Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 973 ggr
emsems
0

hopp-fråga

mirran och jag har ju nu börjat hoppa liiite mer på allvar, och jag har upptäckt en grej som är lite dumt.. hon tar i nå jääävelusiskt över hindrena, i detta skede så blir av någon anledning min skänkel dragen från sin plats och åker lite bakåt mot flanken-hållet typ. skänkeln kommer väldigt långt bak och jag tappar då balansen..

vad beror detta på för fel hos mig? alltså om hon i avhoppet tar i så min skänkel som hamnar bakåt.. vet inte hur jag ska förklara… hmm.. tänk er en häst just på väg upp över hindret. bakbenen är i marken medan frambenen är uppåt (tänk lite stegring typ). min skänkel kommer ju då automatiskt att peka neråt då.. brukar den göra det, eller vad är felet? känns skumt, har inte upplevt det förut och jag har jobbat betydligt högre än detta?

0

`jag vet inte vad som funkar för dig men jag hade samma problem förra sommaren. min tränare satte sporremmar i sadelgjorden till stigbyglarna å så fick jag hoppa minihöjder. nu ligger skänkeln där den ligger, och jag har en ovanligt stilla underskänkel i all ridning.

emsems
0

jag har funderat lite på att knyta fast stigbyglarna faktiskt.. hm.. får fundera idag och diskutera med min tränare

Milli
0

Brukar bli så för mig också på Mirre, eftersom hon tar jätte hopp över små hinder…

NinaToy
0

Min förra ponny hoppade också superhögt över, jag red med flaxiga underskänklar innan i dressyr med men jag knöt fast sadelgjorden i stigbyglarna! :P Med ett snöre…

Courage.C
0

Jag har samma problem. min tränare säger bara "trampa ner hälarna ordentligt". En del hästar är det helt enkelt svårt att ha skänkeln stilla på. Kul att man har en häst som ger gärnet iaf=)

[OliviaT]
0

Hej ! Detta låter som om din häst "hoppar dig ur sadeln" , och det är när hästen verkligen tar i och hoppar med ryggen.

Miidaz
0

#6 Är det bra eller dåligt? ^^

AliceL
0

min underskänkel är riktigt vild, och när jag försöker knyta fast den blir det bara spänt å konstigt.. men sen hänger min stigbygel ga lugnt under magen, så det blir väldigt konstig vinkel när jag knyter fast den xD

men sånna problem har väl alla, kolla lite på bilder från världseliten, det är inte ovanlgit med det du beskriver. :)

Peppe
0

mina stigbyglar har oxå blivit knutna under en lektion av min tränare. nu ligger den iaf där den ska oftast, av rädsla att hon ska knyta fast dom en gång till för det var inte behagligt OskyldigFlört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~