Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 1288 ggr
HoRsE--LoVeR
0

Få hästen att gå ner på knä?

Hej, jag undrar om man kan lära en stor häst, ca 180 cm i mkh att gå ner på knä/"buga" när man ska sitta upp, om man inte har pall eller nåt sånt?

Tar hästen skada av det?

Praefatio
4

Man ska inte använda sådana tricks i sådana syften. Att buga och resa sig med ryttare på ryggen sliter enormt på hästens kropp.

[Rakach]
5

Du kan alltid lära hästen att buga, men att göra det för att komma upp kommer att slita mycket. Bättre att ordna en pall eller annat för att komma upp.

HoRsE--LoVeR
0

ok tack för svaren! :)

Mantissa
0

Om hästen är så stor och du är lätt så tror jag inte den tar skada av att den reser sig med dig på i undantagsfall. Naturligtvis inget som ska ske på grund av lathet, men jag kan tänka mig att det kan hjälpa i extremsituationer.
Har sett hästar göra detta på flera uppvisningar. Det är naturligtvis vältränade hästar vilket din också bör vara. Jag vet en tjej som lägger hästen på uppvisningarna och även sitter på den liggande hästen då den reser sig. Kanske det sliter mindre endå då hästen använder mer bakben för att ta sig upp från liggande, men jag gissar bara.

Ang HUR man lär dem så finns det böcker att låna på biblioteket om trickträning av hästar. Lycka till!

Spiritinthesky
2

Tror det blir bra mycket enklare att få tag på en pall än att lära h*n buga iaf :D

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Mantissa
1

#5 Absolut:) Men oavsett varför man gör det så kan trickträning vara ett kul och givande sätt att fördjupa komunikationen med sin häst.

CelsiusT
0

Det är ju alltid kul att trickträna och att kunna använda tricken till situationer är väldigt kul. Tror inte heller att det är nyttigt att varje dag låta hästen buga för att man ska kunna komma upp. Men att använda det om man tex ramlar av/behöver sitta av om man rider barbacka kan ju vara bra. Men då är det nog bättr att lära hästen att lägga sig ner än att bara buga. Dels lättare att komma upp på en liggande häst och dels så tror jag det sliter mindre.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mantissa
0

Mitt största bekymmer skulle vara hur jag skulle ta mig NER från en häst på 180!! :O

Mantissa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är en som förespråkar det

Uss
1

#8 fallskärm? ^^