Bett
Hej , har lite tråkigt så, hoppas nån skriver iaf :P :
Vad använder ni för bett? Varför just det bettet? Har du haft andra bett innan å bytt? Rider du med olika bett när du rider tex , hopp, dressyr, rider ut m.m. hihi.

har alltid tredelat, hon funkar bra på det :) använde ett rakt ett tag, för längesen. minns inte varför eller om det var bättre/sämre tyvärr, har dååligt minne xD
har vanligt bett.. åsså travbett vid trav :) funderar att byta till ett "Järvsöfaxbett" :)
Har ett vanligt tvådelat i rostfritt just nu, köpt på gekås för 99kr :) Men bara för att jag inte vet hur stor mun hon kommer få, tror jag ska ha ett sweet iron sen, mest för att dom oftast är tunnare än vanliga i rostfritt.

#3 har du vart på gekås nyligen ? Isf, hade dom många olika sorters bett , o i olika storlekar ?
va typ jääättelängesen jag va där sist :S
Nja, jag var där förra veckan senast… Hade rätt gott om bett, ja :)

#5 ok =)
Tar ju bara 40 minuter eller nåt, så det är lätt värt att åka dit då och då :P

Jo det är rätt gött :P så när lönen från andra jobbet åker in på kontot så ska jag fasen åka dit ! Asg, behöver egentligen inte köpa nåt men jag köper ändå :S hela tiden :)

#8 låter bekant.. har bara ett skpå fyllt med schabrak och täcken och skydd/lindor. :'O
på ena fjordingen jag ska hyra har dom ett postkandar på. jag kommer att prova ett vanligt tre delat äggbett.. eller skarpast ett pelham, hon kan bli guda stark säger dom
jag har blivit ett stort fan av tredelat.
annars har jag alltid ridit på vanligt tvådelat.
#10 Rider dom på ett postkandar…? Hmm, ja det kan man väl också göra om man vill, antar jag :P

lal , jag rider med ett vanligt tredelat bett =)

kan ngn förklara/lägga in bild på postkandar..? vet bara att det är skarpt ..

Är inte det ett körbett?
Jo, det var därför jag undrade om det verkligen fanns folk som red med det också :P

Usch det där såg starkt ut. STicker hästen annars eller vad?

från ett ämne te ett annat, har ni hört talas om sadelmärket Olympic ? lr a d e kanske inte märket men iaf , min förra sadel står d iaf olympic "på" har hört talas om att dom vart dåliga i bomen , blivit snea lätt hit å dit. min förra sadel va en sån å den blev Väldigt "sne" å ojämn, hmm , aja nån som vet ? har försökt hitta sadel märket på internet men hittar inte riktigt så mkt om det som jag vill hitta,

Jag har olympic nu tror jag.
Jag ahr alltid tredelat tränsbett till Lykka. Det är det som fungerar bäst på henne, hon lyssnar bäst på det. Innan red jag ut och hoppade på en GummiPelhamStång.. Man kan rida henne på det, men hon går bättre på tränsbettet :)

jag har ett rakt bett med fasta bettringar ett såkallat "muffbett" funkat jättebra på Schess då han är väldigt känslig i munnen, och det är ett väldigt snällt bett :) Red på tredelat innan man det tyckt ehan inte alls om, gick och kastade med huvudet..

Jag har tredelat tränsbett just nu, men varierar med rakt tränsbett. Innan hade hon ett i gummi med äppelsmak.
Men nu måste jag byta igen, så fort man samlar upp henne går hon och tuggar på jätte mkt, funderar på att pröva bettlöst också.

Just nu rider jag bettlöst.
Annars på ridbanan rakt Billy Allen bett med rörlig mittdel och när jag rider ut brukar jag ha ett combinationsbett
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Rider med tredelat, vad är skillnaden med att rida på tre delat och vanligt tvådelat?
Between - Ett tredelat ligger oftast mycket bä'ttre i munnen på hästen, eftersom att den formar sig bättre. Risken med ett tvådelat är väl att det kan trycka på lanorna?? Eller det kannske är så med alla bett? är inte så himla insatt
nja jag vet inte varför dom har post kandaret på henne, jag kommer att prova tredelat, eller ett sådant där tredelat fast med långa parerstänger längs sidorna. svårt att förklara, mässr för att hon ska lära sig tygel tagen bättre, lite seg att svänga

Jag rider Jätten på antingen pelham eller vanligt tvådelat med fasta ringar till vardags. Tävlingsbetten är ju kandar för honom.
#29# Tredelat med parerstänger = Tredelat fullcheek

vi har 3 delat på mammas häst och 2 delat på min shettis(hon har aldrig träns)

Trivs bäst med tredelat, alla mina hästar har det. Använder det helt enkelt för att det funkat bra och är ett relativt snällt bett.

har tvådelat gummibett nu. fick med honom ett tvådelat "rostfritt" men det var väldigt stort, 14 cm, provade med kompisens tvådelade gummibett som var 13,5(en halvcm mindre iaf) och det verkade ligga bra, fick tag på ett tredelat gummibett som var 12,5 och det såg också ut att passa. antingen är hela stallet blinda lr så fibblar han med betten så att de ser lagom ut trots att de är väldigt olika stora. men numera har jag kompisens 13,5 gummibett med äppelsmak.
Jag rider på Hacka more ( Hur det nu stavas xD ) och på "vanligt" tredelat :P

på Lucky varierar jag mellan rakt bett m. fasta ringar och fullcheek. dom två funkar bäst på han. Hade innan 3-delat m. fasta ringar. Tyckte han gick jättebra på det, men efter att ha provat dom andra 2 varianterna så går han 1000 ggr bättre. Han är väldigt känslig i munnen.
Rider väldigt ofta även bettlöst, t.ex. i repgrimma, men även sidepull och hackamore.

Använder ett tvådelat D-ringsbett.
Maggan är krånglig med bett men detta funkar super! : )

Postkandar är utformat för att köras på, men fungerar utmärkt att rida på, liksom alla hävstångsbett…
Det är INTE starkare än ngn kandarstång eller pelham som har lika långa över och underskänklar…
Between, skillnaden är att det är en mer brytpunkt ;) Får på så vis en annan passform. Att tredelat ofta ligger bättre i munnen än tvådelat är ren BS, det beror fult ut på hur hästen ser ut i munnen och vad för tvådelat och tredelat bett vi tittar på. För de kan ju utformas olika med…
Eve, tvådelat trycker sällan så väldig tmkt på landerna eftersom de lyfter snett upp ifrån dem. Är större risk för just det problemet med ett tredelat.
Windy går på tredelat tränsbett och det fungerar bra.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

i skogen har jag ett kimbelwick, tycker jag är väldigt bra för min häst är stark. sen i dressyren har jag ett vanligt 3 delat. sen i hoppningen har jag det nya sprenger betten och det ärlskar min häst 3 delat också.

3-delat