vad ska jag göra?
en vän till mig kan inte behålla sina hästar utan behöver bli av med två shettisar, ganska snart.
hon vill att jag ska ta dom på foder så hon vet att dom har det bra.
vill hjälpa min vän, men stallet är ju verkligen inte färdigt som ni själv ser.
de skulle ju kunna gå ute om jag får upp ett vindskjul, de hade nog mått bäst av det.
vad hade ni gjort?

kolla detta vindkydd, jag vet inte priset från sidan om du vill läsa om annat

Man behöver ju inte köpa ett komplett vindskydd. Man kan ju även bygga ett eget. Det måste ju bli billigare. Men vad ska du göra med två shettisar då? Har du några barn i närheten som kan rida dom eller?

man behöver ju inte köpa ett. jag har läst om att bygga ett i presenning med plåt/plasttak och det är ju bra och billigt.
den äldsta av shettisarna är både körd och riden. jag kan köra honom, den yngsta är varken inkörd eller inriden, jag ska fixa inkörningen.
vi har en massa barn i släkten som gärna vill rida och som kan rida. det är inga problem.
det kostar inte speciellt mycket med shettisarna heller. jag gör det för att hjälpa min vän.

Nej, två shettisar kosar väl i mat ung som en stor häst. Men dom kan ju bli sjuka så man måste anlita veterinär. Hovslagare kostar. Bara för att dom är små så måste dom ju verkas var 8:e vecka ev ha skor på om ni kör mycket osv. Det är ju inte gratis precis. Men tycker du att du har nytta av dom så är det väl inte så mycket att fundera på.

Låter svårt att bygga nu vid denna års tid ju.
mvh Linda

-Men stallbygget blir nog perfekt!!
Önskar dig all lycka till med byggandet!
-Spännande!!
MVH Linda

förhoppningsvis så går tjälen ur marken snart. :)
i värsta fall får jag göra ngt provisoriskt i stallet.

-ja det skulle ju kunna fungera, har du hagar fixade?

Ja men dåså, då får du väll göra så att de kan använda stallet som lösdrifts stall kanske

-Härliga stolpar!

tyvärr är hagen en bit från stallet så det funkar inte plus att man måste gå över en bro för att komma in i hagen.
stolparna fick jag gratis av min granne sågverket… tänkte gå in o se om jag kan få ett gäng till.. =)
stallet sett från hagen…

Tänk på att om du bygger ett vindskydd så måste det förprövas av Länsstyrelsen INNAN du bygger det. Du måste skicka in dina ritningar på vindskyddet o få dem godkända. Gör du inte det kan du få böter om de hittar ett vindskydd som du inte fått gdk. Och jag kan ju säga direkt att ngt med presenningar kommer de inte godta. Det måste hålla alla mått och vara stabilt och anses säkert. Tyvärr. Böterna är upp till 5x6000:- om du har otur.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Lisette, min lilla B-ponny hon är bara 100 kr billigare i månaden än vad den stora New Foresten var om man nu räknar ordinarie pris på hö. Det som kostar det är hovslagare, mineraler, avmaskning, utrustning, träckprov mm. Där är det ungefär samma summa som för en stor häst. Avmaskningen går ändå inte jämt ut så även om hästen får mindre så blir summan samma om jag ska avmaska efter hästens vikt. När det gäller mineraler så får mina fritt och det går åt ungefär lika mycket per häst och jag har ingen storleksrabatt varken hos hovslagare eller veterinär. Men tycker du att det är jätte kul att köra och vill ha en/två kör ponny då är det underbart roligt med en liten ponny. Men tro inte att det är billigare med små hästar.
#14 Jag tänkte mig nog vindskyddet just som en provisorisk lösning som även kan fungera som skugga på sommaren, som permanent ligghall så krävs det mer. Där jag bor så gör dom ingen förprövning om man har färre hästar än 4 då kollar dom när det redan är byggt. Förprövning gäller ju när man inreder stall också, så man måste hålla kontakt med dom.
Men som sagt jag vet inte pris på det flyttbara vindskyddet men det skulle kunna vara ett sätt att få en tillfällig lösning för det är lite bökigt att bygga nu med minus grader ute.

# 14 det gäller bara när man har mer än 4 hästar, likaså när man inreder stallet.

#15 jag tror knappast att de kommer att kosta mig 1200 i månaden som tosan gjorde. vad som kommer att kosta är höet, halmen (eller torv om jag fixar i stallet), fodret (vilket de inte får speciellt mkt av) och hovslagaren. han tar för runt omskoning 500:- och en verkning kostar 150:-.
de är inte ens över en meter i mankhöjd, varken far eller son. ska kolla med min vän vad de får i käk nu.

