker nått ?

Brollan1
0

Din fråga har inte tillräckligt med fakta för att kunna besvaras?

häst mängd arbete?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

majaliten
0

Jag tänkte mest på om de saknas några mineraler . Om jag skulle behöva lägga till något som fattas så som mineraler eller något . Men hästen tärnas medel mot hårt rids och körs och äter ca 18 kg dag går på lösdrift är väldigt pigg normal född. RidS 5 dagar i veckan upp mot 1 timme per gång .

Tusen
0

Hur rider du under den timmen? Mineraler brukar man alltid få tillsätta.

majaliten
0

Jag rider ganska hårt men ser jag att hon är tröt då motions rider henne men men man kan väl säga hårt .

WornOut
0

Tycker det ser ut att vara ett ganska skarpt hö, alltså ett hö med höga värden.

Behöver inte vara negativt så länge hästen fortfarande "kan äta" den mängden :)

Enda jag tänkte på direkt var att du ev behöver tillsätta kalcium. Är gränsfall…

yadhayezibas
0

Det är ett hösilage väl? Det har en ganska hög sockerhalt, inte bra för nån häst. Annars tycker jag att det ser bra ut. Du lär nog inte behöva ge nåt kraftfoder. Glad

Hannna
0

Som tidigare nämnt kan man alltid utgå ifrån att tillsätta vitaminer och mineraler om man inte fodrar med ett fullfoder med dessa tilsatta. Dels innehåller inte gräs tillräckligt med mineraler (natrium, koppar, selen) och dels bevaras de ej optimalt vid framställning av hö/hösilage.

Kalcium fosfor förhållandet ska vara ungefär 2:1 så det serväl inte helt optimalt ut.

Jag har tillgång till ett jätteroligt foderprogram som heter PC horse (man kan leka i timmar!) och skrev in dina värden på ditt hö. Jag utgick från att din häst väger 500kg och är i moderat arbete.

Brist på i alla fall magnesium, kalcium, fosfor och kan också utgå ifrån att det är för lite koppar, natrium och selen i hösilaget utan att veta värdena på dessa. Energin och smältbart råprotein får hästen i överskott om den äter ca 18 kg.

OBS! Detta är ingen absolut sanning, bara en liten fingervisning :)