Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 3046 ggr
tessa
0

eehh...halvblod?!

Är halvblod en typ eller en ras? En häst med annan ras ras i sig, t.ex nordsvensk - kan den ändå kallas för svenskt havlblod?

undrar Tessan

Jill_Niss
0

Det finns ingen ras som heter halvblod, menar du den varmblodiga ridhästen? Korsningar får inte kallas varmblodig ridhäst, men man kan säga att det är en varmblodig ridhästkorsning.

Cilla89
0

Svenskt halvblod är ju en ras.

Men man delar ju in raserna i varmblod, kallblod och halvblod..

Maja
0

Var det ingen diskussion om att halvblod skulle kallas varmblodiga ridhästar? :P

// Maja som inte kan någonting om hästar som inte töltar, inte har ett namn som slutar på -ur, eller inte ser ut som en hårboll på vintern.. ;)

jen
0

svenskt halvblod benämns numera som varmblodig häst.

tessa
0

#2: men pratar man då inte enbart om varmblod och kallblod och att ett sv. halvblod som ras ingår i kat. varmblod..?

Jen: jag har också hört detta men eftersom många fortsätter att använda begreppet halvblod, undrar jag fortfarande: är det är ok att kalla en häst för halvblod som "ras" när den har annan ras i sig, som då är av en kallblodig ras.

=)

Cilla89
0

#5 Nu blev jag osäker ;) Jag har också hört nyligen att halvblod ska kallas för varmblod :S Förvirrande..

tessa
0

#6: Ja, jag är inte alls insatt i detta men då en i stallet sa att halvblod inte är en ras, utan en typ så blev jag nyfiken. Hennes häst är nämligen inte renrasigt halvblod utan har även en del annat i sig och jag tycker att det vore väldigt konstigt om man då fortfarande kan säga att hästen är ett halvblod..?!

Ett halvblod är ju också ett varmblod men ett varmblod behöver ju inte vara ett halvblod utan likaväl ett fullblod eller annan varmblodig ras… =) hm, låter lite rörigt detta men så har jag sedan yngre lärt mig iaf. Därmed inte alls sagt att detta stämmer, just därför som jag undrar hur det hela ligger till. man lär sig ju ngt nytt varje dag.. =)

bubbelbubbel
0

jag skulle ju inte säga att det är ett halvblod om den är korsad med ett trex då kallblod, jag skulle ju säga korsning.

Cilla89
0

#7 Men är hästen inte renrasigt halvblod utan har andra raser i sig då kan den inte i min vildast fantasi tro att den får kallas för halvblod. Jag menar min häst är halvblod/new forrest och jag säger ju inte att han är halvblod, hans pass och det kom ju inte från ASVH där halvblods/varmblodshästarnas? pass kommer ifrån..

"Ett halvblod är ju också ett varmblod men ett varmblod behöver ju inte vara ett halvblod utan kan likaväl vara ett fullblod eller annan varmblodig ras…" Det har jag också fått lära mig ;)

AusaBausa
0

"Ett halvblod är ju också ett varmblod men ett varmblod behöver ju inte vara ett halvblod utan kan likaväl vara ett fullblod eller annan varmblodig ras…"  Även jag har lärt mig att det är så!

Sen ska väl namnen ändras men är det klart?

bubbelbubbel
0

namnet tror jag är ändrat, så det ska väl heta varmblodig ridhäst nu, fast jag tror ju personligen att det kommer kallas halvblod för evigt, i folkmun iaf :)

Snuttan2
0

Rasföreningen har alltid hetat ASVH, avelsförenignen för den svenska varmblodiga hästen. Sedan har rasen hetat Svenskt Halblod. Men det gör den inte numera. Den heter den svenska varmblodiga hästen. Antagligen för att förvira det mindre för folk och även för att göra det mer som man har det utomlands.

Rasen i Sverige heter alltså Svenskt Varmblod.
Halvblod gills inte som en typ, utan är mer slang/inkorrekt ord för en grupp raser eller något.
Svenskt varmblod, och andra raser som vi svenskar gillar att kalla halvblod har sedan öppna stamböcker för varndra, vilket innebär att har man ett Svenskt Varmblod så kan man korsa det med en Hannoveraner tex.

Eftersom Sv varmblod/halvblod har öppen stambok, kan man registrera korsningar där, men för att hamna i rätt register och få gröna papper, måste hästen ha gdk stam i tre generationer eller om det är fyra? bakåt. Bakom det kan man sedan ha ardenners å paints om man vill ;)

De rasgrupper man brukar prata om är Kallblod, Varmblod & Ponnyer.
Vilket enligt mig är väldigt konstig indelning. Jag hade hellre delat in det i bara Varmblod och Kallblod (för ponnyer är antinge kallblodiga eller varmblodiga de med ju)…

På engelska heter det Warmblood, alltså Swedish warmblood, det är bara vi svenskar som försvårar det med att även kalla våra travhästa för varmblod…

ellema
0

#3 i danmark heter ju halvbloden danskt Varmblod

tessa
0

#12: Bra förklaring snuttan, bara liiite svår för mig att ta in helt och hållet… Du skriver: "Halvblod gills inte som en typ, utan är mer slang/inkorrekt ord för en grupp raser eller något". - Är inte en grupp raser ungefär samma sak som typ =)

Så vad blir summan av kardemumman egentligen på min fråga angående hästen, hon är ue. Excall 596, som inget mig säger  men som sagt - jag är bara nyfiken på vad som är rätt och riktigt =)

lisette
0

bara för att man byter namn på en sak så betyder det inte att folk slutar med det tidigare namnet =)

