Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4013 ggr
CelsiusT
0

lyfter bakbenen högt

Tog precis in hästarna och den ena lyfte bakbenen väldigt högt och såg ut att vara kall, eller ja, han skakade lite men kändes inte kall egentligen. Kan ju vara att han hade ont som gjorde att han skakade. Dom går ordentlig vinterpäls och går utan täcke. Det har varit uppehåll, sol och minus tio ute. Jag undrar vad detta kan vara. Kan det vara korsförlamning? Vad ska jag göra? Jag har nu ställt in honom och satt på ylletäcke och gett inom ordentligt med hö, han får inget kraftfoder. Är han inte bättre imorn så ringer jag ju såklart veterinären. Men eftersom jag inte vet vad det är så blir jag fundersam och osäker på hur och vad jag ska göra.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

Är det barfrost hos er? I så fall är marken hård och otrevlig och det behöver inte vara värre än "hallå, mina fötter känns skumma". Kolla att inte ballarna verkar ömma och svullna - det är lätt att de blir "misshandlade" av den ojämna, hårda marken som blir när upptrampade delar av hagen fryser stenhård. Det blir ju som att gå på makadam helt plötsligt. Och dina hästar går väl barfota?

Onda fötter ger också spänd rygg, så det kan komma den vägen. Om han ser OK ut nu på morgonen kan det vara så enkelt, men annars bör du nog konsultera veterinär.

CelsiusT
0

Han var sådan även från hagen och där är det asfalt, han var även sådan på stallgången. Nu på morgonen var han helt okej, inget konstigt alls. Jag kom även på att det blivit is i svansen och misstänker att han tyckte det var äckligt när det slog mot benen. Om det uppstår igen under dagen ska jag prova att binda upp svansen och se om det kan varit det. Han var helt okej i benen, leder och ballarna igår. För säkerhets skull så slängde jag på ett täcke idag, speciellt eftersom det snöar idag, så han inte blir kall och spänd i ryggen (kände dock inte att han hade ont i ryggen igår när jag tog in honom).

Linnea
0

Kan ju vara så att han kände sig stel i benen om han stått stilla länge i kylan. Han kansek bara ville mjuka upp lederna lite då känns det snabbt bättre.

Skynda långsamt så går det fortare.

CelsiusT
0

Fast han gick så hela vägen från hagen till stallet, säg 300m. Sen gick jag en vända med honom på stallgången och då var han lika dan.

Brollan1
0

När jag har ont i fötterna så går jag ochså konstigt på plan väg. Knöligt i hagarna.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Sarah
1

Låter inte som korsförlamning och det vore konstigt iom att de inte får kraftfoder.

Agto
1

Vår ena häst var så där när marken frös plötsligt och blev knölig. Han hade tunna sulor och var oskodd så han hade helt enkelt ont i fötterna och sedan stått och spänt sig och var helt uppdragen i magen. Han hade hittat en flathäll i hagen och där stod han utan att vilja gå in med de andra hästarna. Vi fick leda honom försiktigt och när han kom in på den mjuka bädden och fick ylletäcke på ryggen så började han slappna av och efter bara en kvart började han äta hö och sen blev han mer och mer som vanligt.

Nu är han skodd och det har inte hänt igen men om han får nya problem så får vi sko honom med sulor också. Glad

CelsiusT
0

Ja det har inte varit något mer av denna varan. Tror antingen det var isen i svansen (som jag klippte så det inte kommit mer) eller att han blivit kall och hade ont i ryggen, kanske en kombination. Han har inte gjort så något mer sen iaf. Men jag håller såklart koll på det fortsättningsvis om det dyker upp igen.