1200-1500 det håller jag nog alla min tre för som det är nu
Ametist 2år blir stor D och Athena D och Kiara B 

#16 inte enligt min kommun iaf. Det är ett krav på tillstånd att hålla häst om man har fler än 4 ja, men även om man bara har 2 så måste de ha vindskydd och man får inte uppföra ngt utan tillstånd eller förprövning av detta av länsstyrelsen.
Provisoriska skydd godkänns inte. Man får inte ens sätta upp en V formad vinkel i en sommarhage utan förprövning, och den informerades jag om att den aldrig skulle bli gdk iaf.
Så tillstånd för att hålla häst är en helt annan sak än att få tillstånd att sätta upp vindskydd. Förr hade de inga krav, men om du kollar i reglerna så ser du att man måste förpröva. Du får inte ens köpa ett färdigbyggt vindskydd eller ex de bågformade ligghallarna utan att ha fått det förprövat innan du ställer det i din hage.
Säg ngt de inte har regler för numera och skall ha rätt att kontrollera.
/Cattis

Vår granne ringde och frågade vart hon skulle skicka ritningarna till stallet dom planerade att inreda och hon fick till svar att dom inte vill ha några ritningar om det är färre än fyra hästar. Jag vet att djurskydds lagen säger annorlunda men i vår kommun så jag dom efterbesiktigar i stället.

jag får väl ringa kristianstad kommun på måndag o se vad dom säger.

Det är ju olika regler från kommun till kommun. Man måste ringa och fråga vid resp kommun. Så är man på den säkra sidan.

jag pratade med djurskyddsmyndigheten innan. han sa att jag INTE behöver ha tillstånd från kommunen för att bygga ett vindskydd till två hästar (behövs från fyra st), men jag tänker ändå ringa inspektören på kristianstads kommun (hon hade lunch när jag ringde) och se vad hon säger.
så jag tror det blir till att bygga ett vindskydd, grannen har en grävskopa som man kan gräva ner plintar/stolpar med, om det inte är totalt fruset i marken.

Med grävskopa går det säkert.

ja det borde ju funka tycker jag

#23 Kolla ändå med länsstyrelsen också, det är ju de som bestämmer vad som måste förprövas eller efterkontrolleras. Det är iaf här aldrig kommunen man skickar ritningarna till, utan till länsstyrelsen. Vindskydd räknas sedan 2 år tillbaka som "tillbyggnad" så det har inte med antalet djur att göra - men som ni säger, det är väldigt olika i olika kommuner.
Och har du inte tillsammans med dessa shettisar sedan totalt 4 eller felr hästar på gården? Isf gäller ju detta med att skaffa tillstånd iaf…
/Cattis

det är väl likabra antar jag.
jag har inga hästar alls nu, skickade hem min foderhäst för ett tag sedan.

nu har jag pratat med en djurskyddsinspektör och jag är faktiskt väldigt irriterad.
min närmsta granne bor mellan 50-70 meter från mig (vi har en åkerplätt emellan). på andra sidan vårt hus ligger det ett sågverk.
min hage ligger bakom bäcken. gränsar mot skogen och några hus som ligger 100-200 meter från hagen. med en liten äng emellan.
anna som jag pratade med frågade hur nära jag bodde andra och hur mkt mark jag har. jag kan förstå att folk inte vill ha hästar inpå knuten. men hos mig blir ingen störd av hästar.
på andra sidan vägen finns en hage där det gick hästar innan (mitt emot mitt hus, ingen har frågat mig om vad jag tycker om att ha dom där). längs bäcken och några hus går det en hage, jag tror ingen blir störd av dom hästarna där heller.
däremot i min by finns det två olika stall där de har hästar. i ena stallet bor det två travare som går i frimärkshagar. hagarna kan väl vara 10*10 meter kanske. ibland står de i samma hage. här har de inte ens en gjuten platta utan slänger spånet direkt på marken. intill bäcken! här är det väldigt nära till grannarna, kanske en 20 meter.
det andra stallet har två fjordingar. de bor mitt i gröten. hästarna har gått i en trädgård och gått in i ett fallfärdigt hus.
förstår ni att jag är irriterad över att hon ifrågasätter huruvida mina grannar skulle störas av mina hästar?
hon skulle ivf kolla upp kartan över vår by, hur min mark ligger i förhållande till andras. sen skulle hon höra av sig via mail till mig.
jag sa åt henne att det finns hästar som har små hagar som ligger tätt intill andra hus, och hon svarade att det förmodligen inte har varit ngn där och tittat och att det inte hade blivit godkänt om ngn inspektör hade varit där.
jag är irriterad och tycker jag har befogenhet till att vara det.
men jag behövde inte bygglov till att bygga vindskjul!

