Motivation i vinter
just nu är vädret piss och jag har ingen som helst motivation att gå ut och rida men jag vill inte ställa av hästarna när de precis har kommit gång iprincip. Så har ni några bra tips på hur man kan hålla igång i vintermörkret?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Jaaa du.. åk till ett ridhus?
Det gör vi 2-3 ggr i veckan. Låter dom vila 1-2 dgr och passar på att rida ut på helgerna. 
har ridhus 2 km bort men det är inte så roligt att rida dit två gånger om dagen (två hästar)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Okej.. vi tar transporten till ridhuset. Har typ 2 km oxå
Du kan ju alltid lägga upp ridningen så den ena vilar när den andre rids 
Min motivation är helt borta pga dåligt väder, dålig stämning i stallet, ingen passande sadel och ingen tillgång till bra tränare. Ska lösa detta genom att byta stall, till ett nära min tränare (eller ställa mig hos henne), och genom att ha beställt hem en ny sadel igår. Vädret är ju inte så mycket att göra åt tyvärr.
Den där allmänna motivationsdippen känner jag också igen. För mig brukar det hjälpa att ta en lektion… men det är svårt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
*hovavtryck*
jag behöver verkligen motivation. har tappat ganska mycket då jag flyger av hela tiden pga att han blir "rädd" å hoppar åt sidan ialla gångarter så har tröttnat lite.. så de är med motivation är inte lätt..
men jag tror att man kanske ska släppa lite på alla krav nä rman inte har nån motivation.. bara rida för att de är skoj å där de är skoj å inte ta allt så "allvarligt" de försöker jag med.. men som sagt inte lätt närman blir avkastad hela tiden.
försöker även att hitta en medryttare som kan dela allt med mig.. had een men hon slutade så bara att fortsätta leta:/
Jag hämtar min motivation hos min hästar. Om mina hästar mår bra, mår jag bra.
Sedan gäller det att ha bra grejor. Skaffa ordentliga kläder så du inte behöver frysa eller bli blöt. Då blir det genast roligare.
Fixa en bra panlampa. Jag slutar jobba vid 16.30 ungefär och är hemma runt 17.00, alltså är det kolsvart. Men jag hittar på saker som gör det lite roligare.
Min pannlampa fungerar också som en "hitta djurögon i mörkret" lampa^^ Det är ganska kul att sitta och kika efter ögon i mörkret, tro det eller ej^^
Ska skriva mer om jag kommer på så fort jag har tid! :D Ska åka å träna nu, men följer tråden. Vi måste hjälpas åt att hålla humöret uppe!!
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Jag tappar också mycket motivation under vintern, blir allmänt deppig då och jag gillar varken mörker eller kyla. Men det är min hästs välmående som blir min motivation, han måste hållas igång med både konditionsträning och muskelträning för att må bra, och då kommer jag inte behöva börja om helt i vår 
Men vi har (peppar peppar) både ridhus och upplyst ridbana, så det är mest synd om min häst som kommer få gå mycket där på vardagarna eftersom jag inte gillar atta rida i mörker 
Man får göra träningen extra rolig för hästen när man är i ridhus. Tex avsluta med att hästen får vara lös och leka en stund. 
om man ändå hade ridhus*suck* då hade inte ridingen å träningen varit några problem för min del..
Nej, inte mig heller. Ridhus hade varit hur lyxigt som helst.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#4 tyvärr är min tränare mammaledig
problemet för mig är mer att ta mig från varma goa soffan ut i stallet, när jag väl är ute i stallet har jag inga problem då skiter jag i om det ösregnar eller inte ;)
#11 hehe tur att du kommer igång när du väl är där
.. jag är tvärtom.. jag kan åka utan problem men när jag är där vill jag bara göra de nödvändigaste dvs mocka å fixa å sen åka hem igen
#12 Jag är likadan. Jag åker ofta ut, borstar, pysslar, kanske promenerar lite, och åker hem. Det är just ridningen som jag är omotiverad till.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
ja sen tycker jag de är svårt när marken är frusen.. vad gör man då? vill ju inte gå i en knökig paddock så han riskerar att vricka sig.. min häst är lite snubblig:P
#14 det är då man passar på att rida i skogen när det är ljus :)
fryser ju även där:P

Tävlar du? Tänk isf. på kommande tävlingssäsong; det är nu det ska trimmas, tränas och liggas i för att kunna starta nästkommande år starkt och snabbt komma tillbaka till tävlingsrutinen! Så tänker jag, det gör mig galet taggad och motiverad. "Idag ska vi bli bättre än igår, och imorgon ska vi bli ännu bättre!" 
ja om man ändå vore tävlingsintresserad å hade häst å pengar till de hehe:P.. jag har ju itne direkt något att avra motiverad till.. haha..

