Hoppa
Jag ska hyra en häst i sommar men har ett problem, hästen jag ska ha "lill-jonna" rusar mor hinder och vill inte sakta in. Jag har försökt att "krama" om tyglarna men det går inte, hon bryr sig inte och slänger bara med huvudet. Efter hindret/hinderna så får man inte stop på henne. Hon ör omöjlig. Snälla hjälp mig!!!!!!!
Träna mer dressyr/lydighet innan du hoppar med henne igen.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Ta hjälp av tränare,och det som attlid skrev.

ja rid för tränare. men lyssnar hon inte på en lätt tygeltag, ta i! som min tränare säger; ge först en grandprix-hjälp, sen en vanlig hjälp (om hästen inte lyssnar) och lyssnar hästen inte då tittar jag bort så får du ta i lite grann xD
hur lydig är hästen i dressyren? lyssnar den bättre där? är den hyfsat lydig i dressyren ska den va minst lika lydig i hoppningen. träna mkt halter bakom hindrerna, och ibland framför så att du känner att du har kontroll. har du bestämt dig för att hästen ska stanna, så ska den stanan!

Som dom adnra sagt, träna lite mer dressyr så den är lydig. Men det kanske blir när det är bommar, så var en av mina medryttarhästar. Så fort en bom kom fram blev det en helt annan häst =S. Då var jag tungen att jobba henne och göra mkt avsaktningar, igångsättningar och volter så hon lyssnade. Du kan göra så att du lägger volt innan hindret och efter hindret, alternativt gör halt så fort du kan efter hindret. Lyssnar hon inte dra tag då. Hästen ska lyssna, med lätta hälper. Som AliceL sa. Det är samma när de ska fram.
Hoppas det går framåt för dig med ditt problem! Vet hur det känns, när man sitter där som en vante.. =P
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Min kompis hade samma problem med henne sköthäst!
Hon fick tips av en ridlärare att göra volter innan hindret.
Först gjorde hon volter långt bort från hindret, sakta men säkert jobbade hon sig framåt volt efter volt och sedan red hon ut på fyrkantspåret igen. När detta gick bra så skrittade hon fram mot hindret gjorde halt framför osv. Sen gjorde hon volter i trav, travade mot hindret och svängde undan i god tid! XD Tillslut hoppade hon över i trav sedan samma sak i galopp osv.
Det är bra att göra volter osv efter hindret med. Variera dig även så att hästen inte lär sig att nu är det hopp som gäller 3 gånger och sen volter utan variera det.
Aja det va det tipset jag hade! Hoppas det funkar även för dig.
Mvh Johanna

Johanna - kan vara dumt kanske att stanna och svänga precis innan hindret, då lär sig hästen snabbt att det är okej.. tyvärr, dom förstår inte som vi tänket..
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Om hästen är bra på att hoppa snälla styr bara runt hindrena vissa ponnyer är grymt bra och dom vet vad dom gör, och borde egentligen hamna hos nån som verkligen vill satsa och är orädd

#7 håller inte med dig. en häst man inte har kontroll på är farligt för både häst och ryttare. hästen ska kunna gå att reglera både bakåt och framåt för att den ska kunna vinna omhoppningar utan att man får satsa på livet eller vinsten :P

Varför hyra en häst med såna bekymer? :S Kan ju mkt väll vara något grovt besvär, som att hon faktiskt är skadad på ngt vis, väldigt feluppfostrad/riden osv, eller det är snarare som så att det är rättså säkert någon som grovt felridit den hästen.. :(
Håller fö med AliceL i inlägg 7, att bara styra runt utan kontroll är farligt för både häst och ponny och är inte att Rida alls, och varför inte se till att göra saker och ting korrekt? Finns inga fördelar med att bara hoppa runt utan att veta vad man gör :(

Rida dressyr med bommar?
Gör som en liten bana där hästen verkligen måste koncentrera sig. Tex med koner mycket halter sen bara en bom och sen direkt halt å såna där grejort :P
Ta inte så långsats mot hindret skritta upp mot ett hinder ca 1,5-2meter innan så hästen inte hinner rusa iväg. Hindret behöver ju inte vara högt bättre att träna lågt tills hästen blir lydig!

Om du rider mycket dressyr och får kontroll där, så blir det nog bättre. Sen när du hoppar så rid mycket med benen, och inte så mycket med handen - för ju mer du rider med handen, ju snabbare kommer hästen vilja springa. Du måste ju inte heller ex. galoppera mot ett hinder, utan du kan trava.
Om du inte får stopp på henne efter hindret så kan du styra mot en vägg, då stannar hästen. Dock är det ju väldigt bra om du inte behöver använda dig av sådana metoder, utan kan sakta ned själv.

testa och se hur hon rör sig när hon löshoppas. gör hon likadant då?
hon kanske har ont av t.ex. sadeln när man rider, vilket kanske förstärks på henne när man hoppar.