Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 3165 ggr
halludu
0

Roliga kosningar...

Vet ni några roliga kosningar?Sj har en här i byn där jag bor en kosning mellan shetland och arabiskt fullblod.Den är 30 år nu.å den ä jättesööt:D Ni får gärna visa några fina bilder på dom..

MinnaA
0

min farbror har en nordis/shettiskorsning som han tävlar körning med, han ser ut som en liten nordis. har ingen bild här men det kan jag nog fixa.

Cydonia
0

Shettis/fjording hade vi en som var på ridskolan förut. Otroligt söt. =)

Struten
0

#0, 30 år:O ha du nån bild på den?:) roligt när hästar blir så gammla:)

MiaMaria
0

När jag gick gymnasiet så hade vi där en valack som va korsning mellan fullblod och nordsvenskbruks, kraftig, lång, het som tusan men helt underbar och en stjärna på hoppning.

emsems
0

åsa bolinder har en som är travare - russ som tävlat fälttävlan.. =)

Maja
0

Kan ni inte lägga in lite bilder på korsningarna om ni har några? :P Skulle vara kul att se!! :D

halludu
0

ne har tyvärr ingen bild..känns dumt att snoka gå förbi där å ta fram kamran:P

Sofia_Schultz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet en shettis/nordis-korsning som var jätteduktig på att hoppa och huuur smidig som helst!

Nordsvensk travare/fullblod-korsning som ser ut som en nordis men är fullblod i huvudet Räcka ut tungan (på bilden)

LinaN
0

Jag har vart på ett ställe som har en åsna/zebrakorsning.

nästa gång jag åker dit ska jag ta ett par bilder på underverket.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Snuttan2
0

Jag tycker inte någon av dessa korsningar låter roliga, snarare underliga.. Jag blir mest ledsen över att man tagit sådana här korsningar, låtit det hända, att någon slarvat med rutinerna så att det skett en olycka eller whatever som hänt…

Har själv råkat på shire-arab, shire-russ, fullblod-shettland och ett par andra minst sagt olyckliga korsningar…

MiaMaria
0

#9 En sån såg jag på annons någonstans, ska se om jag hittar den…

MiaMaria
0

Vet att jag sett de på annons någonstans men nu hittar jag ist den här hemsidan

emmm
1

Har sett en nordis/eng.fullblods korsning. Ser inte alls ut som #8 uten mer som en frieser och hoppar som en gud!

Ska ta bild på den när vi åker på nästa tävlig!

lisette
1

#10 håller med dig till fullo snuttan

fridak
0

jag vet en shettis/halvblodskorsning. han ser ut som en islänning med för lite man.

jen
0

jag tycker också det är synd med vissa märkliga korsningar mellan raser som är så olika extreriört.

bättre att bevara de raser som finns istället

fridak
0

#16 den korsningen jag pratade om var inte planerad. de som ägade shettisen under tillfället för betäckningen råkade ha en tvåårig halvblodshingst som lyckades smita till shettisen.

jen
0

#17 ja, tyvärr händer ju sånt ibland…

gejsa
0

Sånt ska ju bara inte få hända. Har man hingstar så ska man ha bättre staket eller fler trådar med mycket el på.

jen
0

#19 ja, precis

fridak
0

#19 jo, det stämmer. men det värsta var att de hade en liten aning om det men sålde shettisen utan att säga ngt om det. när köparna ringde och frågade senare om det fanns ngn möjlighet så kröp det hela fram…

Jill_Niss
0

men stoet var alltså en shettis?? Hur gick det då med fölningen?

gejsa
0

#21# ja, det är ju ännu värre. Suck!

fridak
0

det gick bra. de som hade köpt stoet ringde runt till flera veterinärer varav de flesta sa att de skulle ta bort stoet och fölet men en sa att fölet aldrig skulle kunna bli för stort för stoet i magen. så de behöll dem och fölningen gick bra men han växte om mamman redan andra veckan. fick stå på knä för att dia.

