Foderstat - hjälp
Hej!
Tänkte kolla om någon av er (eller flera av er) är duktiga på foderstater? Jag är värdelös hehe. Jag och min häst ska flytta i slutet av januari och jag hade precis hittat en superbra foderstat åt honom.
då undrar ni säkert varför jag ska byta den, jo för att på det nya stallet kommer han få mycket längre utevistelse. och jag är en sådan som höjer foderstaten istället för att sätta på honom fler och tjockare täcken.
Som det ser ut nu får han:
morgon:3kg
Lunch:2kg
middag:3kg
kväll:4kg
på våren äter han ca 2 kg mindre. och anledningen till att han får 2kg på lunchen e för att stallet har bestämt att alla 30 hästar får 2kg på lunchen.
iallafall. i det nya stallet kommer han få vara ute från 08.00 -16.30 sen kan man även välja om man vill att dom ska få middagen eller "insläpps höt" som vissa kallar det i hagen.
så det har fått mig att klura på om man verkligen ska få 2kg på lunchen, att man istället skulle ge:
morgon 2kg
lunch:3kg
middag:3kg
kväll:4kg
(lunchen får dom vid 12)
Hur skulle ni göra?
Fast det blir ju inte mer foder, bara ändring av kg vid olika tillfällen. Om hästen inte ska frysa, dvs om man inte väljer täcke måste man ge mer foder, och ett energitätt ett. Det finns studier gjorda hur mycket mer foder en häst behöver när temperaturen sjunker under den nedre kritiska temperaturen.
Vid ökat foderintag producerar också hästen mer värme. Så med andra ord spelar det ingen roll om du kastar om kilona i utfodringen, hästen får ändå inte mer mat. Och det är det som behövs om den ska hålla värmen.