Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5723 ggr
SHV-Pysen
2

Kedjegrimmskaft

Precis som med det mesta inom häst (och djur överlag) världen så har alla, från skickliga och etablerade hästmänniskor till amatörer, sina egna åsikter och teorier, och alla har så många argument för vad som är rätt och fel, så det är inte lätt att veta vad man ska tro på alltid. När det kommer till kedjegrimmskaft så upplever jag det som ett prima exempel. Frågan jag vill ställa är: OM eller NÄR man leder med kedja, är det bäst att ha den över nosen eller under hakan? Det här med att ha kedja kan givetvis diskuteras. tex. att det inte ska användas alls och man ska fokusera på ledarskap istället osv. och sen finns ju tredje alternativet, i munnen, som leder till ännu mer diskussioner, som är viktiga och ger en bra poäng i ämnet, men jag skulle vilja undanbe dem, och bara fokusera på vad som är bäst NÄR kedja väl används, för det är ju ett faktum att det används. Över nosen så kan nosbenet krossas, under hakan så kan tänder och käke krossas. Ja, det låter ju inget vidare nått av dem, pest eller kolera ungefär, men det är alltid nån som blir fly förbannad när någon har det över nosen och anser det ska vara under hakan istället, och vice versa. Gör det någon skillnad? So lets settle this. OM kedja nu används, vart ska man helst ha den, och varför?

Elshira
1

Jag personligen jobbar med mina hästar enligt NH principen. När jag har en häst som kan vara svår eller jobbig i vissa situationer, eller att hästen kanske blir rädd, då föredrar jag alla gånger grimma med kedja eller repgrimma framför träns. När använder jag då kedjan? Repgrimman tar jag vanligtvis när syftet är att träna, t.ex. Lastning, träna att vara bland andra hästar eller andra miljöer. Jag vill dock ha tid på mig och tar det lugnt. Repgrimma ger tydligare signaler än grimma med kedja och vid träning är det det viktiga. Kedja däremot använder jag mig av när jag måste försöka få hästen att verkligen lyssna och reagera snabbt. T.ex när jag går på en trafikerad väg där hästen kan bli rädd helt plöttsligt, eller om jag leder en hingst som jag snabbt måste kumna få att tänka på annat än de andra hästarna. Alltså så de snabbt bara kan åtmimstne stanna. Kedjan är inget som med våld (drag) kan hindra en häst från att göra något som att dra iväg (av panik eller vilja). Men kedjan kan åtminstone hjälpa mig att få ner en häst på jorden snabbt genom ett inte särskillt hårt men snabbt ryck. Huvudsaken är att jag på något vis kan avbryt hästens "tunnelseende". Är de i verklig panik hjälper inget alls, men det är ju som tur är inte så ofta hästar får fullt eskalerad panik. Kedjan gör ont om man rycker hårt, men handlar det om att om ens bara kanske kunna förhindra en olycka så får det kosta det. Så länge hästen bara går lungt bredvid gör den ju ingen som helst skada. Jag har i.af som vana att alltid ha kedja i alla lite mer utsatta situationer (i princip allt som inte är hemma). När jag använder kedjan drar jag den under hakan, då sprids trycket ut jämnt runt hela käken, och grimman slipper åka snett. Jag använder för övrigt alltid kedja om jag bara ska leda hästen i vanlig grimma, men då sätter jag den bara som ett vanligt grimmskaft. Skillnaden då är att kedjan är stum och ger snabbare respons om jag drar än ett skaft i bommul som flexar. Sedan finns alltid undantag, vissa hästar "stänger av" om de känner smärta, och då är det såklart helt fel med kedjan.

Hakuna matata!

viktoria91
0

Jag använde kedja på en totalt ouppfostrad d ponny! När han drog så släppte ägarna vilket han provade med alla. Satte på kedjan och ryckte till när han försökte, han taktade missnöjt bredvid när han insåg att jag inte släpper han. Efter några gånger kunde man ha kedjegrimskaft som ett vanligt så räckte det att man rasslade lite så lugna han sig. Är hästen matfokuserad sätter jag det under för att kunna dra upp, slänger den upp huvudet har jag det över för att kunna få ner.

Mantissa
1

Jag har kedjegrimmskaft om jag leder hingsten bland "främmande". Vill förtydliga att om man har en ouppfostrad individ som bara drar så gör kedjan liten nytta. Kedjan ska slaka för att "rycket" ska ge effekt när det krisar. Går man och smådrar i kedjan vänjer sig en häst vid det också liksom vissa vänjer sig vid att helatiden bli dragna i munnen.

Jag har kedjan under hakan, för då får jag det tydliga slaket jag vill ha. Men jag tycker "rädslan" för kedjegrimmskaft är överdrivna. Ett näsben är hårt och du som människa gycker inte bara av det sådär. Samma med käkar och tänder. För att de ska som TS uttryckte det; krossas, så måste hästen komma med en väldig fart och grimskaftet fastna i något solit.

