Lösdrift?
Hej!
Jag funderar på att börja ha mitt gotlandsruss på lösdrift till nästa år då han älskar att vara ute. Dock har jag inte så mycket erfarenhet av lösdrift då jag endast har haft mina hästar i box osv. Vi ska bygga lösdrift här hemma på gården och två hästar till kommer gå med honom på lösdriften.
Jag vet att de ska ha ligghall, fri tillgång till hö osv osv. Men hur gör ni som har era hästar på lösdrift? Får de endst hö eller de får kraftfoder också? Hur ofta gösslar ni ligghallen? Berätta gärna lite om hur ni gör med era hästar på lösdrift, fodring m.m. :)
Min häst går på lösdrift, men får tyvärr fodringar och inte fri tillgång på hö då hagkompisens ägare inte vill ha det. Försöker dock bearbeta henne..
Vi mockar 1-2 gånger om dagen i lösdriften till våra två hästar som bor där. Det behövs i och med att i alla fall min häst helst står där inne hela tiden, han verkar tycka det bästa med att gå på lösdrift är att han slipper vara ute i hagen om han inte vill..
Min häst får lusern utöver hösilaget, får fodra upp med mycket lusern då han inte får de hö han behöver. Får drygt 15 kg hö om dagen, men verkar behöva mer för att hålla hullet.
Våra har fri tillgång på hö/silage. Vi spärrar av kring silagebalen några timmar om dagen för att hästarna ska utnyttja hela hagen och inte bara stå och glo vid balen, samt för att inte slita på marken kring balen så hårt. När det är avspärrat har de mängder av hö i hönät på olika ställen i hagen, så att de får vandra runt och leta lite. Bra aktivering!
Vi mockar runt balen och i ligghallen varje dag, på rullande schema. Det är fyra hästar som går där, i ligghallen brukar det bara ligga någon enstaka hög men det är jätteskönt att hålla efter så att det alltid bara tar 10-15 minuter att mocka överallt.
Vi är två hästägare av tre som ger kraftfoder, eftersom våra hästar inte är speciellt stora i maten och inte får i sig tillräckligt för att hålla hullet på sina svårfödda kroppar. Den tredje ägaren har två väldigt lättfödda hästar och ger vad jag vet bara en näve mineraler. Våra hästar får helt enkelt kraftfoder efter ridningen, när vi har sadlat av.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Vi kör ut skiten till våren med maskin och ströar på rikligt med halm över skiten som blir. _vi ställer en rundbal med halm inne i ligghallen och hästarna sprider den själv. Då har dom dessutom ngt att pyssla med :)
Våra hästar (Shetlandsponnyer ) får fri tillgång på hösilage.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Fri tillgång, kraftfoder får ägaren göra som den vill med. Stor ligghall som mockas regelbundet och fylls på när det behövs, vilket inte är ofta.