Har du några mål över huvud taget? Små delmål brukar vara super att sätta upp. Tex. stärka höger galoppfattning, bli stabilare i den förvända, bygga upp särskilda muskelpartier, klara av att gå förbi den där hästätande postlådan utan reaktion eller liknande.
ja mitt mål är att få honom att sluta hoppa åt sidan hela tiden så jag kan få sitta kvar i sadeln.. för 3 veckor sen så flög jag av i galoppen å fick en spricka i ett revben som håller på att läka men tar mellan 6-8 veckor så nu kan jag inte göra nåt alls.. å de är surt som bara den..
så mitt mål är att försöka få honom orädd så jag kan rida normalt över huvud taget:-/
mantappar tyvärr motivationen om man ska åka av hela tiden:S
#17 nja tanken är att ajg ska börja tävla till våran (för senare försäljning) men det sporrar mig faktiskt inte =/
#19 målet är att inte flyga av ;) haha nä men målet är väl att stärka båda i h.galopp och få upp Håjt ännu mer i formen (så han inte lägger all vikt på frambenen/i mina händer.

Jag tänkte köpa ett släp för att hålla motivationen uppe :P och köra till ridhus.
#22 hade jag med gjort om jag haft pengar..
Jag har varken ridhus eller padock, så personligen hade jag varit överlycklig för en padock eller liknande. Att rida i skogen på vinter, trots frosdt och halka, är inga problem. Ta det försiktigt, använd sunt förnuft.
Min häst är inte den som går försiktigt men då får jag helt enkelt vara ännu mer noggrann.
Jag har under min 19 år i livet aldrig haft tillgång till en padock eller manege förutom när jag åker och tränar. Träningen brukar vara 1-2 gånger i veckan. På vinter blir det ibland träningspaus, men inte ridpaus.
Rider året om ut i skog och mark utan några större/ovanliga problem!
OBS! 4 brodd i varje sko och snösulor under vintern är ett måste för mig^^
#24 imponerande! :)
#25 haha tycker du de?? xD Underbart härligt att rida i skogen jämt när man får rutin på det :)
Har dessutom alltid tävlat hoppning och dressyr. Då det går även det, trots att man inte har paddock :D
har paddock men ridit i ridhus 3 ggr i mitt liv, ridbanan är stenfrusen nu och det är bara -5 grader haha, men brukar fråga en bonde om man får rida på hans äng, bara brodda sen kan man göra allt där :) dock ny häst som e lite vild och rädd för allt så får se hur de går med ängen XD annars är det nog det bästa man har just vintertid då allt annat e fruset.
snäll bonde! :)
Kan säga att motivationen försvann ännu mer idag. När jag tog in hästarna (3st) så kommer den ena inhoppandes på tre ben, hon hade fått en skruv (!?) inkörd i hoven.. bara att ringa veterinären som kom på en kvar. Som tur va hade skruven satt sig på ett bra ställe och gått rakt in eller a ut mot hovvägen (skruven hade satt sig i sidostrålen typ) Tredje veterinärsbesöket på 4 månader (1a var hovböld på samma häst, andra var kolik + avlivning på min ponny och nu detta..)
Du har då verkligen otur med dina hästar :/Hoppas hoven blir bra!
Jag motiverar mig själv med att det är så sanslöst mysigt när man väl kommer ut! Nu är det snö som lyser upp lite med, men jag och mamma köpte pannlampor som vi kan sätta på hjälmarna när det är mörkt.
Något som oftast gör att man tappar motivationen såhär års är ju att man fryser, så mitt tips är att klä på sig ordentligt så att man INTE fryser…asså..rid i termobyxor och täckjacka, rid med mössa och tjockvantar, raggsockar och kängor…vem fan har bestämt att man måste vara snygg för att rida liksom? :) Huvudsaken är ju att man får en stund med den/dom som gör en så himla glad varje dag!
Jag har också köpt massa roliga saker (shopping får mig på topp iallafall xD) …typ en sadelvärmare, tomteluva till hjälmen och ett tomteschabrak till min minsta ponny! Så bara det att jag vill använda dom här nyinköpta sakerna gör att jag tar mig tiden att gå ut :D
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
letar faktiskt efter nya skor, inte så mysigt att rida med skålhätta, blå tår när man kommer in.. Dessutom jobbar jag i ett stall så behöver varma skor, vill inte så och frysa under ridlektionerna! Några bra tips? :)
Har du nära till Gekås Ullared? För jag köpte ett par stall Jackson stövlar där, med foder. Dom är inte det graciösaste jag sett, men jag vill inte ha på mig något annat heller :) Dom ger bra stöd med, för en som mig så har problem med knän och leder. I dom får man plats med ett par vanliga strumpor och två par raggsockar! Kan nästan garantera att du inte kommer frysa :) Inte i första taget iallafall
#24: Hur klarar du och hästen knöggel? Just nu är det barfrost och hur halt-å-knöggligt som helst i skogen. Grusvägarna är visserligen inte hala, men å andra sidan stenhårda. Skritt i all evighet, med andra ord …
typ 40 min därifrån, får nog tvinga med mig mamma någon dag ;)
Jag och en annan tjej i stallet ska köpa ridhuskort någonstans och åka dit flera dagar i veckan, skönt! Hatar att rida är det är is, slask m.m
tips på varma skor ;) Kanske inte så bra för lädret men man håller värmen lite längre iaf
Tycker absolut att en tur till Gekås är en bra idé :) jag har ungefär lika långt dit dock, så nu blev jag nyfiken på var du bor någonstans?
