Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1375 ggr
Mantissa
0

Dansande hästar

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur går det till när de lär hästarna det här? Ser så märkligt ut, som om de försöker sparka ihjäl ormar eller något :S

Gia91an
0

Ingen aning. Men tycker det ser hemskt ut.

Som om de är livrädda och fått stryk när trummorna ljuder…

Ser ju ut som piskslag på den vita hästens bakdel tex…

Men jag kan ha jättefel. Har ingen aning!

examynia
0

ser inte klokt ut tycker jag:S

Emshify
0

Gud vad skumt… Ser inte särskilt schysst ut mot hästarna tycker jag… Obestämd

Praefatio
0

Den första rörelsen påminner om en vädigt hetsig och påtvingad version av den akademiska ridkonstens terre a terre (youtube-länk), dvs en långsam jämfota-"galopp". Om den utförs rätt är den rätt fräck rörelse att beskåda… här ser det bara otrevligt ut. Vad det andra ska föreställa förstår jag inte alls, ser inte roligt ut i alla fall.

Gronstedt
1

Du milde, vilken samlingsgrad! De hästarna lär ha ländmusker i alla fall … Jag tyckte ingen av hästarna verkade vara rädd, de jobbade villigt vid hand och såg avspända ut när de gick ur rörelsen.

Jag såg inga piskslag eller märken efter piskslag. Skimmeln hade några rejäla ärr vid bakknät, det var det enda jag såg i den vägen.

Min gissning är att detta, som den mesta dressyr, kommer ur stridsridning. Hästarna ska kunna lyfta framfötterna och flytta sig på bakfötterna utan att lyfta ryggen mer än nödvändigt från horisontalläge - för att ryttaren inte ska flyttas bort från fienden. Och hästen ska kunna stampa med alla fyra fötterna för att trampa ihjäl fiender på marken utan att lyfta ryggen mer än nödvändigt från horisontalläge. Inte mer extremt än piaff, men i annan takt. Många hästar ser inte speciellt nöjda ut när de piafferar heller … Och den stora samlingsgraden är ju en perfekt förberedelse för skolor över mark, som också är viktiga i strid till häst.