Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1264 ggr
[slo]
0

Jag blir så förbannad! >_<

Där vi har våra två pållar på sommarbete går det tre hästar till som hör hemma på en ridskola egentligen. Nu när jag kom upp till stallet är en av hästarna näst intill blockhalt på vänster bak. Har inte nummret till hon som har hand om ridskolan, var längesen jag "hängde" där men vet flera som är där dagligen och har en del med henne att göra, så jag ringer en kompis och förklarar hur det ligger till och ber henne ringa ägaren. Efter en liten stund ringer hon upp igen och detta är svaret hon fick ungefär:

Ja men han brukar bli halt i tre dagar ungefär när han gått hårt eller sprungit mycket i hagen. Jag kommer upp på söndag och kollar till dom, är han halt då är det kanske läge att göra något.

Hur i helvete kan man få ha hästar om man håller på såhär?! Jag fick iaf hennes nummer, ska ringa själv imorgon om hästen är lika dålig då och… Ja, gaaah! Vad kan man göra? Pappa tyckte vi skulle ringa veterinären och skicka fakturan till henne, men jag har en svag känsla av att det inte bara kan, utan kommer bli komplikationer om man gör så…

Tillägg, hästen har tydligen varit behandlad i kotskidan? (var lite dålig mottagning, och det är egentligen inte intressant så jag frågade inte igen) större delen av våren…

pippa__
0

Fyyyy f*n!!!!!!!!! Hur kan man ens tänka en sån tanke om sin häst?? Hade det varit min eller Fontane hade jag sprungit dit direkt!!! (Går inte så mkt bussar) Kallas inte det vanvård eller hur e det me det? Hon tar ju inte hand om hästen efter bästa förmåga isf…eller är det inte det?

Cilla89
0

herregud, jag var med om "detsamma" jag skulle hyra en häst av ridskolan över sommaren, ett fullblod, men han blev halt innan jag började hyra honom och ridskolechefen bad mig ge han medecin och lite krafftfoder samt titta till han varje dag och visst gick jag med på det Japp stod ju där ändå.. Men en dag fick han kolik :O :O Jag ringde till ridskolechefen och jag fick till svars "jag har semester nu, jag åker inte dit, du får ringa en veteinär" Herregud, seriöst!! Men jag fick ringa veterinär själv, och mamma fick komma ner och hjälpa mig att gå med honom han bara villa kasta sig och hålla på, tog 4 timmar innan veterinären kom och då hade det gått över..

Så jääävla dåligt "jag har semester" Haha, ska man vara ridskolechef om man är så oengagerad och skiter fullständigt i hur hästen mår?!

Sen fick han gå i rasthage hela sommaren, så jag fick åka ner 2 ggr om dagen och ge han grovfoder, vatten och kolla till honom!! Jag fick inte ens ett j*vla tack för jag tait hand om han gratis hela sommaren :S

RIKTIGT ÄCKLIGT DÅLIGT GJORT!!

Snuttan2
0

Trevligt att hästen blir halt bara sådär.. :S
Går den bara i hage eller rider någon den med?

Ring å prata med din vet. å se vad den säger om vad man kan göra?

pippa__
0

Men är det inte djurplågeri? Om man inte tar hand om hästen som den ska bli omhändertagen?

[slo]
0

#3 Han går bara i hage… Hmm, veterinärerna har öppet på måndag först, eller dom jag har kontakt med iaf. Är det inte gjort något då är det nog en bra idé att smita förbi och höra med dom då.

Snuttan2
0

Pippa, det finns ju en hel sjö med skador som blir bättre med väntan, vetrinärer rekommenderar ju även det ibland, vänta å se om det blir värre du vet, och det är rätt svårt att göra skillnad på en hästägare som bara väntade lite för mkt eller för ofta i vårslöshet med en som menade väl… Krävs nog mer än så för att faktiskt Straffa någon för djurplågeri.

Låter ärligt talat som om hästen inte är riktigt frisk om han nu råkar på sådant här till och från utan större anledning :S

pippa__
0

#6 men har man inte skyldighet att iaf kolla till sin häst? Det ska väl inte folk behöva göra som går förbi hagen om nu inte Slo hade sett det….

Snuttan2
0

Vet inte alls hur det ser ut med hur mkt uppsikt man själv måste ha över sina hästar, så kan inte svara på det…

Men det finns ju många som lämnar över uppsikten utav sina djur till andra eller låter de springa rätt fritt i ett par veckor… 

Att man däremot medvetet väljer att inte agera & det går ut över djuret, när man alltså vet att djuret är skadat (ngn talat om det för en som här tex) tror jag kan vara  straffbart… Men djur-vanvårds-straff är ofta så milda så de är knappt ngt alls om man ens får ett case utav det…

pippa__
0

#8 du har fått pm..=)

davidia
0

en häst som gick med mina hästar på sommarbete föt två sommrar sen var väldigt halt ibland men ägaren gjorde inget åt det utan hästen fick gå där.blev även riden med…endel är knepiga.ska inte ha djur då anser jag

gejsa
0

Suck! Inte så konstigt att man tvekar att sälja eller låna ut sin häst på foder. Man blir ju mörkrädd av allt man läser.

Bra slo att du iaf försöker med den stackars hästen. :)

CBA
0

slo - Jag har varit med om ett sånt här senario och tyvärr så är det så att man kan inte ringa och ta ut en veterinär utan ägarens samtycke…veterinären kan inte behandla någon annans häst och sen skicka räkningen till ägaren utan godtycke ifall ägaren motsätter sig till att betala fakturan.

