Maxlängd och maxvikt
Såg DENNA (surfar via mobilen kan inte länka i ordet: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1089555) tråd som jag tyckte var intressant. Själv reagerade jag på hur LÅGA vikter folk hade som maxvikt. I stort sett så skulle ingen stor karl få rida annat än på stora brukshästar. Helt sjukt tyckte jag. Vart ligger er maxgräns vid träning/tävling respektive "ridturer á la skogsmulle" på A/B/C/D-ponny samt storhäst respektive eran egen häst? Beror givetvis på många andra faktorer, kondition, muskler, kroppsbyggnad etc.
Själv har jag blivit tjock, men rider på min connemara d-ponny. Väger över 70 kg, är 18. Skulle själv inte vilja sätta mig själv upp på en klen C-ponny.. Men att sitta upp och rida till en connemara c-ponny nån halvtimma går bra enligt mig själv.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
På min förra ponny, en c-ponny på 135 cm, inte så kraftig skulle jag satt maxvikten 60 kg ink sadel utan problem i alla gångarter och då var han 21 år och pigg. Jag själv vägde 40 kg då jag hade han. Ingen träning eller tävling, skogsmulle! Han bar dock inte upp långa ryttare bra, en kompis red han lite och hoppa småhinder och hon var på tok för lång även om han inte visa något men det såg inte bra ut. Hon var kanske 170-175 cm då och idag är hon 180 eller något. Jag var 155 cm då jag red han vilket såg bra ut. Min förra häst (gissningsvis 148/150 cm max) var dåligt musklad och hade svårt att gå upp i vikt, 24 år. Han skulle jag också ha maxvikt på 60 kg på grund av hans tidigare benskador, ålder och klena kroppsbyggnad. När han var "på topp" skulle jag kunna sätta upp 65-70 kg ibland men inte regelbundet. Jag kan inte förstå varför folk ska envisas med att man "får" vara lång och tung på islandshästar i c-ponny höjd men inte andra hästar? Det ser sjukt fel ut! När benen flänger 20 cm under magen på dom nästan vid knäna på hästen… På de grövre ser det bra ut men på de tunna? Nja och det är oavsett ras. Eller att folk himlar med ögonen när en vuxen vill rida ponny. Jag är 159 cm på 47-49 kg och hatar att rida storhäst! Jag vill ha maxad c-ponny eller D-ponny. Det är det jag trivs i, jag kan t.o.m rida större B-ponnys (typ russ) utan att det ser så konstigt ut :) jag kan inte rida en storhäst lika bra känns det som, som att den inte "lyssnar" på mig på samma sätt och jag blir mer osäker. En vana kanske. Sen på stora halvblod och varmblod m.fl dom bör väl lätt kunna klara av 90 kg om man rider rätt och de har rätt muskler osv. Folk som sätter maxvikt på 60-70 kg på fullt friska unga storhästar… Vad ska vuxna män göra? Eller Polishästar etc. Jag kan förstå att man inte ska hoppa höga höjder eller träna och tävla stenhårt på en tunn nätt storhäst om man väger 85-100 kg! (Beror på hur man rider-balans-längd-hästen) Men annars :) Själv red jag A ponny till jag blev 11 år och var 140 cm. Red en större shettis även när jag var 12 en gång men då kände jag - nää nu är jag för stor! Även för de mindre smäckra B-ponnyerna.

Ryttare + utrustning ska ej väga mer än 30% av hästens vikt. Är hästen i dålig kondition eller exteriört mindre lämpad för att bära ryttare så är maxvikten naturligtvis lägre.