Byråkrater, tänk att dom alltid ska hitta något att bråka om

ligger inte denna frimärkshagen lite väl nära de andra husen kanske? jag är verkligen irriterad och på krigsstigen nu…

#25 en av våra grannar håller som bäst på med att sätta stolpar, jag undrade hur det kunde gå nu när det är så fruset, han sa att det inte är fruset under all denna snö, så det gick jättebra, ( dom trycker ner dom med lastare)
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Förstår att du är irriterad lisette. Men det kommer nog att bli ja, till dig. Du ska inte bli arg förrens du får nej. Ödsla inte energi åt det. Dom måste ju kolla upp först innan dom svarar ja.

sant gejsa, TACK! men om det skulle bli ett nej - då tar det hus i helvetet eller vad man säger.
ska ta mig en groggaj*vel nu och äta lite mat sen… o skita i detta.
imorrn ska vi tömma ut ur stallet och köra med allt skit till tippen.

ja, gör du det. Det går nog vägen ska du se. Det är ju bara ett litet vindskydd inte ett helt hus du ska sätta upp heller. Sedan måste man ju få hästarna på sin egna mark. Om det inte är några meter från tomtgräns förstås och det var det ju inte. Lycka till!

ringde till inspektören idag.. fick reda på att hon var på tjänsteresa tills torsdag… dra mig baklänges. hade hoppats på att få reda på det tidigare. inte lönt jag sitter och uppdaterar min mail som ett annat freak…

Stackare! Kunde inte någon annan kolla upp det och att du sa att det var lite bråttom.
Jag var på föreläsning igår ang djurskydd mm. För ombyggnad och nybyggnad till 5 hästar eller fler krävs tillstånd av länstyrelsen. Man får alltså bygga utan till 4 hästar. Detta gäller i allafall i Ronneby Kommun. Gödselplatta från 2 hästar eller fler. Sen var det något med hektar per häst som var ändrat.. Lyssnade inte så noga då för pappa har en stor gård.

3 hästar och hektar mark för att sprida gödsel (tror jag det är)
Alla gödsel ska tillbaka i jordbruket.

idag fick jag reda på att hästarna inte varit ute på minst två veckor. jag känner att jag MÅSTE ta hem dom NU. ska ringa inspektören efter lunch o se om han kommit tillbaks. jag måste få ett svar nu. de har förvisso blivit longerade, men det är inte skoj att titta på samma boxvägg hela tiden.
den kvinnliga inspektören jag pratade med i fredags kommer tillbaks imorgon, har ringt henne på mobilen. de två andra gubbarna var inte anträffbara när jag ringde, en var på lunch och en annan var på tjänsteresa.

mm det med nybyggnad/ombyggning vet jag. likaså det med gödselplattan. men jag tänker lägga ner torven/skiten i påsar. det är betydlgit lättare att hantera så. dessutom är det kanske mer attraktivt för trädgårdsälskare att ta gödsel i påsar.

*puttski*

Varför har dom inte fått gå ut då?

jaa du, ingen som tar ut dom! hon får inte åka dit själv.
nu har det dessutom blivit mer problem. de äger tydligen varsin ponny. jag har erbjudit mig att köpa ut den han äger. sedan ta hennes på foder alt hon skänker hennes till mig.
hästarna SKA därifrån.
imorgon ska jag ringa djurskydd i hennes kommun och säga att jag vill ta mig an djuren för att de måste därifrån.
att inte gubben själv går ut och fodrar sina djur kan jag inte förstå. det är helt sinnessjukt!

har inte läst allt som skrivits här men vad jag förstått får du utan tillstånd bygga till färre än fem hästar men inspektion på det blir de ju ändå….. tycker du ska rädda stackarna!

Får inte din kompis åka ut själv till sin egna häst!? För vem? Vem är gubben? Är det en som äger stallet där hon står eller hennes man?

för avdokaten gejsa. hennes fd äger gården han jag kallat gubben.
jag har pratat med djurskydd i kristianstad. de tog i sin tur kontakt med djurskydd i min väns kommun.
hästarna får INTE flyttas, de ska veterinärbesiktigas och sedan omhändertas fömodligen. så jag kan inte hjälpa min vän, tyvärr…
sedan ska de titta på om jag får ha hästar hemma och återkomma med det.

okej.. :/
så du får inte ha hästarna nu ? elr bara kanske.. ?

Oj då! Men om hon äger ena hästen måste hon ju få tillbaka den. Dom kan ju inta bara ta hästarna ifrån henne eller…….?

# 48 nej jag får förmodligen inte hem dom. tyvärr.
#49 jodå klart dom kan. hon har ju fått en massa anmälningar pga hon inte varit där. de kan göra vad dom vill med hästarna. tyvärr-

men kontrakt på hennes hästar finns väl? å nån som kan vittna för henne?

kvitto finns på ponnierna o på den stora hästen. hon står som ägare på den stora hästen o på en av ponnierna.
men det kvittar nog, har det gått så långt att det kvittar vad som står på kontrakten.

#50 okej, stackars dig :/ :S

Här är vad som gäller när man ska bygga till häst