Kasst i vissa situationer!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

[slo]
0

Charlotte, det var så jag misstänkte att det var… Och ganska förståeligt faktiskt. Var borta igen förut med kompisen + hennes syster, och det var samma ben som han var behandlad i förut, även om problemet verkade sitta uppe i knät eller ännu högre denna gång. Får väl se vart det slutar, SUCK vad jag inte tycker om folk ibland!

Mangis
0

I så fall är jag lika hemsk. Mangis har varit lite mysko halt, markerat, ett par veckor. Hon har arbetats i skritt för töm, hältan blev tydligar när jag började med travövergångar. Jag avbröt träningen men valde att inte ta ut vet just av anledningen att man ofta får svaret "vänta och se". Konsulterade en släkting till mig som är veterinär och gav hästen butta. Planen är att hon ska gå på en hel kur (tio dagar) för att se om det blir bättre. Därefter avgörs om det är dags för klinikbesök.

Hade hon inte haft Stella vid sidan hade jag inte tvekat att göra en total undersökning och kanske till och med övervägt att låta henne få viss behandling trots att jag lovat mig själv att hon inte ska behöva det, men nu har jag lilla damen också att överväga. Det är väl det enda som skiljer sig.

Jag förstår såklart att man reagerar, det är också oftast bra, men det är inte alltid saker är som de verkar. Min kan vara halt med jämna mellanrum trots att hon trivs med livet i övrigt. Då ger jag henne hellre en chans att läka själv först. Har själv varit med om veterinärer som nästan suckat över min hysteri tidigare (jag ansåg att hon var jättesvullen och veterinären såg inte vilket ben det handlade om).

pippa__
0

#14 tycker inte du är lika hemsk!! Denna här ägaren som Slo pratar om kommer ju inte ens ut och kollar hur pass allvarligt det är me hästen… så det är inte samma sak tycker jag

Mangis
0

#15 Tackar för det, men känner mig ändå rätt eländig. Känns inte som om jag kan göra rätt i det här fallet. Till råga på allt lyckades Mangis få till en lättare foderstrupsförstoppning idag. Som tur är hade den släppt när vet väl kom ut, men ändå… Jag börjar tro att hon gör det med flit. Gråter

Ledin
0

suck det kostar ju inget att komma själv som ägare å kolla. Visst är det vanligen alla sommrar så spelar det ingen roll det kan vara något allvarit. Urk för sååååååna ägare dom bryr sig inte så jäkla mycket.

pippa__
0

#16 hur får dom det? (foderstrupsförstoppning)

gejsa
0

#16# Usch då! VAd åt din häst då när den fick det? Havre?

[slo]
0

Mangis, det där är väl knappast samma sak?! Jag ringer och förklarar för ägarens stalltjej (typ) att hästen näst intill är blockhalt, han vägrar stödja på benet och måste han göra det så är det nästan så han vurpar… Och hon säger nochigt "ääh, vi kommer och kollar om det gått över på söndag".

Mangis
0

OK, det låter onekligen lite mysko får jag väl medge då. Det finns ju tyvärr folk som har häst utan att bry sig nämnvärt, det vet jag med.

Snuttan2
0

Hur har det gått slo?

DojoKelder
0

Hur har det gått med häststackarn??

Snuttan2
0

Har hon varit ute ännu är ju framförallt intressankt tänker jag? Har hältan suttit kvar?

[slo]
0

Fortfarande inget som har hänt… Han som äger betet har också pratat med henne, och hon sa att han blir sån av regn till honom… Jo visst.

Snuttan2
0

Vilken bullshit…

Prova att anmäla för vanvård då? Helst av allt ska man väll ha någon vetrinärs utlåtande så att det finns på papper eller något, ni ska inte ta ut vet. snart till ngn annan häst eller något så man kan få den att bara kika lite på det?

DojoKelder
0

Suck! Man blir inte ens förvånad längre när folk miss-sköter sina djur..

[slo]
0

#26 Hovis kommer nästa vecka, duger det tro… :p Annars vet jag inte, vi har ju gångavstånd till en klinik för enklare grejer, typ vaccineringar och sånt…

Snuttan2
0

Kan du inte få ägaren till betet att agera på ngt vis? Kanske få den att utpressa ridskoleägaren till att antinge gör du någonting eller så får du inte ha kvar hästarna här?

Believer
0

usch och fy för såna människor.

Lindbygarden
0

tycker att du ska kontakta djurskyddsombudsmannen hos kommunen om han fortfarande är blockhalt och ägaren/ den som är ansvarig för hästen fortfarande inte engagerat sig…

Berätta att det står en skadad häst hos er och att de måste agera.. de brukar göra sitt jobb…

[slo]
0

Nu verkar det som att hon varit och hämtat sin häst, körde förbi där nu när jag skulle hem och äta och såg honom inte… Men det är ett litet hörn av hagen som är dolt från vägen, så kan inte hoppas på för mycket, antar jag…

Johanna
0

Min häst har ju blivit behandlad till o från under ca 1år, nu har han skadat sej igen o är ngt halt… men jag har honom ute påbete ändå….. När han står inne blir han helt tokig.

Visst att det är helt fel att inte behandla sin häst om den är dålig, men som ex i mitt fall finns inte så mkt mer att göra än att låta han gå i hagen o strosa runt.