Få hästen att slappna av
Skulle behöva lite tips på att få min häst att slappna av under ridning.
Hon stressar ganska mycket och tippar runt. Hon har svårt att skritta utan att takta iväg och börja trava. Blir att jag får sitta och hålla hela tiden och göra halvhalter. Vilket går ganska dåligt för då slänger hon med huvudet och gör små skutt eller stegrar lite.
Men släpper jag iväg henne och låter henne få trava så antingen så travar hon långsamt, hon ökar alltså inte även fast jag släpper efter. Eller så gör hon jättekort galopp och ökar inte heller. Trots att jag släpper på tyglarna och lägger på skänkeln.
Men ibland slappnar hon av och länger på steget i skritten. Och om jag då ber henne trava så gör hon så där igen efter en liten stund.
Låter kanske lite konstigt när jag förklarar men det är svårt att förklara :P
Hon har mycket lättare för att slappna av när man longerar eller markarbetar henne.
Någon som har något tips?
Har inte själv det problemet men OM skulle jag göra så att så fort hon stissar upp sig skulle jag lägga en volt och sen skritt igen, ff stissig ny volt. kan bli ganska många volter innan hon fattar att, om jag beter mig så får jag gå på volt åh så tråkigt bättre att skritta på lugnt då går vi framåt. Att låta henne jobba med något som volter, skänkelvikning, rygga o liknande så hon lär sig att stissighet betyder jobba, skritta lugnt framåt är kravlöst och då kanske hon upplever det som mer behagligt. När hon sen travar när du ber henne om det och hon travar långsamt så låt det vara ok. Om hon är mer avslappnad vid longering eller markarbete men krånglar när du rider så kolla att utrustningen är ok och att hon inte har ont någonstans.
Min häst är likadant. problemet man oftast gör är att man tar i ryglarna/rider lätt med hästens takt i början av ridpasset, och då fungerar sen inte resten. Jag börjar alltid med att rida fram min vilding i skritt och trav på halvlånga tyglar, och gör man detta rätt och i rätt takt stressar inte hästen iväg. Rider även lätt i vartannat steg. Galoppen har vi fortfarande väldigt svårt med, men arbetar för att hitta den lugna takten även där.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jag har samma problem med mitt sto. Skritten och traven funkar fint, men i galoppen blir hon urstark, sätter upp huvudet och drar iväg.
Jag är tveksam till att rida henne med martingal eller betsla upp då hon bara är 4. Hoppas på att det kommer fler bra tips här i tråden, jag har inte många att erbjuda tyvärr.
Lycka till.
Tack för tipsen! :)
#2 Så när du tar i din häst så blir h*n mer stressad? Springer h*n iväg för dig om du släpper på tyglarna eller bara stressar upp sig?
Rider just nu på vanligt tvådelat bett, funderar på att prova kimblewick-bett.. För att slippa hålla så, utan kan ge mer fin hjälp i handen. Eller vad tror ni?
Går jag i volt med min häst stressar han upp sig mer, stissar i volten osv. Han stressar inte för att han vill fram utan för att han blir osäker.
(Naturligtvis kan han gå på volt, arbeta i voltspår osv på bana, men att lägga volter för att han stressar funkar inte)
Däremot ber jag honom sakta in - så mycket som behövs - och sen ber jag honom flytta bogen eller liknande.
Hur sitter du? Spänner du dig?
Testa att följa med i hans rörelser med höfterna och sen sakta ner hästen genom att själv bli långsam och seg i dina kroppsrörelser. Ta i tyglarna och spänn överskänklarna om det behövs, men släpp helt igen (mjukt släpp, inte överaska hästen) när hästen saktar. Gör om tills den går lugnt. Följ med i rörelsen oftae än du försöker ändra den. Få hästen att lyssna på dig. Be kanske om lite sidvärtsrörelser när hästen lyssnat, så ser den att det finns en mening med att gå lugnt, något )icke-stressande) kommer hända.
Svårt att förklara, men så jobbar jag.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Har ni provat söka på "avslappnad", eller "slappna av"?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#4 Onödigt att betsla upp om hon är stressad, det kan bara göra problemet värre med massa skrot i munnen. Nöt på i skritten tills hon är helt avslappnad, börja inte trava innan dess. Fungerar hon bättre på raka spår eller volter? Börja där hon är lugnast och sen jobba därifrån. Prata lugnande, beröm när hon är duktig, ta bara små, mjuka halvhalter.
#5 Jag tycker jag sitter avslappnat och är följsam. Men jag tror jag blir mer spänd ju mer hon håller på..
#7 Jo de klart. Hittade denna övning: http://bok.markus.ridakademi.se/13/%D6vningar
Tror ni den kan funka?
Rid med mjuk hand, stadig kontakt, sträckt tygel och milt bett. Var noga med att säte, skänkel och hand säger samma sak.
#4 håller jag henne i munnen stressar hon upp sig ja. Självklar fungerar det ju inte så att man bara "släpper tyglarna" men med mjuk hand och vldigt lös kontakt redan från början så har jag i allafall min framridning i en liten ask. Är fortfarande bara en liten bit på vägen men. I alla fall åt rätt håll!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#10 Jo men jag menade om hon stressar iväg och vill gå fortare eller om hon bara stressar upp sig på stället?
Mitt sto vill liksom inte springa iväg utan bara inte slappnar av. Så om jag ger henne lång tygel travar hon fast stressat "på stället".
#9 Absolut. :) Ska ta hjälp av instruktör när jag hittat någon bra.
#11 Min står gärna på stället och studsar hon också, jag väntar ut henne. När hon går fram får hon beröm. Är ingen mening att skänkla fram en stressad häst.
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Gör hon likadant på lång tygel? Min valack blir ocjkså lätt stressad, men det har med mig att göra. Om jag spänner mig minsta lilla blir han spänd. Skrittar jag ut på långa tyglar är han lugn men tar jag tyglarna kan han lätt spänna sig, just för att jag spänner mig i ena axeln. Svårt att komma till rätta med problemet, men lösningen ligger för mig i att slappna av själv.
Springer hon iväg i trav så ska du inte hänga med i takten. Rid lätt i den takt du bestämt och sen kommer hon anpassa sig.
#14 haha vi har samma problem! Min J*vla högeraxel vill inte som jag vill.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#14 Ja de gör hon. Men tror jag ska rida mindre i paddocken nu i början. Hon verkar ha lättare att slappna av ute.
#14 och 15 hur kom ni fram till att ni spänner er i ena axeln?
#16 Höger axel fram - vänster skänkel bak! Poff :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Jag känner det ju själv :) Och i vänster höft. Rid och blunda och känn din kropp. Rid på banan så det finns staket, blunda och känn hur du gör. Känn ordentligt om du har lika kontakt på båda sidor i munnen, luta dig lite åt ena hållet så att hästen svänger, hur reagerar din kropp? Känn att hästen går i form och slapna av, titta inte efter det. Att rida och blunda tycker jag är ngt av det allra bästa för att bli medveten om sig själv och hur man inverkar på hästen.