Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3620 ggr
Believer
0

Hur gör ni vid åska?

Hur gör ni när det åskar och blixtrar ute? Vill ni ha hästarna inne eller ute?

Själv föredrar jag att ha mina ute (om det inte är ett jädrans skyfall vill säga), jag ser hellre att dom blir rädda för allt dunder och brak ute, där dom kan springa iväg, än att dom står inne och får panik och river hela stallet. Men nu blir ju inte mina hästar nervvrak när det åskar, men iaf =P

DojoKelder
0

lite åska är väl ingen fara.. våra är ute!

Believer
0

precis, men vissa är ju såna att dom tar in hästarna vid minsta lilla muller. alla är ju olika hehe

Believer
0

ingen annan som vill kommentera? =P

Cilla89
1

mina är ute..

DojoKelder
0

#3 folk är nog inte så aktiva ikväll.. verkar faktiskt va lite smådött här..

mazze
0

Hmm, mitt inlägg försvann.

Har ute om det inte är allt för djävligt. Härom dagen skulle vi gå ner med hästarna till hagen när det började åska. Slutade med att jag gick ner senare när det var över. Det blixtra o dundra samtidigt hela tiden, höll väl på bortåt en timma. Hos mamma hade det haglat något enormt, hennes trädgård e förstörd :(.

Är det bara små oväder kan hon gott vara ute =)

bebbe
0

mina är ute

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Mandysan
0

Om det inte ösregnar är dom ute…

E_hjo
0

Min är ute, hon bryr sig inte ett piss om åska!  =D

Believer
0

nee jag tycker inte heller det är så mycket aktivitet här inne nu ikväll suck. jag som e tillbaka o allt. haha skämt å sido.

mazze
0

Nee, lite dött. "Ser" inte ens Gejsa? Men ja e ju här =)

Ledin
1

Om det smäler å far är dom inte lugnare inne så vi har dom ute.. Och skulle olyckan vara framme så säger jag att dom är iaf inte inne, lättare å rädda livet på osv. Vid storm tja här e det platmark så långt ögat når inte mycket skog alls Ledsen här omkring. Så vid för mycket blåst (inte ofta) så e dom inne tyärr, dom hagar som inte finns träd ja där får dom gå ut i, men i omgångar så att säga. Annars så går inte hästar sönder av väder å vind brukar jag säga men här är det BLÅST så e det blåst.

Loa-bg
0

Ute. För vårt stall är högt och slår det ner i det är de utom fara. ingen av mina hästar hittills har brytt sig om åskan. De har ett tak att gå in under om det regnar mycket.

divansson
0

inne

gejsa
0

Ha, ha välkommen tillbaka belivier.

Ser inte ens gejsa skriver du mazze! Är jag här jämt tycker du? *skrattar* Ni är roliga.

Jag tog in våra hästar när det började att åska som fasiken för några dagar sedan här hemma. Men vi skulle ju ändå ta in dom då. Visst har jag dom hellre inne i stallet än under ett träd. Eftersom dom flesta har skor på sig och blixten dras till hästen då. Vet tre hästar som dött av blixten. En i Strömsholm, en i gunnarskäl och en i bälgiviken dom senaste åren. Det är dom jag vet så det finns ju fler ändå. Det är ju bara inom några mils omkrets hit.

Saxo
0

#15 en häst som stod ca 2-3 km ("fågelvägen") från stallet där jag har min häst blev träffad av blixten lr vad det nu va , den fick avlivas iaf (det var nåt sånt kommer inte riktigt ihåg , tror det var förra året det hände iaf) =/

gejsa
0

#16# Vad konstigt det blev när du skrev.

Saxo
0

#17 aa det blir så ibland , vet ej varför . trycker inte på någon "knapp" iaf =/

gejsa
0

Lustigt det måste du felanmäla till grabbarna här.

Saxo
0

#19 jepp ja får göra det =)

davidia
0

ibland står domute,och ibland står dom inne.förra året stog dom ute helasommaren även när det åskade och det gick bra.samma året där innan.men här omdagen då stod dom inne.

JMax
0

Mina går på lösdrift så de bestämmer själva men de brukar stå ute.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

lisette
0

saxo. du har nog kommit åt knappen som gör att din text blir högerjusterad.

reddie
0

Min går ute, har inget stall hemma på betet. Och än så länge har det inte åskat något

Rita-S
0

Min Nikita fick va ute. Det är större chans att det slår ned i stallet, enn i hästen ute i hagen. och har man en lynavledare på taket på antigen stall eller hus(eller båda) dras lynet nog heller dit och inte till djuren :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

moa
0

Mina får gå ute. Har ångest för att åskan ska slå ner i stallet och hästarna brinna inne så dom får gå kvar ute.

AusaBausa
0

har också mina ute…dock så sprang jag ner till stallet mitt i natten en gång för o ta in min gamla shettishingst när det åskade och vräkte ner…gissa vad som skrämde honom? Inte var det åskan för han stod lugnt o betade(trots han var ensam i hagen o utan regnskydd), utan han blev livrädd när JAG kom ner farande till hagen…vågade knappt inte komma nära mig!

linnrisedal
0

eftersom att våra inte går på lösdrift går de inne på dagarna, men om mina hade gått ute på nätterna hade jag låtit de vara kvar ute, de har ju skydd att gå in under.

jen
0

jag tar upp mina i vinterhagen när det är åskväder eller ställer in dom.

för på betet är det bara öppet fält, då är risken stor att det slår ner där. i vinterhagen är det mer skyddat

Saxo
0

#23 hmm kanske  =D får kolla noga om nått e intryck :P

Lyrik
0

Inne om jag har tillgång till stall, vilket jag har i år, denna sommar.

[Maari]
0

Våra hästar är livrädda, så dom får gå in.

wewwa
0

Om det bara mullrar lite på långt håll är dom ute, men annars brukar vi nog ställa in dom…

Fabbe
0

Vårat sommarbete ligger inte vid stallet så dom får gå ute om det börjar åska

Mangis
0

Hjelmskyl har varken plats eller möjlighet att ta in de ca 60 lösdriftshästarna på stall. De fick för ett par år sedan ta bort en gammal ponny som de misstänker träffats av blixten, men det är den enda incident de haft. Alla hagar har tillgång till både ligghall och träd så jag är inte orolig. (Det skulle ändå inte hjälpa…)

Nutten
0

På sommaren när de grå ute dygnet runt så står dom ute i ur och skur, skulle inte ta in dem för vanlig åska och störtregn. Det är ju oftast rätt varmt när det regnar och åskar.

[OliviaT]
0

är det åska står dom ute, men om det tregnar och blåser kallt får dom stå inne :)