Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 2886 ggr
Bazoka
0

Billigare med eget stall?

Hej!

Jag undrar om man kommer undan billigare med egen häst/hästar på en gård än att bo i typ lägenhet och ha hästen uppstallad någonstans? Vad är billigast? Egen gård o ha sin häst där, eller bo i typ lägenhet och ha den uppstallad någon annanstans? Beror ju på hur mycket gården kostar osv. men ja.. vad tycker ni? :)

Spiritinthesky
0

Om man har egen gård och äger stallet menar du? :) Då är det självklart ett billigare alternativ.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Gronstedt
0

… men mycket mer jobb och ansvar och aldrig ledigt. Helst skulle jag vilja ha häst hemma och ett par pålitliga inackorderingar att dela arbete och ansvar med, men näst bäst, och definitivt bekvämast, är inackordering i ett bra stall.

Peppe
0

Att ha eget stall med inackorderingar (kollektivstall) måste väl ändå vara det både billigaste och bästa? Inackorderingarnas stallhyra borde ju täcka alla kostnader för stallet (el, vatten, staket osv) samt även en del av/hela din egna hästs kostnader beroende på antalet inack.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Wijsa Kaberg]
2

Egentligen måste det väl nästan vara dyrare att ha eget stall? Jag tänker med maskiner för att ploga, lyfta höbalar osv och sen är det ju MYCKET ansvar..Obestämd

Spiritinthesky
0

#4 man kan komma lika lindrigt undan som jag :D jag arrenderar ett stall, 4 egna hästar av tio. Gödsel, paddock och balhantering sköter stallägaren åt mig! Helt underbart :) Även all plogning och saltning på vintern.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Bazoka
0

#4; det var det jag med tänkte på, el, värme, vatten o allt sådant som ska komma till i stallet osv!

[Wijsa Kaberg]
0

Min pappa har bott på en ganska stor gård och bara maskinerna för att sköta det kostade ju flera hundra tusen Rynkar på näsan

#5: Skönt!

pebb
0

#4 Fast man kommer rätt långt med bara en traktor där man har skopa/snöblog/ballyftare (alltså kan byte mellan dessa framtill). Det är ju skillnad på om man har en gård där man odlar än om man bara har hästar. En betestrimmer som man kopplar efter traktorn kan man ju hyra när det behövs. Och annat som man bara behöver ibland kan man ju också hyra eller om man byter tjänster med sina grannar.

[Wijsa Kaberg]
0

#8: Jo, men jag tänker ändå att det är skönare att vara inakorderad, slipper ju allt såntdär!

Mantissa
0

Har man ett litet eget stall som jag (4-5 platser) så klarar man sig med en snöskyffel som redskap på gården. Balarna (små) bär jag mellan ladan och stallet. Har man loge över så slänger man ju bara ner dagsbehovet. Salta gör jag aldrig. Har kört med storbalar ibland, främst halm. Funkar super att köra hem en i taget på släpkärra om det inte går så jättemycket och rulla in dem i hagen eller vart man nu vill ha dem. Bonden som har halmen/höet lyfter ju på.

Men allt handlar ju om vart man kan få tag i stallplats samt vilken bekvämlighet man kräver. Är man egen så har man ju allt ansvar själv.
Ett huslån kostar ca 500:- i månaden per 100 000:- lån. Mina fasta kostnader (gården kostade 300 000:-) ligger på knappa 8000:- per månad för hus+djur. Då är försäkringar och foder den dyraste delen (obs, även inräknat övriga djurförsäkringar på mina hundar ex). bara huskostnader inkl stall är kanske 4500:- av det. Billigt tycker jag och ,ycket värt att få bestämma själv:)

CelsiusT
1

Ja det beror ju på hur man gör. Att köpa en gård innebär ju också en viss månadskostnad precis som hyror (lägenhet + stallplats). Men om det lönar sig beror ju på var man har för kostnader när man bor i lägenheten och vad man kan få tag på för gård så det går ju inte att säga.

Sedan är ju frågan, kommer du ta eget hö. Isf försvinner en riktigt stor kostnad och har du då inackorderingar så kan det lätt bli billigare. MEN mkt! mera jobb!

Just nu har jag det billigare (eller samma kostnad) att bo i lägenhet och hyra stallplats än att köpa gård i samma område (det beror ju mkt på var man bor och om man kan tänka sig att flytta en bit) OM jag inte kan ta eget hö på gården, isf skulle det bli billigare med gård.

Att tänka på är att gårdslivet innebär mer oförutsägbara kostnader än vad det är att bo i lägenhet och hyra in sin häst. Plötsligt går vattnet sönder, eller staketet i hagen så man måste köpa nytt, en häst sparkar sönder en vägg eller en dörr så måste man plötsligt lägga ut pengar på det. Så det krävs liksom en helt annan typ av ekonomi, så det är svårt att jämföra egentligen.

Medarbetare på westernridning.ifokus