Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2080 ggr
Invisible
0

Få ner hästen i vikt?

Tips på hur man kan få ner sin häst i vikt mottages tacksamt! Hästen i fråga är en treårig morgan partbred, och det känns som om jag har provat allt och lite till utan resultat. Han går på minimum högiva, och får enbart lite lucern och mineraler då han växer och hövärdet är lågt. Han rids normalt 3-4 dagar i veckan, men pga. hans ålder är det mest "lära och förstå"-pass. Hästarna utfodras regelbundet, och fodret läggs i ett SMHN, dvs. hästarna kastar aldrig i sig maten eller hetsäter.

Han behöver gå ner i vikt om han ska få vara frisk och hållbar. Tips, tankar och idéer är hjärtligt välkomna!

viktoria91
1

Promenera, ha med han som handhäst, tömkör.

Invisible
1

#2 Jag gör det också. Jag skrev "rids", men arbetet varierar. Men handhäst, det fungerar inte. Han är alldeles för livlig. Tungan ute

viktoria91
0

#2 Går han med andra unghästar så han får busa av sig och går ner lite i vikt på det?

Invisible
0

#3 Han går med andra unghästar maj-september, sedan finns inte möjligheten längre och han får då gå med äldre hästar. Men han är även under denna period fet, trots relativt magert bete då han är lättfödd. Det är löjligt svårt att få honom i bra hull!

Tilläggas bör att han är just löttfödd om detta inte redan framgått, samt att hans mamma är ridponny, så han blir lätt lite "ponnyfet".

viktoria91
0

#4 Har själv en väldigt matglad ponny! 130 kilo överviktig när jag köpte henne för 7 år sedan.

Invisible
0

#5 Det är eländigt! Mamman till honom är värre än han själv och fick fång förra året. Jag vill inte sätta honom i samma sits. Han är ju bara tre år och har hela livet framför sig, -jag vill ha en kompis i många år till framöver med alla förutsättningar som finns! Min nästa häst får bli en sån som äter luft och går på kärlek, ligger stilla i vikt och gungar fram och tillbaka. Tänk, de är så okomplicerade! Skrattande

Peppe
0

Bilder?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Invisible
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag inga bilder av den bättre varienten på datorn. Men jag slänger upp en bild från april i år för att visa typ av häst. Här är han två år gammal.

Invisible
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild från nu i oktober.

Brollan1
0

Mycket utetid i stora hagar, helst tillsammans med några högrangade ston som vägrar låta han äta från deras mat och jagar iväg han så han får jobba för maten.

Sprid ut maten i hagen så dom måste gå runt för att få den.

Tid bränner kalorier, jobba länge i lågt tempo, >1 timme åt gången.

Kör in han och ta han på långa körturer.

rida i djup snö gör hästar gott, likadant med att rida i högt gräs på en äng.

Vada i vatten.

Trava i lös sand.

Häng höet i småmaskiga nät från en gren så det hänger fritt en halvmeter över marken utan stöd någonstans.

Halm.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

yadhayezibas
0

#9 jag tycker inte att han ser så himla överviktig ut. Men håller med ovanstående- låt honom jobba för maten. Och träna långa pass i lägre tempo. Rida ut och trava mkt tycker jag är bra oxå. Glad

Ang. halm- tänk på att många hästar blir väldigt bukiga av halm och kan upplevas som tjocka. Så håll koll på hur revbenen känns och syns så han inte får proteinbrist. Glad

viktoria91
0

Skritt är väldigt bra tränng!

Tusen
0

Tycker inte din häst ser överviktig ut. däremot är det en häst av grövre typ. då får man vara extra försiktig med att göra hästen smalare. Dessa grövre hästar är oftast inte tjocka alls. Ögat blir lätt lurat pga detta. Kolla istället om du kan känna revbenen. Dessutom är det ens så pass ung häst att bäbishullet fortfarande kan vara kvar. Det försvinner då du kan enträgna hästen mer.

viktoria91
0

Håller med #13. Han ser grov ut inte fet. Min är grov i sig själv. Enligt mig mkt snyggare än en sporthäst. ;) Min ponny väger ca 470 kilo i toppkondition, 145 cm i mkh.

Invisible
0

Han är fet. Den första bilden är som jag skrev från april, då höll han ett gott och lagom hull, och syftet med den bilden var att visa hans exteriör. Jag kan ta en ny exteriörbild någon dag för att visa om intresse finns, om ni inte litar på mitt ord. Han är överviktig och skulle må bra av att gå ner minst 50 kilo.

#10 Han går i stora hagar med sällskap av ett äldre dominant sto, och dessa utfodras som sagt i ett SMHN (småmaskigt hönät), vilket bidrar till längre tuggtid och minskar möjligheten för hästarna att äta maten för fort.

Inkörning är för tillfället inte aktuellt. Det finns helt enkelt inget intresse, och jag är överlag inte mycket för körning.

Djup snö eller snö över huvud taget har vi inte här ännu, men hoppas på det till vintern. Samma sak gäller tillgången till vatten. Arbeta i lös sand gör vi varje vecka då vi har fantastiska ridvägar med kilometerlånga sandslingor. Dessa brukas flitigt!

Att blanda hö med halm är redan någonting vi provat.