Snuttan2
0

Tessa, Fast det finns inte ofentligt någon grupp som heter Halvblod. Det är en påhittad grupp ifrån missförstånd… Jag skulle ju kunna hitta på en grupp å bara placera lite raser i, typ Fuxibux å alla raser som ofta innehar mkt fuxar lägger jag i den, det är istort sett detsamma som gruppen halvblod ;)

Och "halvblod" kan skilja sig väldigt mkt i hur de är bygda, alltså i typen utav häst, eftersom de just har halvöpnna stamböcker, man kan ju ha ett svenskt varmblod som har en hel del arab i sig, eller en som är riktigt kraftig och grov i typen… Det blir liksom att man isåfall placerar in en massa raser som man inte hade tänkt ifrån början i den gruppen om man ska ta på Hur de Kan vara bygda…

Är det stammen på stoet du är intresserad utav? Om hon enbart har morfar som är varmblod, men är resten något annat, så är hon Inte ett vrmblod. Hon har inte tre generationer bakåt godkända varmblod i stammen, utan bara 25%…

tessa
0

hmmm… tänker så det knakar =)

Så du säger att om man inte har tre generationer bakåt godkända varmblod så bör man inte kalla sin häst för halvblod..? =)

nej jag är inte intresserad av stammen, min fråga är just så simpel som att jag undrar om en sådan häst bör och kan kallas halvblod =)

Snuttan2
0

Fast sedan så finns det ju att man kan vara med i stamboken, men inte i grundstamboken.. Så länge som de hamnar i själva stamboksregistret för en ras, och inte i ett eget register (så som raser som har partbreed-stamböcker har) så skulle jag kalla det den rasen och ofta läga till, så som en parantes, att den inte har fullt gdk stam/vilken avdelning den tillhör.

Här kan du hos ASVH läsa på mer om de olika avdelningarna som finns i stamboken. Jag försökte lite snabbt hitta exakt hur mkt gdk stam bakåt man behöver ha för att hamna i grundstamboken men är för trött för att få det riktigt klart i huvudet - ngn annan som orkar hoppa in å vet säkert?

tessa
0

Oj, vad avancerat snuttan! Så med andra ord är det svårt att svara på min enkla (?) fråga…?! ;)

Jag var bara nyfiken på vem av oss som hade rätt, jag som tycker att det låter fel att kalla sin häst ahlvblod om den har andra raser i sig, om än inte så "lite" medan hon svarade mig att hb är en typ, inte en ras..

Snuttan2
0

Fast om hennes häst bara har UE som är med gdk stam och annars är det vad-som-helst, så går den inte in under någon utav grundstamböckerna, utan hamnar i utomliggande register där man kan stoppa in vad som helst nästan, för hennes skulle, om den bara har UE hamna i registret allra längst ner på sidan ;)
Jag skulle alltså inte kalla den varken ett halvblod eller det riktiga namnet på rasen.

Däremot kan man ju alltid om man skämms över sin häst säga att "den är utav halvblods-typ", vilket man kan få säga om sin shettis om man så vill, det gör det inte sant ;)

Snuttan2
0

Och det är alltså inte så enkel fråga alltid (absolut när man oftast säger en sak, men på papper är det en annan sak), eller så är det jag som gör det besvärligt, jag är duktig på det Oskyldig

tessa
0

haha men det är ofta det besvärliga som är intressant, eller hur.. ;)

Hästen är e.Bernard  u.Guldstjärn ue.Excall 596

Det är det enda jag vet, och att det ska vara lite fjording i henne =) Hon säger att hästen är halvblod, och jag undrade om detta stämde. Därför som jag vill veta hur det egentligen funkar med HB. eftersom jag tyckte att det var ett intressant ämne =)

gejsa
0

Men om det är fjording i henne är hon ju en korsning.

tessa
0

#23: Är det så enkelt..?!

gejsa
1

Ja. Det är det väl. Hon har ju flera raser i sig.

tessa
0

men om du läser snuttans inlägg så verkar det ju på något knepigt sätt vara ok att det finns andra raser i härstamningen, beroende på hur, om man säger så.. =)

gejsa
0

Ja, vi får väl se vad hon svarar. Men jag skulle sagt korsning om det är en sådan udda ras som fjording iaf. Har iofs inte läst allt ni skrivit. Råkade bara läsa det du skrev att det var fjording i hästen också.

Snuttan2
1

Jag är lite för trött just nu å börjar förvirra det hela i mitt huvud nu….

För att hamna i någon utav grundstamböckerna kan du alltså inte ha en direkt korsning halvblod/fjording. Hur nära är det vi pratar om att ha fjording-blodet egentligen i det här fallet? 

Jag har ett bra exempel på dreggel-häst som jag inte kan hitta nu bara därför… Men den är iallafall skäck-hingst/val tysk/holländsk/nått, har stam i stil med Weltmeyer-Rubinstein, och har typ uuue Painthingst som nedärvt färgen i det fallet till stam som annars inte bär på den. Den har alltså gröna papper å får vara i grundsamboken nr ett…

gejsa
1

Har denna häst gröna papper tessa?

tessa
1

#29: Du menar pass? vet inte, kan det vara till hjälp? =)

#28: Du, jag läser ditt svar igen imorgon, nu är jag också alldeles för trött för att kunna hänga med.. =)

gejsa
1

Om hästen har grönt pass så är den ju godkänd som en viss ras och då isf svenska varmblodiga hästen eller vad 17 det heter.

Snuttan2
1

Jag är så pass flummig å trött så jag kopplar ihop hästens pappa Bernard med StBernard-hundar å föreställer mig alltså en korsning mellan St Bernard å Excall.. hmm, något har gått fel?

gejsa
1

Försök gå och sov nu då snuttan.

tessa
0

#31: och annars har passet en annan färg…?! ;D

#32: haha, sängen är garanterat det rätta för dig just nu!