Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1729 ggr
majaliten
0

Vatten på vinter?

Hur löser ni detta med vattnet på vintern ? Vad tycker ni om termobar är det så bra ?

Tusen
0

I 15 års tid har vi vatttnat våra, som går på lösdrift året runt, med ljummet vatten mist 2 ggr om dagen. Det är jättejobbigt speciellt när det är riktigt kallt (ner mot 15-20 minus) så i år tänker vi köpa en  Thermobar. De är nog inge sämre än det altrernativ som vi har idag. Glad

Sarah
0

vi släpar hinkar och dunkar och fyller på ute och i hinkar i boxarna. nu när det är så kallt fyller morgonfodraren allt på morgonen och kvällsfodraren allt på kvällen. ett riktigt skitgöra.

[Rakach]
0

Ja det är inte mycket annat att göra än att bära in vatten. Och ibland röra om i det så det inte fryser lika snabbt. Känns inte så jobbigt, men det är såklart mer bekvämt att kunna fylla med vattenslangen när det inte är minusgrader ute.

En Thermobar tycker jag verkar bra och om man bor längre upp i Sverige och har mer minusgrader än här skulle jag investera i en sån.

Agto
1

Vi bor i Blekinge och byggde vår egen termobar med lite större murar balja och jag har inte ångrat det en sekund. Eftersom vi är borta hela dagarna på jobb så har vi inte möjlighet att serva hästarna med vatten under dagen. Känns också som de gillar det ljummna vattnet bättre än iskallt för de dricker det bättre. Vi fyller upp vattnet på kvällen och sedan har vi gjort ett lock till som vi lägger på och på morgonen när vi släpper ut dem så tar vi bort locket och våra fyra hästar klarar sig hela dagen. Väldigt arbetsbesparande och förhoppningsvis förhindrar de kolik pga av att de dricker för lite.

Det är tredje vintern med baljan och sladden med termostat kostade ca 1000:-. Murarbaljan kostade knappt hundring och sen hade vi lite spillbitar av playwood som vi byggde ihop en låda av. Köpte frigolit för mindre än 100-lappen och stoppade i lådans botten och sidor. Tejpade fast värmesladden på utsidan av baljan och stoppade allt ihop i trälådan. Ett litet rep att binda fast baljan vid tex staketet så att hästarna inte kan dra iväg eller välta baljan för då är det risk att de drar ut sladden i hagen.

Vi gjorde vår balja lite högre för vi har en som alltid försöker tvätta fötterna i vattnet så vi satte fötter på lådan och det är även en fördel att slippa markkontakten.

Kan verkligen rekomenderas! Gör det till ett stallprojekt så blir det ju kul att bygga också ;-)

Ove-D
0

#4 har du någon bild?

CelsiusT
0

Har byggt en egen. Lyckades få tag i billiga grejer så det kostade bara några hundra. Annars är det väl värmekabeln som kostar. Tog inte lång stund att bygga, kanske en halvtimme och sen fick det stå inne över natten och dan efter var den klar att använda. Körde med två murarbaljor, frigolit, fogskum, värmekabel och lite silvertejp. Och ett rep att binda fast den med. Supernöjd! Fungerar väldigt bra.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Har byggt en egen. Lyckades få tag i billiga grejer så det kostade bara några hundra. Annars är det väl värmekabeln som kostar. Tog inte lång stund att bygga, kanske en halvtimme och sen fick det stå inne över natten och dan efter var den klar att använda. Körde med två murarbaljor, frigolit, fogskum, värmekabel och lite silvertejp. Och ett rep att binda fast den med. Supernöjd! Fungerar väldigt bra.

CelsiusT
0

Kör ut vattnet med H2go-bag som jag lägger i skottkärran, med stort hjul så går det fint att köra för jag har grusväg eller asfalt till alla hagar.