Är det bara jag som tycker att det ska bli superhärligt att pulsa runt i snön och leka med hästarna? :D Något av det bästa som finns ju!
Det är ju inte riktigt vad du frågar efter men jag ger lite upp på vintern. Jag ställer inte av helt förrän efter nyår men just nu motionerar jag mest på helgerna. Min ponny mår inte sämre av att gå ett par gånger mindre på vinterhalvåret och motioneras mer ordentligt de andra årstidrerna. Vill man däremot hålla tävlingskondition så får man ju vackert ta sig till ett ridhus eller bara ta sig i kragen.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#32 Broddar! Sen att det är lite knäligt har aldrig tört mig eller hästen. min hästar är så vana vid det så det är aldrig några problem. Det är halt överallt, grusvägar, skog m.m. Men med brodd och snösulor är det inget problem. Behöver absolut inte skritta hela tiden. Galopperar ungefär på samma ställen som när det inte är snö^^
#36, i sätila :)
kan säga att jag fått upp motivationen lite efter att ha dragit ner på tempot, bara ha kul med hästen helt enkelt. Rida barbacka i snön på en pigg häst får vem som helst att skratta när hästen leker ninja ;)
39# haha okej, själv bor jag i svenljunga :D
Eller hur! Ridning behöver inte alls vara så otroligt seriöst..jag tycker alltid att det är av absolut högsta prioritet att jag och min häst har kul när vi är tillsammans. Och visst finns det något bättre än att klä på sig ordentliga vinterkläder och pulsa runt i snön på en häst med massor av vinterpäls?? Det är mysfaktor på allra högsta nivå! :)
håller med, fast mina är klippta ;)
Det jobbigaste för mig är väl egentligen att det inte bli så mycket mysiga turer i snön, för jag ser nämligen inte mycket snö. Jag kommer hem från jobbet tidigast 16.30 och då är det kolsvart. Då är det inte lika mysigt att pulsa i snön, men det går bra endå^^
På helgen däremot, då snackar vi inte pulsa i snön, då är de REJS!
Min motivation just nu är att min donnas ben har blivit bättre sen snön kom, så nu arbetar vi för fullt för att träna bort de jäkla hakningarna! Unghästen tycker det är betydligt roligare att ridas på de snötäckta ängarna än de grästäckta och alla ponnyer är sött tjocka och fulla av päls.
Motiovationen ligger just nu på att spara pengar till min nya häst! Bara ***** kvar… Så jag har mycket fokus på mitt arbete + småjobb nu!
När jag rider halvbloden använder jag mig av paddocken eller de närliggande stubbåkrarna. Ponnyerna som går oskodda och är lite stadigare på benen rider jag ut med på skogsvägara!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Eftersom jag kör ponny trav så har jag motivationen att jag snart ska tävla, och då måste jag tvinga ut mig och köra alla russen så dom är i bra form till start. Alla tre går med broddskor så brukar köra upp i skogen ca 1-1,5mil varannan dag. Så det blir bra turer! Har man varma kläder så då finns inget att klaga på, bara å ge sig ut och träna! :)
Jag har redan skrivit i den här tråden men kom på en sak jag vill lägga till. Det är att verkligen ta vara på helgerna (eller andra lediga dagar). Se till att planera övriga saker på kvällen, och lägg de ljusa timmarna på ridning och stallmys. Klä på er riktigt ordentligt och ta långa uteritter med stallkompisarna 
Jag har ridit min häst (som medryttare) sedan i våras och köpte honom i somras, hade därför ingen aning om hur han är att rida i snö. De senaste dagarna har jag märkt hur otroligt roligt han tycker att det är, och det är dessutom jättebra styrketräning för dem, och iallafall på min häst får jag lite "gratis" hjälp med bakbensaktiviteten 

Under dom åren jag hade häst som jag inte tävlade så hade vi vintervila i stället för på sommaren. Hästarna gick ju fortfarande på sommarbete, men reds nästan dagligen ändå och så fick dom vila på vintern då jag bara red när det var bra väder och känndes kul.
Det brukar inte bli kvalité på turen om man helatiden sitter och vill hem.
Jag vet att stämningen i stallet blev bättre efter att vi gjorde så här eftersom man inte längre tvingades ut i snöstorm och kyla för att träna. Hästarna verkade trivas med det och vi njöt för fullt av all ridning på vår, sommar och höst i stället!