salt sten
Ni som har unghästar, när kan man ge dom saltsten?
När jag fick hem Nicole var det nån som sa till mig att jag inte skulle ge henne en salsten för tidigt, eftersom föl inte själva kan reglera saltintaget som en stor häst. (Nicole är mitt allra första föl och jag känner mig ganska så grön i ansvaret för en "liten")
Men jag gör mitt bästa och försöker använda suntförnuft så mycket det bara går…men vissa saker måste jag fråga om…frågar man inte så lär man sig inget.

Jag har alltid mineralhink och saltsten till mina, Nicole är väll en 8-9 månader och då är hon ju en unghäst och inget föl.
Ja förlåt , hon är ju en unghäst nu! Hon är tio månader, tiden går så rysligt fort. Med andra ord så kan jag sätta upp en saltsten åt henne i boxen (?)!
nu har jag ingen koll alls på för å så, men om du sätter in en, så kan du väl bara lägga in den någon timma under uppsikt å sen ta ut den? som någon slags invänjning?

#2 Ja absolut, sätt in en saltsten du.
Mina har saltsten året om, oavsett ålder. Det är aldrig ngt problem. Inget föl står o slickar i sig salt hysteriskt här i alla fall,
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#2 jo tack jag vet att tiden går fort för snart två år sedan så var min en ullig gullig fölunge, nu är han en stor och busig hingst. Man får bara se till att man hänger med lite för anars tår man där med en häst som bara har blivit behandlad som föl och ska ridas in. Det är mycket viktig tid som kan gå förlorad.

Tror att det bara en första månaden som det är så att man ska ta bort saltstenarna.
Tack för alla svar ikväll får hon in sin saltsten!