När ska man börja hoppa?
Såg en tjej som hade börjat hoppa med sin nyss inridna ponny.. 3½ år gammal. Jag tycker att det låter lite tidigt
..
jag tycker nog inte detta är något som ska diskuteras här..
Oavsett hur mycket löshoppad eller hur mycket muskler hästen har tycker jag det är för tidigt att hoppa med den. Jag tycker nog inte man ska ha löshoppat hästen så mycket vid den åldern heller. Det sliter ju på benen, hästen har ju inte ens växt klart..
Men jag tycker nog att du ska ta bort länken till bilden, så länge personen är anonym kan du ju klaga hur mycket som helst, men med bild blir det ju att hänga ut nån..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#3…Vill bara höra andras åsikter om det här då jag inte är så väldigt erfaren i det här ämnet..
jo, men alex har helt rätt i det hon säger, att det blir att hänga ut någon, och det är inte det vi ska göra, så jag föreslår också att du tar bort bilden.
Har gjort det 

Tycker man kan löshoppa hästar inann de är inridna för att se eventuell potential till hoppning och kanske rentav till försäljning? jag hade inte köpt en häst utan att se hur hopptekniken är…. :P 3½ ålder är helt ok att hoppa om man typ hoppar 10-20 cm hinder… och skyndar sakta!!!
#4 Är inte löshoppning en del av treårstestet? (jag är inte riktigt insatt i det här, så jag kan ha helt fel)
Angående om hästar bör hoppas eller ej så får man ju se lite till individen hur pass fysiskt och mentalt mogen den är. Men jag tycker nog att man ska skynda långsamt och hellre vänta lite längre ändå.
#9 Det har jag ingen koll på, och visst klart man kan löshoppa hästen nån gång innan den är tre år, jag syftade mer på att hoppträna. Ursäktar om det inte framgick. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#9# Jo, det är det. Det ingår i 3 års testet.
Såg inga bilder eller så. Men tycker att man kan visst hoppa små hinder med måtta om man nyss ridit in hästen. Det beror ju på hur mycket man hoppar eller gör. Man kanske bara prövar några ggr. Och löshoppar hästar gör jag redan vid 1 års ålder någon gång. Longera med. Men inte många ggr eller ofta. Man ska alltid skynda långsamt när det gäller unghästar.

Alltså när du säger att hon börat hoppa hästen, det kan ju betyda vad som helst i stort sett…
Hoppar hon höga hinder? Hoppar hon hela banor? Hoppar hon flera dagar i veckan? Eller vad..?
Sedan så beror det ju en hel del på hur färdig hästen är i kroppen.. Finns ju hästar som fortfarande ser ut som rangliga åsnor vid tre års ålder och hästar som redan ser ut och nästan är som vuxna hästar i kroppen…
Vad jag förstår så hoppar hon hinder på ca50-70cm med ryttare. Vet inte om hon hoppar bana med henne..
Harry o jag har precis börjat ta oss an Grand Prix hinder i klassen 30 cm…. :P
Jag leder hono möver hindrena och hoppar själv också, så när jag är trött så slutar vi…. (vilket går jädrans kvickt :D)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Det beror ju helt på vad det är för häst! Jag började hoppa min häst vid den åldern, dock mest bara bommar och minikryss, men trots allt hoppning.
Det kvottar hur de ser ut i kroppen, jag tycker det är så fel att hoppa med en häst som är så ung! De är inte färdiga i växten då ens. Jag tycker det är viktigare att rida in den ordentligt i dressyren för och rida den ett par år innan man tar sig an hoppning! Jag tror t.om att det kan påverka hästens växt om man börjar förtidigt med hoppning. Det är nästan som att försöka rida in en häst på 2 år. De orkar ju inte göra någonting, inte ens slänga av en. Nä, vänta med vad allt heter som innebär " flygning " ett par år efter att du ridit in hästen ordntiligt i markarbete. Någon som tycker jag är dum ?
Jag tycker att man kan börja ta lite småskutt inget seriöst… Och tex hoppa över ngn LITEN stock i skogen….

Om man inte utsätter hästen för ansträngning så stärks ju inte senor och ligament. Allt i lagom dos såklart, men en häst som "skyddas" under hela sin uppväxt blir ju svagare snarare än starkare. På Hjälmskyl har man ett helt projekt om detta. Första kullen är nu 6 år tror jag, men tanken är att fostra starka och tåliga tävlingshästar i hoppning. (Självklart är det totalt motsatt effekt om hästen rör sig marginellt under sina tidiga år och sedan utsätts för hård ansträngning i form av höga hinder medan den fortfarande växer.)
3 och ett halv år är ingenting, att ha för bråttom kan få unghästen att inte vilja mer när den blir äldre.