#13 Som sagt, min häst är överviktig. Det räcker med ett snabbt ögonkast för att konstatera detta. Den senare bilden förskönar i den vinkeln, skulle jag gissa!

Vi har provat det mesta helt enkelt. Fler tips! Skrattande

Peppe
0

ja att hästen är rätt fet syns ju på din sista bild.

Det viktigaste är väl motion. Det går åt förvånansvärt mycket energi bara av att trava 10 min extra varje dag. att svälta en häst är sällan rätt väg, det kan som på människor resultera i att hästen går på sparlåga och bränner ännu mindre.

nåt man kan ha i bakhuvudet är att det går åt mycket energi för att ta hand om protein så mycket protein och lite enrgi KAN resultera i viss viktnedgång… men han är av sådan grov typ att det är tveksamt om det fungerar på honom.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Brollan1
0

Inga täcken oavsett väder, då måste han värma sig innifrån och bränna energi , eventuellt raka han.

Longera då han inte rids.

rid med andra hästar så han motiveras att röra på sig.

Stoppa in en vallack som har leklynne i hagen, ston brukar inte leka lika mycket som vallackar. MEn ha kvar ettilsket sto som sparkar dom i ändan när dom vill ha mat.

Trava i surlera på någon regnsjuk myr eller äng prexis som skidåkarna tränar på myrar…

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Invisible
0

#16 Jag känner lika dant, att dra ner grovfodergivan för mycket leder ofta ingenstans, särskilt när han är så pass ung och fortfarande växer.

Just nu får han tillräckligt mycket protein för att uppnå hans behov sett utifrån hans ålder och utbildningsnivå. Intaget av energi kan jag dessvärre inte göra mycket åt då vi har relativt höga energivärden i höet, så det kan säkert ha med det att göra också, att han lagrar energi som blir till fett. Jag rider dock relativt hårt med tanke på hans ålder och kondition - jag har inget annat val om jag vill hålla honom någotlunda smal. Hade jag fått som jag ville hade han fått gå tillsammans med andra unghästar och få aktivera sig mer i hagen, men dessvärre finns inte möjligheten då stallsituationen inte ser ut som jag önskar.

Jag har även provat att låta honom gå på fri tillgång i ett naivt försök till att få honom att gå ner i vikt. Tanken var att han skulle få möjlighet att äta när han kände behov, istället för att stressäta vid utfodringstillfällerna som annars sker. Han är dock inte glupsk, -har aldrig varit, men är till hans förbannelse väldigt lättfödd. Fri tillgång fungerade inte som önskat. Min valack blev dräktig med femlingar.

Invisible
0

#17 Dessvärre kommer han behöva täckas då han inte sätter nämnvärt mycket päls och annars fryser. Klippas kommer han eventuellt att göras. En enklare klippning över hals och framparti så han torkar snabbare när han blir svettig.

Han är väldigt väl motiverad att röra sig ensam som i grupp när man rider ut. Problemet är i sådana fall att få stopp! Skrattande

Jag kan inte låta honom gå med andra unghästar; möjligheten finns helt enkelt inte, hur mycket jag än önskar. Och ett aggressivt sto har jag inte heller, men det är jag nog mest glad över.

Tusen
1

#19 Fast det är just när han fryser som han gör av med energi och kan gå ner i vikt. Förmänskliga inte din häst. Hästar mår inte dåligt av att frysa mellan varven. Det härdar dem och gör att de klarar ännu strängare kyla nästa gång. Så klä inte på din häst för att du fryser.

Invisible
2

#20 Jag klär inte på honom täcken för att jag fryser. Jag klär på honom för att han fryser. Jag vill inte släppa ut min häst i kylan naken, särskilt inte eftersom han under natten står i varmstall. Han har inte den pälsen som krävs för att hålla värmen kallare dagar helt enkelt.

Brollan1
0

Vad är kallare dagar för er?

Lycka till

yadhayezibas
1

Längre ridpass/träningspass verkar vara det enda som kan funka för dig. Bry dig inte om åldern så mkt om han inte är i en tillväxt period. Även en 3 åring mår bra av träning. :) Tömkörning är superbra tex över upphöjda bommar då måste han jobba med ryggen och rumpan och du får motion samtidigt ;) Jag gillar inte heller idéen att låta honom frysa o bli stel i sina muskler. Det är inte bra för nån häst.

Invisible
0

#23 Det är just det som är, att han växer, samt att han ännu inte har någon superkondition. Det är inte lätt när de är små! Glad

viktoria91
1

Dubbla SMHN nät kanske? Har jag till min ponnny. ;)

Aribigga
0

Skritt bränner fett bra och det stärker även leder och senor och sånt. Ut och skritta timvis.

lurvponnyn.vimeddjur.se

examynia
0

förlåt om jag snor lite.

men har läst denna tråd då min häst verkligen behöver gå ner i vikt men vi har inte direkt nån bra stans att rida på vintern men vill ändå att han ska gå osv å kan inte direkt ut å träna på asfalt osv då han är barfota å ömmar.. men skritta på grusväg i kanten går rätt så bra.

tycker ni att jag kan skritta en timme om dagen där de mesta är skog å terräng å sen lite grusväg trots att han ömmar.?

vill helst inte att han ska stå. å han kastar av mig rätt mycket så vill itne flyga av mer i vinter så vill ändå ta de lugnt men ändå om han kan förbränna lite..