SHV-Pysen
0

Intressant, men det verkar vara under hakan som är att föredra, och över nosen om de reser sig. #3 Anledningen till att jag skrev krossas är för att de är de absolut vanligaste argumenten jag fått om att kedjan ska sitta på de andra sättet istället, men jag anser som dig, att det ska krävas en väldig kraft innan de krossas, och om de sker, kan väl inte det ena vara bättre än det andra? Kan tillägga att jag använder kedja på min shettis. Har den som vanligt grimmskaft på promenad, men vill kunna byta om han blir jobbig så han inte riskerar dra iväg när vi är ute. Jag sätter den då under då han sänker huvudet och över nosen ger då ingen kraft, samt att jag upplever att kedjan "fastnar" när den drar över nosen, och ger alltså inte samma eftergift som under hakan. Och så åker grimman snett. Är uppfostrad med över nosen, men under hakan har varit mest praktiskt på shettisen, och dessutom hade jag hört från en duktig hästmänniska att det var att föredra. men då shettisens ägare fick se det så hade hon minsann hört att tänderna och käken krossas lätt och att man absolut inte ska ha den under (och hon kan ALDRIG ha fel, oavsett vad det är…)

Caf_Roy
0

Jag hjälpe till i ett amerikanskt galoppstall ett tag för några år sedan, och där ledde de alltid sina hästar i kedja. Deras kedjor var lite längre än de vi (eller iaf jag) har, de trädde in kedjan genom sidoringen (inifrån och ut), ett varv runt grimman över mulen och in igen (utifrån och in) genom andra sidoringen. Sen fäste man spännet i slut-ringen på kedjan (där resten av grimskaftet sitter fast).

Det sättet ger ett jämnt tryck över näsan åt rätt håll och man riskerar inte att kedjan hänger ner och hamnar på fel ställe.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Linjerat
1

Jag använder typ aldrig kedja, endast i undantagsfall, exempelvis när man åker på tävling. Brukar ha det vid lastningen och sätter då kedjan under hakan. Dock satte jag den över nosen på en häst som inte ville lastas, och då gick han in (med lite muta oxå!).

Sen för länge sen har jag faktiskt satt den i munnen på en ponny som skulle in från hagen, det åskade och blixtrade som tusan och ponnyn var typ galen, så då blev det genom munnen och sen rusade vi fort in i stallet XD

Gronstedt
0

Nedre delen av näsbenet är tunnt och kan lätt skadas, käkbenet är betydligt kraftigare. Jag har aldrig hört talas om att det skulle kunna hända något värre än sår under käken om man drar kedjan under.

Jag använder det sällan, utom på vissa hästar som jag inte känner och som är kända för att inte vara pålitliga. Det som är bra med att kedjekoppla är att det ger hästen omedelbar automatisk återkoppling utan att jag behöver göra något. Drar den iväg så gör det ont, slutar den dra så slutar det göra ont, går den snällt bredvid så händer ingenting. Perfekt exempel på omväxlande användning av positiv och negativ inlärning Glad.

Zaphix
0

När lag leder andras hästar till och från hagen som är besvärliga och ägaren brukar använda kedjegrimskaft på så använder jag också det. Just för att hästen är van vid det och det är vad ägaren vill att man använder. Skulle inte använda det på min egen häst dock, definitivt inte.

Om möjligt så har jag kedjan över näsan på hästen, det känns mest logiskt för mig. Blir hästen stark framåt och drar iväg framåt vill jag att trycket hamnar framifrån på näsan, hästen ska ju gå undan för trycket och därmed inte gå framåt.

Greppar inte effekten av att ha det under hakan faktiskt, inte logiskt alls i min hjärna.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zadeira
0

De gånger jag använder kedja trär jag den genom sidoringen, under hakan, ut genom andra sidoringen och knäpper den sedan i kedjans fäste vid grimskaftet. Då blir trycket jämnare och gör bara ont när hästen drar iväg själv.

Gronstedt
0

#8: Det handlar inte om tryck, utan om att det gör ont när man gör fel.

Zaphix
0

#19: Jag gillar inte det tänket alls.. ;)

Min och Dackes blogg

Mantissa
0

#11 Precis, det är en korrigering. Jag använder det som jag skrev på hingsten, eller jag har det på, har inte behövt använda det ännu. Vill ha det om han skulle bli blockerad av hormoner till exempel, inte för att vardagslydnaden inte fungerar.

Gronstedt
0

#10: Varför använder du det då? Kedjan gör väl inte mindre ont för att du tänker på ett eller annat sätt?

Zaphix
0

#13: Antar att du menar mig..

Jag använder det främst för att ägaren till hästen gör det och jag varker orkar eller vill uppfostra andras hästar bara för att jag ska leda dom till hagen ibland. Bättre att göra som ägaren gör.