Jill_Niss
0

Okej :)

[Theriss]
0

Den här hästen ser bara för knasig ut… *hihi* stor kropp och stort huvud men jättekorta ben =P vet inte vad han är korsning mellan.

jen
0

#26 undrar hur länge han kommer kunna användas?

där har vi ett exempel på hur tokigt det kan bli att korsa "vad som helst"

Lyrik
0

Lyrik har några avkommor som är korsningar, oplanerade sådana =)

När han var knappt 2år gammal, smet en gammal shettissto in till hans hage, gått gall i flera år. Men Lyrik passade henne…

Året därpå födde stoet en hingstpojke, som blev stor b-ponny när den blev stor. Såg/ser ut som en mini-kbltravare, kolsvart som Lyrik. Blev bra på både dressyr, hoppning, trav och galopp. Fick heta Hoppsan…

Sara
0

Mitt nordis sto blev tjuvbetäckt med ett varmblod. Som ettåring såg fölet propertionelig ut.

I stallet jag rider nu finns en norskdöle/fjording korsning. Super trevlig häst och duktig som tusan.

Sara

Loa-bg
0

Peppe har både fullblod och russ i sig Fundersam

AliceL
0

#26 usch vad hemskt!

Ove-D
0

#19 men om hingsten går snällt i hagen och GRANNENs ston rymmer in till honom då??? Var hos en hingst igår som hade detta problem…

Lorita
0

O, vilken bild, den knycker jag Flört

Men jag har ju löst problemet med dubbla staket in till hingsten, så än har inget grannsto kunna snylta till sig ett föl Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ove-D
0

Men tänk bara OM… Får hingstägaren ta skiten om STOET rymmer???

Sara
0

Det kan jag aldrig tänka mig att hingstägaren får.

Sara

Lorita
0

Ja, det får jag troligen, för kommer stoet fram till hingsten så blir båda lösa och då är det jag som får bevisa vem som rymde först. Det är därför jag har dubbla staket, låga invändig men det är en säkerhet zon, så då måste stoet rymma igenom två staket för att komma fram till hingsten.

Ove-D ni såg ju hur hemsk och rymningsbenägen han var min lilla pålle Flört Tack så mycket för bilderna, jättekul att ha och roliga vinklar också Skrattande

minja
0

Min kompis har en paint/arab/kallblod och nordsvensk. SÅ J###A snygg häst, fux med vit man men fux svans och stor ca 165.

liza_cool
0

jag har en foderhäst han ser ut som en  halvblod men han är en nordsvensk

Faxlin
0

Tycker inställningen mot korsningar här i den här tråden känns tråkig.
Skojigt för mig som har en korsning här hemma att läsa. Men det är klart, en korsning är kanske inte lika mycket värda som en renrasig i vissas ögon. Men i mina är de hästar allihopa och alla är lika mycket värda.

Men det är jag det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

jag tror inte det är korsningarna i sig åsa, jag gillar med vissa korsningar. men vissa kan man ju räkna ut inte är så bra, som vissa exempel i tråden, arab/shettis, nordis/shettis…

däremot två hästar i samma storlek är ju i mina ögon inte lika illa…

Lorita
0

Två hästar av samma typ, kan bli bra om man vet vad man gör. Avel utan avels mål kan ta en ända i förskräckelse. Det är faktiskt få raser som blir bra med shetlandsponny som in korsning, det är en ras som ska hållas för sig själv. Däremot brukar arab och welsh kunna bli bra produkter i en korsningsavel, för att få fram nättare ridponnys, om det nu är målet.

Individer som redan finns, dom finns och ska älskas för det dom är, att producera nytt då ska man tänka sig för, den som gör nya föl, bör ha väldigt mycket kunskap. Det är ett stort ansvar att sätta ett föl tillvärden och man måste ta med alla negativa effekter man kan få också i beräkningen.

Faxlin
0

#40: Nej visst är det så att korsningar oftast inte är bra. Men om korsningarna redan finns, det var ju det den här tråden handlade om. Så då tycker jag inte att man ska skriva ner dem.
Jag hade förstått om det var en avelstråd, men det är det ju inte.

#41: Jahapp så kom det ännu ett bevis alltså. Jag tror jag tar min shettis korsning och går. Trist inställning till oss med korsningar. Eller till våra hästar blir det, och det är typ samma sak.

Audiatur et altera pars

Lorita
0

#42 Jag har inget emot korningar, jag är emot tillverkandet av hästar vind för våg, sen blir ju korsningarna självsanerande, dåliga exemplar slårs ut. Många shetlandskorningar är korsningar med shetlandsponnys, men då med föräldrar utan stam.

