Fukt i stallet - lösning?
Vi har kallstall som är delvis isolerat, och vi brukar stänga/öppna så att stallet bara håller sig precis ovanför nollan med hjälp av hästarnas värme, vintertid är hästarna ute ungefär halva dygnet beroende på väder, kyla mm.
Stallet har enbart öppningsbara takluckor (två st) som åtminstone sommartid fungerar bra. På vintern får vi stänga till takluckorna och fönster när det blir under -10 för att hålla värmen strax över noll inne i stallet.
Men man ser att det blir kondens på väggarna osv t.ex.
Vad jag fattat så är den relativa fuktigheten det relevanta, och mängden fukt luften kan ta sänks ju med temperaturen.
Så om jag sänker temperaturen, innebär detta då att luftenblir "mättad" snabbare?
Ska jag försöka se till att byta mer luft genom att öppna upp mera? Som det är nu ligger fuktigheten tyvärr på 80-90% när det är kallt ute och ca 0 grader inne? Det är ju dock svårt att få lägre luftfuktighet inne än ute, vilket även den är rätt hög när det är snöoväder osv.
Eller ska jag snarare stänga till aningen mer (men såklart byta en del luft) och sätta in extra värme för att sänka luftfuktigheten genom att öka temperaturen?
Har funderat på att "stänga igen" mer och sätta in en luftavfuktare (ska de användas i runt 0-5 grader behövs en modell mkt. dyrare…), men de kostar ju säkert det samma som att köpa in värmekällor, och båda drar mkt ström. Problemet dock med både luftavfuktare och värmefläkt är ju att de drar runt dammet då, vilket såklart inte är bra.
Någon som har kunskap eller erfarenheter att dela med sig av?
Hakuna matata!
Teoretiskt sett kan luften inte innehålla något vatten alls när det är kallare än 0 °C, eftersom vattnet då fryser och faller ut. För att få lägre luftfuktighet är det därför förmodligen bättre att se till att det finns drag ut genom takluckorna, så att den varma, fuktiga luften strömmar ut och avger sin fukt utanför stallet, och kall, torr luft utifrån dras in. Det är en pillig avvägning att få det rätt, men den kalla luften bör dras in nedtill, så långt bort från takluckorna som möjligt, så att luftomsättningen blir så liten som möjligt utan att avstanna helt.
Alternativet är en rejäl klimatanläggning, och det kostar förstås.
Jag tror väl att det är ventilation som gäller, i regel så fryser ju inte hästarna lika mycket utan det är vi som tycker det är kallt.