Jag har kedjan över näsan för att förstärka trycket bakåt på nosryggen, kan säkert göra ont om hästen inte lyssnar. Men det är i alla fall logiskt för mig jämfört med att ha det under hakan, då har man det ju bara för att det ska göra ont.

Min och Dackes blogg

Hannna
0

Jag använder kedja på hingstar som jag vet kan vara lite bökiga. Var lite väl naiv när jag jobbade i stallet och ledde samtliga hästar med vanligt grimskaft knäppt bara under hakan. Även hingstarna, passade 4 stycken. Jag har inget emot att hingstar skriker lite och ska visa upp sig men de ska gå på alla 4 ben! En hingst skulle när jag tog in honom från hagen nosa på en hingst som gick i hagen brevid. Han bara gick och stegra sig mot den andra hästen. Höll på och gå illa med 2 lösa hästar men fick tillbaka kontrollen som tur var.

Däremot oregeliga/rädda hästar som ex unghästar skulle jag bara använda vanligt grimskaft på.

Jag brukar ha kedjan över nosryggen eller i munnen.

olympiathurfjell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade kedja på min häst i början då hon stod på skolan och vad jag fick hem var ett nervvrak rent ut sagt och hon sprang över mig vilket är farligt såklart. Så jag använde kedja på henne på skolan och i början. Då hade jag kedjan över nosen och med grimskaftänden på den sidan där jag inte gick. Då vändes hennes huvud från mig så hon inte sprang över mig.

Då vi har ett bra respektfullt band till varandra redan innan (bortsett från att hon springer över mig när hon blir stressad) så gav jag bara henne tid och efter ett tag så kunde jag plocka bort kedjan och hon går fint i vanligt grimskaft numera om jag använder något överhuvudtaget vill säga.

Jag tycker i de flesta fall att man endast ska använda kedja som en tillfällig lösning av säkerhetssjäl.

När jag leder henne så går jag på andra sidan gent emot vad bilden visar…

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Linnea
0

Jag använder enbart kedja på de hästar i stallet där ägaren själv använder kedja. Jag sätter den under hakan. Jag har sett många som använder kedjegrimskaft som ett vanligt grimskaft, alltså kedjan bara hänger rakt ner. Vill varna lite för det, en tjej som jag jobbade med för ganska länge sen hade en kompis som skulle lasta en häst med kedjan hängande så. Hon höll i kedjan när hästen slängde sig bakåt. Hon förlorade några fingertoppar! Så håll inte i kedjan.

Skynda långsamt så går det fortare.

Gronstedt
0

#14: Jag tror inte hästar fungerar så att de tar tryck på nosryggen som tryck framifrån och tryck under hakan som tryck bakifrån. Jag tror att de tar allt tryck mot främre delen av huvudet som tryck framifrån. Dessutom är det sällan det svåraste att stoppa/svänga en häst som drar framåt med bara grimman, det det är hästar som stegrar, kastar åt sidan eller rycker bakåt som kan behöva kedjegrimskaft.

Om man bara är ute efter tryck, så räcker det bra med det tryck grimman lägger på när hästen människan eller hästen drar. Att alls använda kedja är för att man vill att de små, hårda länkarna ska tryckas in i köttet och orsaka smärta, som blir större ju sämre hästen lyder. Antingen det är ovanpå eller under eller inne i munnen.

Att använda kedjegrimskaft är precis samma sak som att smälla till hästen eller ropa FY när den gör fel och sluta fya när den gör rätt, med den lilla skillnaden att hästen inte förstår att det är människan som gör det.

Zaphix
0

#18: Jag vet att lägger jag tryck under hakan på min häst så tar han upp huvudet, inte neråt eller stannar.

Men som sagt, vill ägaren att man använder kedja så gör jag det, men över näsan i så fall.

För är det inte samma sak, just för att jag inte rycker hastigt och hårt med kedjan, utan tar lite lätt gradvis.

Men vi använder det nog på olika sätt isf.

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

Jag använder aldrg kedja anledningen är att jag inte behöver . Men när jag är på tävling har jag det eller om man ska ta snygga bilder . Men en matchande grimma för att det är snyggt och om hästen får för sig något brukar kedja va till hjälp. När jag tar in hästar från hagen så föredrar jag att ha kedja för ut i fall att Och då föredrar jag att ha under. Det har fungerat för mig i alal fall ;) Det har jag för mig är vad dem allra flästa brukar ha. Mun och nos rygg varianten har jag sätt men väldigt sällan .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Hannna
0

Jag tycker precis tvärtom. Jag tycker det svåra är att stoppa/svänga en häst som vill gå frammåt, för vill den gå och nosa på den där andra hästen så har jag på 50kg inte så mycket och säga till om när 500kg atlet bara bestämmer sig för att gå.. Och så självklart till en häst som har tendens att stegra. Men jag hade däremot inte använt det på hästar som vill kasta sig bakåt.