Vad jag vet så avlar du inte fram korningarna, du äger en individ. Säkert en underbar häst med en trevlig personlighet, hästar som redan finns har samma individvärde oavsett ras eller stam. Det ända värde en med stam har som inte en korning har det är ett avelsvärde och det är ett rent ekonomiskt värde, inte ett känslomässigt värde.

Har du sett hur många raser jag har i mina hästar? Nu är dom avlade med stam och inom ras standarden, dom flesta raser bygger man upp med inblandning av andra raser, se ridponnyn och hur den svenska varmblodiga hästen (halvblod) har kommit till. Man har ett avels mål och jobbar ute från det.

Detta är avel och avel det är långt borta från, den kärlek till en häst som ägaren känner. Du ser ju ett färdigt resultat, när man avlar då chansar på att det ska bli bra. Då är det bättre att använda innehållsdeklarerade hästar, för avkommans skull.

Faxlin
0

#43: Jag vet (sedan tidigare) att det är så du tänker. Men tänk på alla de som är nya här. Alla de med sina älskade korsningar i hagarna runt om i Sverige. Sådant tar hårt när det inte kommer fram hur man menar.

Nej, jag avlar inte på mina korsningar. Skulle aldrig göra heller. Och inte är hon speciellt snäll och go heller. hihi
Men i alla fall är hon speciell för oss. Och jämförelsevis så är hon bättre nu än när vi fick hem henne. ;-)

Jag tycker kanske att man hellre ska hålla en sådan här tråd till det individa värdet. Då det inte pratades om avel utan om färdiga individer här från början.
Att prata om korsningsavel kan man kanske göra i en annan tråd? Eller?

Ja jag försöker i alla fall få fram poängen till de nya vi har. Många som är här och bara läser med, men om vi är snälla här inne kanske de törs skriva med.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Lorita
0

Om du kände mig så skulle du veta hur mycket jag älskar alla hästar. Den här tråden var ju lite avel, just om att det kan bli fel

Men en ska är säker hästar ska älskas oberoende av stam och ras, sen ska man undvika att producera.

Tänk jag har aldrig skäms över dom hästar jag ägt som varit korsningar, min första ponny var en korsning, barnens första ponny var en korsning utan stam, han älskade jag lika mycket som dom jag använder i avel och som har stam. Jag tror det är mer hos ägaren det sitter än hos oss som verkligen älskar hästar, för att dom är just hästar.

[Emma123]
0

arab och fjording vet jag en som är

Ove-D
0

#46 det vet jag med…en ponnyridningshäst som är otroligt bra nybörjar häst.

Den läckraste korsningen jag sett var Nsv/welsh och var såååååååå läcker. Som en nsv i kroppen men med finare huvud och lite lättare hals. En annan korsning som varit hos mig är welshponny/shettis. En utmärkt barnponny!!

dom flesta raser bygger man upp med inblandning av andra raser, se ridponnyn och hur den svenska varmblodiga hästen (halvblod) har kommit till. Man har ett avels mål och jobbar ute från det.

Håller med!!! Även om man avlar renrasigt så behöver inte uppfödaren varken vara kunnig eller ha planer för avkomman…

Ledin
0

där jag va stalltjej en vän hon iaf köpte en shettis sto utan papper o viste inget om hennes bakrund. Iaf hon var dräktig å en vän till henne köpte den å sen ringde hon att det har kommit ett för som ser lite konstig ut jaså hur då undrade Anki (där jag va stalltjej) jo hon har långa öron ser ut som en åsna.. Men föl kan se lite roliga ut å ha långa öran svarade Anki som åkte å kolla det visa sig vara en åsna som var pappan. Senare åker denna lilla sak på bete o den lät dessutom som en åsna. Vit var den rätt söt :) liten mulåsna.

jen
0

#48 oj, vad snopna de måste ha blivit

Believer
0

i ett stall jag jobbade i förut hade dom en shettis/fjording korsning. fy sjutton vad söt hon var!! Såg ut som en mini-fjording =P

tiina
0

Jag har en korning mellan varmblod/nordsvensk/welsh/new forest… han är urmysig och riktigt snygg=P

[Avslutat konto]
0

#50 Oj vad söt! har du fler bilder?^^