Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 5278 ggr
Sara
0

Dressyrspö

Hur långa är era dressyrspön?

Funderar på att köpa ett men vet inte om jag ska välja ett allround på 70 eller ett rent dressyr på ca 110.

Sara

AliceL
0

dressyrspön e alltid käcka att ha, man kan lätt puffa till bakbenen eller förstärka skänkeln om hästen är loj ;) man når inte lika bra m allround tkr jag!

jn84
0

Ska du rida dressyr så föreslår jag dressyrspö. Men det är ju ingen höjdare att använda om du hoppar eller rider ut ^^

[Avslutat konto]
0

Vad rider du för häst? A, B, C, D - ponny eller häst?

AliceL
0

om du rider ponny får du itne rida fram med längre än 1 m på tävling ;)

MiaMaria
0

Jag rider inte med spö just nu, men har allt mellan 90 o 120 cm

Sara
0

Jag rider häst. En på ca 160 cm och en på ca 150 cm.

Sara

[Avslutat konto]
0

Då ska du ha ett spö på ca 110 -120 tycker jag iallafall. Man slipper släppa tyglarna om man måste peta till hästen :)

AliceL
0

tävlar du? man får inte ha längre än 110 på storhäst när man rider fram såruvet ;)

Sara
0

Japp 110 inkl smäcken. Jag tävlar inte men nån klubbtävling vore kul då och då.

Sara

Peppe
0

jag har alltid dressyrspö, även vid hoppning på Peppe. (100 eller 110)

#4 så man får rida fram med 1m spö Förvånad några som sa till mig att man inte fick det *morr*

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Loa-bg
0

Har flera olika… De flesta är 110, men när jag tävlar har jag ett på 100 eftersom det är maxlängd vid dressyr ponny (på framridningen).

Gyllan
0

Man får ha 1 m spö på ponny vid framridning, men inte nått spö alls på collecting ring.. ( kanske de är de du uppfattat som framridning Frida, eller hon/han som sa det till dig)

Peppe
0

#12 nej jag frågade bara en i stallet som är med i styrelsen i våran klubb om jag fick ha dressyrspö på framhoppningen och ett annat på banan men det fick jag inte. eller ni kanske bara menar vid dressyr?

Snuttan2
0

De pratar nog bara dressyr.

På framridningen gäller ju samma spö-regler som på banan, och måtten för dressyrspöna är ju bara för framridningen, är då inga spön på banan där normalt sett inte ;)

AliceL
0

#10 det är väl 75 cm på hoppning?

Gyllan
0

#13 pratar vi hoppning??

Peppe
0

#16 jag gör uppenbarligen XD

Gyllan
0

#17 du ja märkte de Fridis ;) hahaha ja "tror" inte att man får ha 1 m spö till hoppning, :P haha

Peppe
0

#18 ja men jag tycker att jag kunde få ha det på framhoppningen XD

Gyllan
0

#19 okej, men de tror ja inte, kan iaf inte tänka mej de;P hahaha tycker de låter lite knäppt :P

fridak
0

jag rider med dressyrspö, har nog aldrig använt mitt hoppspö, det ligger och samlar damm i skåpet. jag rider mest i skogen men det kan vara skönt att ha om man vill peta in baken på väg till skogen ifall bilar kommer. har även dressyrspöet när jag hoppar i paddocken.

schvung
0

Om du rider häst, tycker jag att du ska köpa ett längre spö (110) för att komma åt bättre.